۰ نفر

بهترین راه جلوگیری از افتادگی پوست بعد از لاغری

۱۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۲۲
کد خبر: 651886
بهترین راه جلوگیری از افتادگی پوست بعد از لاغری

پوست شل یک مشکل شایع پس از رژیم کاهش وزن است. بیشتر در رژیم های کم کربوهیدرات، کم پروتئین و رژیم هایی که کاهش وزن سریع اتفاق می افتد ایجاد می شود.

راه حل و پیشگیری از افتادگی پوست بعد از لاغری

به گزارش اقتصادآنلاین؛ با کاهش وزن سریع، لایه های چربی زیر پوست از دست می رود. بنابراین پوست وقت کافی برای کشش خود، جهت انطباق را ندارد. شاید سوال شما هم باشد که علت شل شدن پوست بدن چیست؟ علاوه بر کاهش وزن، سوء تغذیه، سن، سیگار کشیدن، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب، و کم شدن آب بدن در افتادگی پوست موثر هستند. در این مقاله از ورزش بلاگ، راه های جلوگیری از شل شدن پوست بعد از رژیم را به شما معرفی کنیم.

با گذشت زمان به ناچار حجم صورتمان را از دست می دهیم. دلیلش از دست دادن غشاء میانی پوست، چربی، عضله و تغییرات استخوانی است. فاکتورهای خارجی مانند در نور خورشید، آلاینده ها، استرس و غیره می توانند این فرآیند را سرعت ببخشند. پژوهش های بسیاری نشان دادند این عوامل خارجی بیشتر از ژنتیک روی پیری پوست تاثیر می گذارند.

پیشگیری از شل شدن پوست

در حالی که با کاهش وزن زیاد به سختی می توان جلوی افتادگی پوست را گرفت. اما راه های جلوگیری از شل شدن پوست بعد از رژیم وجود دارند که استحکام پوست را حفظ می کنند. سبک زندگی سالم و روش هایی خاص برای تقویت کلاژن وجود دارند. ساختار پروتئینی مسئول استحکام و ارتجاعی بودن پوست است که می تواند تغییر ایجاد کند. در ادامه راه های جلوگیری از افتادگی پوست بعد از لاغری را به شما می آموزیم. تا در مسیر رسیدن به هدف کاهش وزن، پوست تان را محکم و جوان نگه دارید.

ویتامین های ضروری برای جلوگیری از افتادگی پوست

یکی از راه های جلوگیری از شل شدن پوست بعد از رژیم تامین ویتامین های ضروری پوست است. ویتامین A ،C و E این گروه از ویتامین ها پوست را از رادیکال های آزاد که سبب آسیب های سلولی می شوند، در امان نگه می دارند. همچنین سرعت ترمیم پوست را بیشتر می کنند. به طور خاص، ویتامین A به تامین آب لایه های زیرین پوست کمک می کند. ویتامین C الیاف سفت کننده پوست مانند کلاژن و الاستین را محافظت می کند. ویتامین E محافظ پوست در برابر آسیب نور خورشید است. خوردن انواع مختلف سبزیجاتی که برگ سبز دارند و میوه ها و سبزیجات رنگارنگ می توانند خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش دهند. می توانید زیر نظر پزشک از قرص برای جلوگیری از شل شدن پوست نیز استفاده کنید.

اسید چرب های ضروری برای سلامت پوست

روغن های طبیعی پوست خود را با خوردن غذاهای دارای اسید چرب های ضروری تقویت کنید. اسید چرب هایی مانند امگا ۳ و امگا ۶ پوست را تغذیه می کنند تا انعطاف پذیر و صاف بماند. این روغن ها با خشکی و چین و چروک پوست مبارزه می کنند. به همین منظور ماهی های آب سرد مانند ماهی تن، ساردین، ماهی خال مخالی و قزل آلا مصرف کنید. آجیل را قسمتی از میان وعده روز خود قرار دهید. همه اینها منابعی عالی از اسید چرب های ضروری هستند. روغن های سالمی مانند روغن زیتون، کانولا و روغن هسته انگور و کنجد را نیز می توانید در برنامه خود استفاده کنید و از خواص آنها بهره مند شوید.

استقاده از پروتئین ها در رژیم غذایی

پروتئین برای قابلیت ارتجاعی پوست مهم است و کلاژن یکی از فراوانترین پروتئین های بدن است. در صورتی که پروتئین موجود در رژیم غذایی کافی نباشد کلاژن تخریب شده و پوست شل با چین و چروک خواهد شد. از منابع خوب پروتئینی می توان ؛ پنیر، شیر، حبوبات، دانه ها، آجیل، ماهی را نام برد.

مصرف بیوتین

بیوتین را بیشتر بین محصولات مفید برای مو می دانند اما بیوتین برای پوست نیز خواصی دارد. این ویتامین B محلول در آب با نام ویتامین H نیز شناخته می شود. اختلالات خاص پوستی از جمله درماتیت، پوست پوست شدن و آلوپسی با کمبود بیوتین در ارتباط هستند. خوردن میزان مناسب بیوتین به افزایش سلامت پوست کمک می کند. سبزیجات دارای برگ سبز، آجیل، شیر، تخم مرغ، بلغور جو دو سر و برنج از منابع بیوتین به حساب می آیند.

نوشیدن چای سبز

سعی کنید به نوشیدن چای به خصوص چای سبز عادت کنید. این نوشیدنی مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد که: جلوی التهاب را می گیرد. آسیب سلولی را کند می کند. پوست را از آسیب نور خورشید در امان نگه می دارد.

کمبود آب به سلول های پوست آسیب وارد می کند یعنی سبب خشکی و عدم انعطاف پذیری آن می شود. هرگز اجازه ندهید به اندازه ای بدنتان کم آب شود که احساس تشنگی کنید.

مصرف کاکائو و یا شکلات تلخ

این محصول غذایی بی نظیر، حاوی بهترین آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان موجود در شکلات تیره و یا کاکائو از زغال اخته، انواع توت ها و بلوبری نیز قوی تر است. این محصول غذایی در کاهش فشار خون مفید است و حساسیت به هورمون انسولین را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد. البته مقدار این آنتی اکسیدان در شکلات های مختلف متفاوت است. بنابراین در زمان پیروی از برنامه رژیم غذایی برای لاغری، سعی کنید از این محصول به منظور پیشگیری از افتادگی پوست استفاده کنید.

مصرف انار برای افتادگی پوست بعد رژیم

این میوه پرطرفدار، برای ظاهری زیبا و همچنین شل شدگی و حذف پوست اضافی در بدن پس از کاهش وزن، تاثیرات مثبتی را بر جای می گذارد. لازم به ذکر است که آنتی اکسیدان موجود در میوه انار به مراتب از چای سبز نیز بیشتر بوده است. همچنین به بهبود نشانه های عارضه در بیمارانی که با مشکل سرطان روده بزرگ همراه هستند، کمک زیادی می کند. همچنین بخش های متعدد موجود در انار برای بازسازی مجدد پوست صدمه دیده و افزایش کلاژن سازی پوست بسیار اثر بخش است. کلاژن ها به منظور محکم و یا سفت تر شدن پوست پس از کاهش وزن نقش بسیاری دارند. به همین دلیل، مصرف این میوه می تواند تا حد قابل توجهی از افتادگی های پوستی به خصوص در ناحیه شکم کمک شایانی کند.

مراقبت پوست برای جلوگیری از افتادگی پوست

برای پیشگیری از افتادگی و یا شل شدن پوست پس از لاغری علاوه بر تغذیه مناسب، باید مراقبت های پوستی را روزانه انجام دهید. لایه برداری های روزانه می تواند تا حد قابل توجهی به حذف سلول های مرده پوست و همچنین بالا بردن جریان گردش خون برای شادابی و سلامت پوست کمک کند.

ترکیبی از مواد معدنی و یا نمک های مخصوص در کنار حمام گرم می تواند سبب بهبود رنگ پوست شود. کرم های حاوی مواد سفت کننده پوست به همراه ترکیبات گیاهی و سایر ترکیبات دیگر نظیر عصاره مخمر، آلوئه ورا، ویتامین C، اسید هیالورونیک، ویتامین A، پروتئین سویا و ویتامین E می تواند به عنوان یک آبرسان اثربخش به بالا بردن تولید دو پروتئین ضروری الاستین و کلاژن در پوست کمک کند.

حفاظت پوست از نور خورشید

اگر بیرون از خانه ورزش می کنید باید اقداماتی را انجام دهید تا پوستتان زیاد در معرض اشعه های مخرب کلاژن قرار نگیرد. برنامه ریزی کنید که پیاده روی و دویدن تان اول صبح یا در پایان روز انجام شود، زمانی که نور خورشید شدت ندارد. از ضد آفتابی استفاده کنید که روی بسته آن برچسب broad-spectrum ( طیف گسترده ) خورده باشد. این یعنی ضد آفتاب پوست را در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت می کند. این دو مورد اشعه به غشاء میانی پوست آسیب می رسانند. همچنین لباسی به تن کنید که خوب پوست را بپوشاند.

استفاده از کرم سفت کننده پوست بعد از لاغری

با وجود اینکه اکسیر جادویی برای سفت کردن پوست وجود ندارد. اما محصولات خاصی هستند که در صورت استفاده روزانه به رشد کلاژن و حفظ ظاهر پوست کمک می کنند. متخصص پوست می تواند کرم و ژل های حاوی رتینوئید مانندRetin-A وTretin-X تجویز کند. همچنین سرم هایی را تهیه کنید که بدون نیاز به نسخه (مانند سرم های دارای فاکتور رشد اپیدرمی) فیبروپلاست در عمق پوست را تحریک می کنند و تولید کلاژن را افزایش می دهد.

پرهیز از سیگار برای پیشگیری از شل شدن پوست

سیگار نکشید و از دود آن نیز فاصله بگیرید. سیگار کشیدن انعطاف پذیری پوست را کم می کند. همچنین در معرض دود سیگار قرار گرفتن مقدار پروتئین های التهابی درون پوست را افزایش و تولید کلاژن را کاهش می دهد. در نتیجه باعث نازک شدن پوست و چین و چروک می شود.

جلوگیری از شل شدن پوست با ورزش

دلایل قانع کننده ای وجود دارند که نشان می دهند ورزش جلوی آویزان شدن پوست را می گیرد. به خصوص ورزش هایی که در آن از تمرینات قدرتی استفاده می شود. این نوع ورزشها عضله زیر پوست شل شده را فرم می دهند تا شلی پوست کمتر دیده شود. با هالتر و دمبل ورزش کنید تا عضلات قوی شوند. عضلات قوی پوست را محکم نگه می دارد.

اگر اطراف خود چنین وسائلی ندارید از وزن بدن استفاده کنید. حرکت شنا، دراز و نشست، تخته، کرانچ، اسکات پا انجام دهید تا عضله بسازید. اگر در خانه دستگاه ورزشی دارید از آن استفاده کنید. یا می توانید در باشگاه ها این کار را انجام دهید. با انجام ورزش قدرتی جای چربی ها را که مدت طولانی بخش هایی از بدن را درگیر کردند با عضله عوض کنید. برای جلوگیری از افتادگی و شل شدن پوست باید چربی ها به عضله تبدیل شوند. وقتی عضلات زیرین بدن حجم و شکل بگیرند به پوست پایه ای محکم می دهد که خود را روی آن پهن کند.

عضله سازی برای درمان افتادگی پوست

ساخت عضله در طول کاهش وزن به سفت ماندن پوست و جلوگیری از شل شدن پوست بدن کمک می کند. همچنین مقدار کالری که در طول روز می سوزانید را افزایش می دهد. در نتیجه کاهش وزن نیز با جلوگیری از شل شدن پوست در بدنسازی آسان می شود. بسته به علاقه تان از دمبل، دستگاه و یا ورزش هایی که با وزن خود بدن انجام می شود استفاده کنید. ۴ روز در هفته چنین ورزش هایی را دربرنامه ورزشی خود بگنجانید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، پروتئین را به وعده ها و میان وعده های خود اضافه کنید. چون پروتئین به ریکاوری و قوی شدن از داخل و خارج بدن کمک می کند.

علت شل شدن پوست بعد از لاغری چیست؟

تا زمانی که به وزن ایده آل نرسیدید به هیچ نوعی از جراحی پوست نیاز ندارید. اگر می خواهید جراحی انجام دهید بهترین موقعیت زمانی است که پوست ثبات داشته باشد ( یعنی وزنتان بالا یا پایین نرود ). ابتدا با یک متخصص پوست درباره روش های بهبود پوست صحبت کنید. در صورت نتیجه نگرفتن، جراحی آخرین راه حل است.

رژیم های غذایی نادرست و انجام فعالیت های ورزشی سنگین، می تواند خیلی سریع علاوه بر چربی، عضله ها را نیز از بین ببرد. در نهایت سبب بدتر شدن موقعیت بدن، یعنی شل شدگی و یا افتادگی پوست شود. اغلب رژیم های کاهش وزن، حتی تکنیک هایی که شما در هفته تا یک کیلوگرم وزن از دست می دهید، ممکن است با مشکل شل شدگی پوست مواجه شوند. برخی از افراد تنها ماهانه می توانند بین یک الی یک و نیم کیلوگرم چربی موجود در بدن را از دست دهند.

در مجموع هر کاهش وزنی که بالغ بر یک و نیم کیلوگرم درماه باشد، به احتمال بسیار زیاد شامل از دست دادن عضله در بدن است نه بافت های چربی. لذا باید برای کاهش وزن اصولی، این امر را تحت نظر متخصصین تغذیه انجام دهید. تغییرات یکپارچه و اندک در برنامه رژیم غذایی و تمرینات فیزیکی، سبب لاغری تدریجی و پایدار در بدن می شود.