۰ نفر

ارتودنســی فقط برای زیبایی نیست

۲۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 401395
ارتودنســی فقط برای زیبایی نیست

از اهمیت حفظ سلامت دهان و دندان که بگذریم، ارتودنسی نه‌تنها در زیبایی تاثیر دارد بلکه می‌تواند بسیاری از مشکلات دندانی را نیز کاهش دهد.

 البته این باور که ارتودنسی، درمانی است که فقط باعث زیبا شدن لبخند می‌شود، نادرست است؛ زیرا تمیز کردن و نگهداری از دندان‌های نامرتب کار مشکلی است که احتمال ایجاد پوسیدگی و از دست دادن دندان و بیماری لثه را زیاد می‌کند . در ادامه دکتر امین گلشاه، متخصص ارتودنسی به بیان نکات مهمی در این باره می‌پردازد .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، خوب است بدانید عدم درمان به‌موقع نامرتبی‌های دندانی و ناهنجاری‌های فک به افزایش به هم‌ریختگی دندانی، تشدید تحلیل لثه، کاهش کارایی جویدن، تشدید ناتوانی در تکلم، افزایش احتمال صدمات ناشی از ضربه به دندان‌ها و سایش شدید لبه‌های دندان منجر می‌شود .

از دیگر عوارض درمان نشدن ارتودنسی می‌توان به حساس شدن سطوح تاج و ریشه، تحلیل استخوان دور ریشه و فشار روی مفصل فک اشاره کرد که منجر به سایش اجزای مفصل، صداهای مفصل فکی، قفل‌شدن فک و دردهای مزمن ناحیه سر و صورت و گردن  می‌شود.

 7 سالگی فراموش نشود

درمان ارتودنسی در هر سنی می‌تواند آغاز شود اما هرچه زودتر آغاز شود، درمان راحت‌تر انجام شده و از درمان جراحی یا پیچیده‌تر شدن مشکل جلوگیری می‌شود. انجمن ارتودنتیست‌های آمریکا توصیه می‌کند کودکان در هفت سالگی یا زودتر برای معاینه ارتودنسی مراجعه کنند. هرچند درمان بسیاری از مشکلات

دندانی  - فکی بعد از این سن انجام می‌شود ولی مراجعه به موقع، برای شروع درمان برخی ناهنجاری‌ها مانند کوچکی فک بالا، عادت به مکیدن انگشت و جلو بودن چانه مناسب‌تر است.

 چرا باید ارتودنسی کنیم؟

گاهی والدین به‌دلیل طولانی بودن درمان ارتودنسی انجام آن را به تاخیر می‌اندازند، اما با انجام ارتودنسی می‌توان: احتمال آسیب دیدن دندان‌های بیرون‌زده، نیاز به جراحی فک و احتمال نهفته شدن دندان‌های دائمی را به میزان زیادی کاهش داد و به حفظ فضای دندان‌های دائمی برای رویش دندان‌ها کمک کرد. گاه به‌دلیل نحوه قرارگیری نادرست دندان‌ها، کودکان نمی‌توانند به درستی صحبت کنند. ارتودنسی حتی به اصلاح جهت رشد فک نیز تاثیر می‌گذارد و بنا بر دلایل گفته شده نیاز است حتما کودکان

در سن مناسب و در صورت نیاز از این درمان بهره بگیرند.

 انواع ارتودنسی

در درمان ارتودنسی از دو شیوه با وسایل متحرک و ثابت استفاده می‌شود .

منظم کردن دندان‌ها یا رفع نابهنجاری‌های اسکلتی  - فکی با کمک وسایل و پلاک‌های متحرک را ارتودنسی متحرک می‌گویند. اغلب پلاک‌های ارتودنسی از مواد آکریلیک، سیم‌های فلزی نگهدارنده، فنرهای مخصوص حرکت دندانی و حتی پیچ‌های بازشونده فکی تشکیل می‌شوند. اخیرا انواع پلاک‌های پیش‌ساخته تمام پلاستیکی نیز به بازار آمده‌اند.

اکثر وسایل متحرک ارتودنسی (مخصوصا پلاک‌های اصلاح رشدی) فقط در کودکان در حال رشد قابل استفاده‌اند. طول دوره درمان هم با وسایل متحرک بین چند ماه تا یک‌سال متغیر است.

 وسایل ثابت نیز شامل مجموعه‌ای از براکت‌ها و سیم‌های فلزی است. براکت توسط مواد چسبنده به سطح دندان‌ها متصل می‌شود و با سیم‌ها و کش‌هایی مخصوص به سمت مورد نظر سوق داده می‌شود.

 کدام درمان بهتر است؟

معمولا در درمان نوجوانان و بزرگسالان استفاده از وسایل ثابت ارجحیت دارد اما در انتخاب درمان سن، نوع و شدت مشکل دندانی - اسکلتی،  بسیار مهم است. درنهایت بهتر است برای تشخیص بهتر به متخصص اعتماد کنید و نظرات خود را نیز در این باره با پزشک خود در میان بگذارید.