۰ نفر

چند راه جالب برای تحریک هورمون شادی

۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۰۰
کد خبر: 604473
چند راه جالب برای تحریک هورمون شادی

هورمون شادی همان عامل اصلی درونی بدن که با فعال شدنش حال ما را خوب می کند می تواند با روش هایی بسیار ساده و باورنکردنی تحریک شده و ایجاد خوشحالی کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ همه ی احساسات انسان مثل صلح، لذت، سوگواری یا عصبانیت با هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی کنترل می شود، حتما مشتاقید بدانید که انتقال دهنده های عصبی چه هستند؟

انتقال دهنده های عصبی ماده شیمیایی مغز هستند که اطلاعات را بین مغز و بدن انتقال میدهند و توانایی انتقال پیام بین نورون و سلول های عصبی را ایجاد کرده و در نتیجه احساسات مانند ترس، لذت، عصبانیت، درد را درگیرمی کنند. هورمون ها احساسات و عوامل مرتبط با شیوه زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهند و هورمون هایی که در بدن ما آزاد می شوند، ممکن است در درون ما احساس خوب یا احساس بد ایجاد نمایند. در ادامه این بخش از به معرفی چند هورمون شادی آور می پردازیم که به انسان کمک می کند تا از زندگی لذت ببرند.

هورمون های شادی آور کدامند؟

هورمون های زیر در ایجاد شادی و دور کردن استرس تاثیرگذارند:

دوپامین، هورمونی لذت بخش

دوپامین هورمونی است که از سلول های مغز و نخاع ترشح می شود و انسان را از لحاظ ذهنی هوشیار نگه داشته و باعث می شود انسان با دیدن منظره یا صحنه ای خوشایند احساس لذت نماید. عدم تمرکز، عدم توجه، بدخوابی، تنبلی و بدخلقی از اثرات کمبود این هورمون است.

برای افزایش سطح دوپامین در طول روز به میزان زیاد قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا نخورید و قبل از خواب از دمنونش بادرنجبویه برای آرامش استفاده کنید. همچنین با مصرف غذاهای سرشار از پروتئین و خوردن میوه هایی مثل موز و قرار گرفتن منظم در معرض نور خورشید سطح دوپامین در بدن را افزایش دهید.

تحریک هورمون شادی

اکسی توسین، هورمون عشق

این هورمون بنام هورمون عشق شناخته می شود و مستقیم اعتماد و صداقت انسان ها مرتبط است و باعث رشد و وفاداری می شود. اکسی توسین در هیپوتالاموس ساخته شده و بعد به غده هیپوفیز منتقل می شود. این هورمون سبب افزایش عشق و دوستی بین خانواده و زوجین و فرزندان می شود و تعاملات اجتماعی را افزایش می دهد. هورمون اکسی توسین در بدن زنان در دوران بارداری و شیردهی ترشح شده و باعث ارتباط عمیق تر آنها با نوزادشان می شود.

اکسی توسین سبب کاهش استرس می شود و حامی قلب در مقابل انواع استرس هاست. برای افزایش سطح اکسی توسین، کمک به هم نوع، وقت گذرانی با دوستان و اعضای خانواده، ماساژ تاثیر گذار است.

سروتونین، هورمون شادی

سروتونین هورمونی است که از هیپوتالاموس ترشح شده و معروف به هورمون شادی است. این هورمون مسئول انتقال اطلاعات در مغز است و سبب افزایش کیفیت خواب شده و اثر آرامبخشی دارد.

این هورمون که سبب می شود احساس شادی کنید، سبب تنظیم خلق و خو، پیشگیری از افسردگی، تنظیم فشارخون، تنظیم چرخه قاعدگی در زنان می شود. در صورت کمبود این هورمون شما دچار بی خوابی، اختلالات خلق و خو، احساس غم، افسردگی، رفتار پرخاشگرانه و اختلالات خوردن می شوید. انجام ورزش روزانه، مصرف غذاهای غنی از کربوهیدارت و ویتامین ب، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و خواب کافی سبب افزایش سطح سروتونین می شود.

فعال شدن هورمون خوشحالی

اندورفین، آرامبخشی طبیعی

اندروفین هورمونی است که از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می شود و شادی را بالا و استرس و درد را کنترل میکند و از اضطراب جلوگیری می کند و به عنوان آرامبخش عمل می کند. این هورمون مانند یک مسکن طبیعی عمل کرده و سبب کاهش درد شده و کمک می کند احساس مثبتی به زندگی داشته باشید. عرق کردن نیز به آزادشدن این هورمون کمک می کند پس برای افزایش این هورمون در بدن کارهایی که سبب عرق کردن شما و شل شدن عضلات می شود مانند ورزش و استفاده از حمام بخار و سونا را انجام دهید تا استرس از شما دور شود. مصرف غذاهای تند باعث آزاد شدن اندروفین در بدن می شود پس این غذاها را مصرف کنید.

استروژن، ضد استرس

این هورمون جنسی زنانه ترشح شده از غدد جنسی خلق و خوی فرد را ثابت نگه داشته و مانع استرس محسوب می شود. برای افزایش استروژن سیگار نکشید و ورزش شدید انجام ندهید و از مواد غذایی سرشار از ویتامین استفاده کنید.

پروژسترون، ضد اضطراب

این هورمون مانع اضطراب، تحریک پذیری و نوسانات خلق و خو در افراد شده و در میزان و کیفیت خواب مؤثر است. سطح پروژسترون در زنان، بعد از دوران یائسگی و بعد از 35 یا 40 سالگی کاهش می یابد. برای متعادل نگه داشتن سطح این هورمون خودمراقبتی و رژیم غذایی درست موثر است.

برای افزایش هورمونهای شادی کارهای زیر را انجام دهید:

تحریک هورمون شادی با انجام فعالیت های فیزیکی

یکی از کارهایی که باعث ترشح هورمون های شادی میشود، ورزش کردن است که بنابر سلیقه می تواند پیاده روی،  طناب زدن یوگا وحتی رقص باشد. همیشه به یاد داشته باشید بی تحرکی  عامل اصلی افسردگی است.

تحریک هورمون شادی با ابراز علاقه به دیگران

تقسیم کردن علاقه با شخص دیگر و آغوش گرفتن اطرافیان موجب افزایش ترشح هورمون اکسی توسین می شود. با گذراندن لحظات لذت بخش در کنار خانواده و عزیزان سعی کنید میزان ترشح اُکسی توسین را افزایش دهید.

تحریک هورمون شادی با لذت بردن از نور آفتاب

نور خورشید فواید زیادی برای انسان دارد و سبب بالا رفتن ویتامین دی می شود . همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید هورمون ملاتونین را فعال می کند و موجب تنظیم خواب و تولید سروتونین می شود.

تحریک هورمون شادی با مصرف مواد غذایی

غذاهای تند، مغزها، شکلات ها ترشح هورمون شادی را بالا می برد. همچنین کربوهیدرات ها سطح سروتونین را افزایش می دهند. زمانی که سروتونین کاهش یافته و بدن به آن احساس نیاز می کند ما تمایل به مصرف خوراکی های شیرین و نشاسته ای پیدا می کنیم. بهترین راه برای تقویت سروتونین انتخاب کربوهیدرات های حاوی مواد سالم، همراه با فیبر بالا مانند نان چاودار است.

تحریک هورمون شادی با لذت بردن از بوها

بوها تاثیرمهمی روی احساسات دارند. بوهایی مثل بوی وانیل، نارگیل، اسطوخودوس، گلاب احساس خوبی را در فرد ایجاد میکند پس رایحه ی که دوست دارید انتخاب کنید یا به شکل اسانس یا شمع های بودار روشن کنید و اطراف منزل قرار دهید.

تحریک هورمون شادی با گریه کردن !

نه تنها خنده ترشح هورمون شادی را بالا میبرد گریه هم به این روند کمک می کند بنابراین هر وقت احساس کردید که نیاز دارید فریاد بزنید یا گریه کنید این کار را انجام دهید چون هورمون اندورفین ترشح می شود.

خنده روش مستقیم برای  تحریک هورمون شادی

مغز تفاوت بین واقعیت وخیال را تشخیص نمی دهد بنابراین بخندید حتی وقتی دلیلی برای خندیدن ندارید چون باعث ترشح هورمون شادی می شود.

تحریک هورمون شادی با ماساژ

انواع ماساژ موثر است، ماساژ پا سطح استرس راکه توسط هرمون کورتیزول ایجاد شده کاهش می دهد و با هورمون سروتونین و دوپامین جایگزین می شود.

فعل شدن هورمون شادی با گوش کردن به موسیقی

قدرت موسیقی واقعا فوق العاده است میتواند شمارا در عمق خوشی یا نومیدی ببرد. گوش دادن به موسیقی موردعلاقه ی فرد، به ویژه اگر با نشان دادن احساس خوب ناشی از شنیدن ملودی آن همراه باشد، باعث دریافت میزان قابل توجهی دوپامین خواهد شد.

تمرین سپاسگزاری برای افزایش هورمون شادی

شکر گذاری از نعمت ها و زندگی که خداوند در اختیار انسان قرار داده انرژی مثبتی در فرد ایجاد نموده و محرک هورمون شادی است.