۰ نفر

محقق ایرانی تاکید کرد؛

پایان موفقیت‌آمیز کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس

۱۴ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۰۳
کد خبر: 551038
پایان موفقیت‌آمیز کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس

محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی رازی کوو پارس، نتایج به دست آمده از مراحل اول و دوم کارآزمایی بالینی این واکسن ایرانی را بسیار امیدوارکننده دانست و گفت: امیدواریم این نتایج در فاز سوم هم تکرار شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سعید کلانتری متخصص بیماری های عفونی  اظهار داشت: محققان ایرانی با تمام توان و ظرفیت در تلاش هستند تا محصولی ایمن، بی خطر، موثر و با کمترین عارضه را در اختیار هموطنان قرار دهند.

وی تاکید کرد که ما باید نتایج صحیح، متقن و علمی را به دست آوریم تا به طور دقیق مشخص شود، این واکسن ایرانی موثر، کارا و همچنین عوارض ناچیزی دارد و سپس آن را به جامعه عرضه کنیم.

این محقق افزود: تاکنون نتایج به دست آمده از واکسن رازی بسیار خوب بوده و امیدواریم فاز سوم را به همین خوبی انجام دهیم تا بتوانیم قولی که بابت تولید پنج میلیون دز این واکسن  را به هموطنان دادیم، محقق کنیم.

کلانتری به ظرفیت اسمی این واکسن اشاره کرد و گفت: تولید حدود پنج میلیون دز واکسن رازی کوو پارس در حال انجام است که این میزان تولید تا پایان شهریور یا اوایل مهر ماه محقق می شود.

واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و سخت ترین پروتکل های داخلی درحال ساخت است. مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در این واکسن از روش پروتئینی نوترکیب برای تولید آن استفاده کرده است.

این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا اوایل فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، فروردین ماه دزسنجی و فرمولاسیون انجام و آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان آغار شد. در خرداد ماه تزریق به میمون و ارزیابی ایمنی زایی و بی خطری در این حیوان انجام شد و اواخر مرداد ماه ۹۹ پرونده به سازمان غذا و دارو ارسال شد.

کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس با تزریق به ۲ داوطلب مرد با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، جلیل کوهپایه زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از مسوولان و محققان دهم اسفند ماه ۹۹ در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد. مرحله دوم کارآزمایی بالینی این واکسن هم در حال حاضر به اتمام رسیده است و براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس در پایان مردادماه آغاز شود.

فاز دوم کارآزمایی بالینی تقریبا به اتمام رسیده است

محقق اصلی واکسن رازی کوو پارس در ادامه این گفت و گو تعداد داوطلبان مرحله دوم کارآزمایی بالینی این واکسن را ۵۰۰ نفر داوطلب اعلام کرد و اظهار داشت: فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس تقریبا به پایان رسیده است.

کلانتری، روند کارآزمایی بالینی این واکسن را هم مطلوب ارزیابی کرد و یادآور شد: مرحله دوم به خوبی در حال انجام است و نتایج بررسی کارآزمایی بالینی این مرحله آماده ارسال به سازمان غذا و دارو است.

وی با بیان اینکه به زودی وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی می شویم، گفت: تلاش ما این است که تا پایان شهریور یا حداکثر اوایل مهر ماه بتوانیم مجوز مصرف همگانی را اخذ کنیم.

این محقق ادامه داد: برای اخذ مجوز اضطراری باید فاز سوم را آغاز کنیم و بعد از آن ارایه آنالیز و بررسی بینابینی این مرحله است که پس از آن مراحل به احتمال زیاد می توانیم مجوز اضطراری را اخذ و محصول خود را روانه بازار داخلی کنیم.