۰ نفر

یک توصیه به بهبودیافتگان کرونا

۲۸ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۳۵
کد خبر: 446672
یک توصیه به بهبودیافتگان کرونا

فوق تخصص بیماری‌های ریوی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه اختلالات تنفسی ناشی از بیماری کووید 19 در بهبودیافتگان به معنای مثبت بودن مجدد بیماری در افراد نیست، اظهار کرد: این افراد باید برای درمان‌های ریوی به متخصصان مراجعه کنند؛ چراکه اگر درمان نشوند ممکن است تا مدت‌ها به دستگاه اکسیژن وابسته بمانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عاطفه عابدینی با اشاره به عوارض ناشی از بیماری کووید 19 در بیماران کرونایی بهبود یافته، اظهار کرد: برخی بهبودیافتگان تا مدت‌ها از عوارض ناشی از بیماری رنج می‌برند، با این حال تنگی نفس و سرفه‌های شدید بعد از بهبودی به معنای مثبت بودن مجدد ویروس نیست؛ چراکه ویروس بعد از بهبودی از بدن محو می‌شود.

وی ادامه داد: عوارضی که ویروس کووید 19 در ریه افراد باقی می‌گذارد گاهی می‌تواند تا مدت‌ها فرد را درگیر کند، البته این عوارض در مورد بهبودیافتگان آنفلوانزای شدید هم دیده می‌شود که میزان و دوره آن به شدت درگیری بستگی دارد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات کووید 19 درگیری ریوی  شدیدی مانند فیبروز ریوی و یا حتی از بین رفتن بافت ریوی در فرد ایجاد می‌کند. در این شرایط ممکن است پس از بهبودی، جواب تست منفی بوده و فرد دیگر ناقل نباشد، ولی تنگی نفس شدیدی داشته باشد که باید درمان ریوی را تا مدت‌ها ادامه دهد. بنابراین بهبود یافتگانی که همچنان از مشکلات تنفسی و ریوی رنج می‌برند حتما باید برای ادامه درمان به مراکز درمانی مراجعه ‌کنند.

به گفته وی، اگر در ریه حالت فیبروز ایجاد شده یا قسمتی از بین رفته باشد، می‌توان با یک‌سری داروها نسبت به ترمیم بافت ریه اقدام کرد، در غیر اینصورت و عدم توجه به درمان ممکن است فرد تا مدت‌ها  به اکسیژن وابسته بماند.

کنترل اپیدمی کرونا با رفتارهای بهداشتی مردم رابطه مستقیم دارد

وی در ادامه با اشاره به افزایش مجدد آمار ابتلا به کووید 19 در کشور، با تاکید بر تقویت حس مسئولیت اجتماعی در بین افراد جامعه،‌ تصریح کرد: کرونا همچنان وجود دارد و باید همچون گذشته اصول ایمنی و بهداشتی را رعایت کنیم،؛ چراکه اتمام این وضعیت نابهنجار و مهار و کنترل اپیدمی با رفتارهای بهداشتی افراد جامعه رابطه مستقیم دارد. افراد تنها بر حسب ضرورت از منزل خارج شده و تا حد ممکن از منزل به کارهای خود رسیدگی کنند و حتما در اماکن شلوغ و عمومی از ماسک استفاده کنند.

عابدینی در خاتمه با اشاره به تغییر هشدارهای سازمان بهداشت جهانی مبنی بر استفاده از ماسک، گفت: در ابتدا گاهی در رابطه با اثرگذاری ماسک تردید وجود داشت، ولی الان به این نتیجه رسیده‌اند که در محیط‌های بسته و شلوغ،‌ تمامی افراد چه سالم و یا بیمار حتما باید ماسک بزنند؛ چراکه استفاده از ماسک هم از انتقال بیماری فرد بیمار به سایرین پیشگیری می‌کند و هم از ورود ویروس به مجاری تنفسی افراد سالم جلوگیری می‌کند.