۰ نفر

صفر تا ۱۰۰ ارتودنسی نامرئی+ معایب

۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۴۵
کد خبر: 657318
صفر تا ۱۰۰ ارتودنسی نامرئی+ معایب

درمان ارتودنسی انواع مختلفی دارد که یکی از محبوبترین آنها ارتودنسی نامرئی است، تقریبا تمام افرادی که به دنبال ارتودنسی دندان هستند، دوست دارند آن دسته از کارهای دندانپزشکی را انتخاب کنند که تغییری در ظاهرشان در طول درمان ایجاد و مشاهده نشود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، یکی از بزرگترین مزایای ارتودنسی نامریی نیز همین است که بیمار در طول درمان بدون نگرانی می‌تواند لبخند بزند، زیرا دستگاه‌های ارتودنسی در ظاهر پنهان هستند و دیده نخواهند شد. در ادامه این مطلب به این سوال که ارتودنسی نامرئی چیست پاسخ خواهیم داد، همچنین انواع ارتودنسی نامرئی، مراحل ارتودنسی نامرئی و عوامل موئر بر هزینه ارتودنسی نامرئی را بررسی خواهیم کرد.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی (Invisible orthodontics) یکی از انواع ارتودنسی است که در این روش برای مرتب کردن دندان‌های بیمار از براکت و سیم های ارتودنسی رایج استفاده نمی‌شود.

در درمان ارتودنسی نامریی از تجهیزات متفاوتی مانند الاینرهای شفاف، براکت های سرامیکی و بریس های درونی استفاده می شود که هر کدام از این تجهیزات یک نوع ارتودنسی نامرئی را با روش درمان متفاوت رقم می زنند.

ارتودنسی نامرئی

 

منظور از نامرئی بودن ارتودنسی این است که اطرافیان به راحتی متوجه دستگاه‌های ارتودنسی روی دندان‌های فردی که درمان ارتودنسی انجام داده نمی شوند.

انواع ارتودنسی نامرئی

به طور کلی ارتودنسی نامریی دارای دو نوع است، ارتودنسی ثابت و متحرک که تفاوت بارز ارتودنسی نامرئی متحرک با ارتودنسی نامرئی ثابت در قابلیت خارج کردن آنها از دهان در طول درمان است.

ارتودنسی نامرئی ثابت: دارای دو نوع ارتودنسی نامرئی لینگوال و ارتودنسی نامرئی با بریس های همرنگ دندان است.

ارتودنسی نامرئی متحرک (اینویزیلاین): دارای یک نوع ارتودنسی با الاینرهای شفاف که متحرک هستند.

ارتودنسی نامرئی لینگوال

در روش ارتودنسی نامرئی لینگوال (lingual) که به آن ارتودنسی مخفی نیز می گویند، دستگاه های ارتودنسی در پشت دندان‌های فک بالا و پایین نصب می شوند و به همین خاطر براکت های ارتودنسی از روبرو دیده نمی‌شوند.

به دلیل برخورد و مزاحمتی که براکت ها در این روش با زبان ایجاد می کنند، به این روش ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی زبانی نیز می‌گویند و اغلب اوقات متخصص ارتودنسی این روش را پیشنهاد نمی‌دهد اما باز هم به شرایط شما بستگی دارد و باید از متخصص ارتودنسی خود مشاوره بگیرید.

ارتودنسی نامرئی با براکت های همرنگ دندان

تصویری که از گذشته برای اغلب افراد از ارتودنسی وجود دارد، تصویر براکت های فلزی است اما به مرور زمان علم دندانپزشکی پیشرفت کرده است و با ارتودنسی نامرئی می توان از براکت های سرامیکی یا پلاستیکی که همرنگ دندان هستند، استفاده کرد. این براکت‌ها بی‌رنگ هستند و دیده نمی‌شوند.

این روش ارتودنسی نامریی که جزو ارتودنسی نامرئی ثابت دسته بندی می‌شود بسیار پرطرفدار است زیرا علاوه بر استحکام و زیبایی، مشکلی هم برای گفتار بیمار در طول درمان ایجاد نمی‌کند.

ارتودنسی نامرئی با پلاک شفاف (Clear Aligners – Invisalign)

معروفترین روش ارتودنسی نامرئی، همین روش استفاده از الاینرهای شفاف یا اینویزیلاین (Invisalign) است، در واقع اکثر افراد ارتودنسی نامرئی را با این روش می‌شناسند. این روش ارتودنسی نامریی به روش ارتودنسی بدون سیم نیز معروف است.

اینویزیلاین چیست؟ دستگاه‌های ارتودنسی اینویزیلاین، الاینرهای شفاف و متحرکی هستند که به دندان‌های بیمار چسبانده نخواهند شد، به این معنی که می‌توانید هر ساعتی از شبانه روز الاینرها را از دهان خود خارج کنید و مجدد داخل دهانتان بگذارید. البته توصیه دندانپزشکان این است که بهتر است زیاد این کار را انجام ندهید.

این الاینرها از جنس پلاستیک های شفاف و بی رنگ هستند که بعد از قالب گیری دندان ها و طراحی با برنامه کامپیوتری مخصوص برای هر بیمار ساخته می شود.

ارتودنسی اینویزیلاین

استفاده از این روش برای کسانی با ناهنجاری های ضعیف تا متوسط مناسب است. مدت زمان ارتودنسی اینویزیلاین به طور میانگین بین 13 تا 14 ماه است، البته مدت زمان طول درمان با توجه به شرایط دندان و فک هر بیمار بسیار متفاوت و متغیر است.

6 نکته مهم درباره استفاده از اینویزیلاین دندان

الاینرهای اینویزیلاین معمولاً به راحتی روی دندان ها قرار می‌گیرند. فقط باید توجه کنید که ممکن است پس از تعویض آن ها، کمی احساس ناراحتی کنید. در ادامه شش نکته ی مهم مربوط به اینویزلاین دندان را برایتان شرح می دهیم:

شما باید به صورت تمام وقت از این الاینرها استفاده کنید.

استفاده از این الاینرها باید به صورت تمام وقت باشد. برای اینکه اینویزیلاین وظیفه خود را به درستی انجام دهد، شما باید هر روز حداقل 20 تا 22 ساعت مطابق دستور متخصص ارتودنتیست خود از آن ها استفاده کنید.

هنگام بیرون آوردن ارتودنسی نامرئی باید به این نکته توجه کنید که در اسرع وقت باید دوباره آن را روی دندان قرار داد. زیرا اگر به صورت منظم و پشت سر هم از این الاینر استفاده نشود، درمان می‌تواند بسیار طولانی مدت شود.

صحبت کردن در ابتدای استفاده از ارتودنسی نامرئی دشوار است.

تا قبل از اینکه به داشتن اینویزیلاین عادت کنید در آغاز با مشکل در سخن گفتن روبرو خواهید بود. برای مثال ممکن است که به درستی نتوانید برخی از حروف را ادا کنید و یا حین صحبت کردن صورت بزنید.

ممکن است این روش ارتودنسی برای شما مناسب نباشد.

اینویزیلاین برای برطرف کردن مشکلات ارتودنسی جزئی یا متوسط یک انتخاب عالی است. اما اگر مشکل تراز دندان های شما شدید باشد بهتر است دور ارتودنسی نامرئی را خط بکشید. زیرا در این صورت روند درمان و تراز دندان های شما بسیار طولانی خواهد بود. در این مواقع ممکن است بریس های مرسوم انتخاب بهتری برای هماهنگ و صاف کردن دندان های شما باشند.

باید پس از صرف هر وعده غذایی مسواک بزنید.

برای صرف غذا و مسواک زدن، باید این الاینرها را از روی دندان ها برداشت. اگر پس از صرف غذا، دندان های خود را مسواک نزنید و آن ها را تمیز نکنید، مواد غذایی که در لابلای دندان ها و لثه شما گیر کردند، وارد اینویزیلاین می‌شوند. در این شرایط نه تنها اینویزیلاین کثیف می‌شود بلکه فرصتی برای باکتری ها فراهم می‌شود که در زیر این ابزار و در یک فضای بسته شروع به فعالیت کنند.

فعالیت باکتری ها باعث بد بو شدن تنفس و تسریع روند فرسودگی و سایش دندان ها شود.

اینویزیلاین ها می‌توانند به راحتی کثیف و لکه دار شوند.

ارتودنسی نامرئی مستعد لکه دار شدن است و برخی نوشیدنی ها می‌توانند باعث تغییر رنگ این الاینر ها شوند. بنابراین شما باید مصرف برخی از این نوشیدنی ها را محدود کنید و سعی کنید حین نوشیدن این مایعات از اینم الاینرها استفاده نکنید.

باید از خیر میان‌وعده های زیاد بگذرید.

تصور اینکه پس از مصرف هر ماده خوراکی باید مسواک بزنید واقعا خسته کننده و ملال آور است. بنابراین باید از خیر میان وعده های زیاد بگذرید. در عوض زمانی که مشغول میل کردن وعده های غذایی اصلی هستید، سعی کنید سیر شوید تا مجبور به مصرف میان وعده نباشید. بهتر است برای مصرف غذا و همچنین مسواک زدن برنامه ریزی کنید زیرا شما نمیتوانید روزی بیشتر از چند بار مسواک بزنید.

مراحل ارتودنسی نامرئی

همانطور که گفته شد انواع ارتودنسی نامرئی شامل ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی با الاینرهای شفاف و ارتودنسی با بریس های سرامیکی است که هر کدام از این روش‌ها دارای مراحل، تجهیزات و طول درمان متفاوت هستند. لازم به ذکر است که نوع ارتودنسی با توجه به شرایط بیمار و با تشخیص متخصص ارتودنسی تعیین می شود.

مراحل ارتودنسی نامرئی لینگوال و براکت سرامیکی

ارتودنسی لینگوال یا همان ارتودنسی پشت دهانی (براکت ها در پشت دندان ها قرار می گیرند) بعد از معاینه، مشاوره و تشخیص متخصص ارتودنسی طی مراحل زیر انجام خواهد شد.

  • گرفتن عکس دقیق از فک و دندان‌های بیمار و بررسی عکس‌ها توسط ارتودنتیست
  • تهیه قالب از دندان‌های بیمار و فرستادن قالب بیمار به لابراتوار برای ساخت براکت‌های اختصاصی بیمار
  • قرار دادن و محکم کردن براکت‌های ارتودنسی روی دندان‌ها توسط ارتودنتیست (در روش لینگوال در پشت دندان‌ها قرار می گیرند و در روش ارتودنسی نامرئی با براکت سرامیکی، بریس‌های همرنگ دندان روی دندان‌ها قرار می گیرند و نه پشت دندان‌ها)
  • ارائه برنامه مراقبت از براکت‌ها در طول درمان و برنامه چکاپ و جلسات معاینات بعدی

مراحل ارتودنسی نامرئی با الاینر شفاف

مراحل طی شده در ارتودنسی نامرئی با پلاک‌های شفاف (ارتودنسی اینویزیلاین) کمی متفاوت با دو نوع دیگر ارتودنسی نامرئی است.

گرفتن عکسهای دقیق از فک و دندان‌های بیمار و بررسی عکس‌ها توسط متخصص ارتودنسی

قالب گیری از دندان‌های بیمار (که عموما به وسیله یک پرینتر سه بعدی صورت می گیرد)

به وسیله یک نرم افزار مخصوص ارتودنسی، حرکت‌هایی که برای مرتب شدن دندان‌ها لازم است به آنها می دهند.

سپس وضعیت نهایی را با وضعیت اولیه دندان‌های بیمار مقایسه می کنند و مقدار جابجایی که برای مرتب شدن هر دندان لازم است اندازه گیری می کنند.

درست کردن تعدادی الاینر شفاف که بتوانند به همان میزانی که لازم است دندان‌ها را حرکت دهند (مثلا 0.3 میلی متر)

اگر قرار است طی 12 مرحله مرتب شدن دندان‌ها انجام شود، به بیمار 12 عدد الاینر شفاف تحویل می دهند.

بیمار هر یک از پلاک ها را به مدت یک الی دو هفته (22 ساعت در شبانه روز) استفاده می کند.

در هر جلسه معاینه و چکاپ وضعیت حرکت دندان‌ها با دقت توسط ارتودنتیست بررسی می شود.

هزینه ارتودنسی نامرئی

قیمت ارتودنسی نامرئی یکی از دغدغه‌های اصلی بیماران است که توقع دارند قبل از شروع درمان از هزینه ارتودنسی نامرئی مطلع شوند. قیمت ارتودنسی نامرئی به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

عوامل موئر بر هزینه ارتودنسی نامرئی:

  • میزان شدت نامرتبی دندان‌های بیمار
  • درمان فک بالا یا پایین یا هر دو
  • مدت زمان ارتودنسی نامرئی
  • انتخاب نوع ارتودنسی؛ لینگوال، براکت سرامیکی یا الاینر
  • استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی

نوع و کیفیت متریال استفاده شده برای دستگاه‌های ارتودنسی

هزینه ارتودنسی نامرئی از ارتودنسی مرئی یا ارتودنسی سنتی بیشتر است، دلیل عمده بالا بودن قیمت ارتودنسی شفاف نیز در مراحل و ساخت دستگاه‌های ارتودنسی در کشورهایی مانند کانادا است. البته دستگاه‌های این روش در کشور خودمان نیز ساخته می‌شود که موجب کاهش قیمت ارتودنسی نامریی می شود.

لازم به ذکر است قطعا قیمت ارتودنسی فک بالا با هزنیه ارتودنسی فک پایین یکسان نخواهد بود. شما می توانید قیمت ارتودنسی شفاف را به صورت قسطی نیز پرداخت کنید، که بعد از مشاوره، تشخیص و تعیین نوع درمان می‌توانید برنامه هزینه ارتودنسی قسطی خود را که چند ماه طول بکشد و در هر ماه چه میزان قسط پرداخت کنید را مشخص کنید.

 ایرادهای اساسی ارتودنسی نامرئی(اینویزیلاین)

قبل از اینکه به مزایای ارتودنسی نامرئی بپردازیم، بهتر است از معایب ارتودنسی نامرئی صحبت کنیم تا بتوانید انتخاب آگاهانه‌تر داشته باشید.

بالا بودن هزینه ارتودنسی نامرئی نسبت به ارتودنسی معمولی

اینویزیلاین دندان، مناسب برای دندان‌هایی با ناهنجاری ضعیف و متوسط

وابسته بودن نتیجه به میزان توجه و مشارکت بیمار

گم شدن یا خراب شدن پلاک‌های شفاف توسط بیمار

امکان تغییر رنگ و تغییر فرم الاینرهای شفاف در صورت عدم مراقبت بیمار

مزایای ارتودنسی نامرئی

دیده نشدن دستگاه‌های ارتودنسی در ارتودنسی نامریی یکی از بزرگترین مزیت‌های این روش است، همچنین امکان جابجایی دستگاه ارتودنسی در نوع اینویزیلاین یا ارتودنسی نامریی الاینر شفاف از مزایای دیگر این روش است.

تمیز کردن دستگاه های ارتودنسی در این روش آسان است.

استفاده از درمان ارتودنسی مشخص نیست.

احتمال پوسیدگی دندان کمتر است.

سوالات پرتکرار در حوزه ارتودنسی نامرئی

شاید قبل از شروع درمان ارتودنسی سوال‌های زیادی مانند “مدت زمان ارتودنسی نامرئی چقدر است؟” یا “بهترین سن برای انجام ارتودنسی نامرئی چه سنی است” داشته باشید که در ادامه به صورت جداگانه به این سوال‌ها پاسخ داده‌ایم.

مراقبت‌های لازم برای ارتودنسی نامرئی کدام است؟

بیشترین مراقبت را باید درباره ارتودنسی نامرئی با الاینر شفاف انجام دهید، زیرا جنس آنها پلاستیکی و شفاف است و الاینرها به راحتی رنگ می گیرند، بنابراین هنگام غذا خوردن باید الاینرها را از دهان خارج کنید، همچنین باید از مسواک و شوینده مخصوص در طول درمان ارتودنس نامریی استفاده کنید.

مدت زمان ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

طول درمان تمام انواع ارتودنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند شرایط سنی بیمار، شدت ناهنجاری‌های دندان بیمار و نوع ارتودنسی که برای درمان انتخاب می‌شود، روی مدت زمان درمان ارتودنسی بیمار تاثیر خواهد گذاشت.

بهترین سن برای انجام ارتودنسی نامرئی چه سنی است؟

ارتودنسی نامرئی معمولا برای بزرگسالان بهتر است زیرا این نوع درمان ارتودنسی نیاز به مشارکت و همکاری بالای بیمار دارد که انتظار چنین همکاری از کودکان نمی‌رود. البته این روش به علت نامرئی بودن و مشاهده نشدن دستگاه‌های ارتودنسی در بین بزرگسالان نیز طرفداران بیشتری دارد.