۰ نفر

راه‌های مقابله و پیشگیری از بیماری فراگیر این روزها؛

چگونه به جنگ آنفلوآنزا برویم؟

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۷
کد خبر: 401089
چگونه به جنگ آنفلوآنزا برویم؟

آنفلوانزا یک بیماری است که توسط ویروس های آنفلوآنزا ایجاد می شود. آنفلوانزا ممکن است باعث شود افراد سرفه و گلو درد و تب پیدا کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، همچنین ممکن است آب ریزش بینی، احساس خستگی، بدن درد، یا علائم ناخوشی دیگر در بیمار ظاهر شود.  آنفلوآنزا هر ساله ظاهر می شود و در آمریکا بیشتر در پائیز و زمستان شیوع دارد. مردم از هر رده سنی، از کودکان و بزرگسالان گرفته تا سالمندان، ممکن است آنفلوآنزا بگیرند.

آنفلوآنزا در مردم

آیا مردم در ایران  دچار آنفلوآنزا می شوند؟

 بلی ویروس های آنفلوآنزا در سراسر جهان پخش می شوند.آنفلوآنزا اغلب در ماه‌های پاییز و زمستان اتفاق می افتد. بسیاری از مردم هر ساله آنفلوآنزا می گیرند. آنفلوآنزا در قسمت های دیگر دنیا نیز دیده می شود. اما زمانی از سال که آنفلوآنزا بیشتر شیوع دارد برای مناطق مختلف متفاوت است.

آنفلوآنزا چگونه شیوع پیدا می کند؟

 مردمی که آنفلوآنزا دارند ویروس را از طریق سرفه یا عطسه پخش می کنند.  ترشحات از طریق سرفه، عطسه یا به هنگام صحبت کردن می توانند به دهان  و بینی افرادی که در اطراف بیمار هستند وارد شود. این ترشحات ممکن است از طریق تنفس به ریه ها راه یابند.  افراد ممکن است از طریق تماس دهان یا بینی خود بعد از تماس با یک چیز آلوده به ویروس، از قبیل دستگیره درها، میزها، یا دست کثیف شخص آلوده، دچار آنفلوآنزا شوند.

شدت بیماری در افراد مبتلا به آنفلوآنزا چقدر است؟

 برخی افراد خیلی مریض می شوند ولی دیگران خیر.  اکثر افراد مبتلا به آنفلوآنزا حتی بدون مراجعه به پزشک یا مصرف دارو بهبود می یابند. با این وجود، برخی افراد مبتلا به آنفلوآنزا به شدت بیمار می شوند ممکن است بمیرند. بسیاری از افرادی که به شدت بیمار می شوند بیش از ٦٥ سال داشته‌ یا مبتلا به یک بیماری  مانند  موارد زیر دارند: دیابت، بیماری قلبی، آسم، یا بیماری کلیه، یا حاملگی. کودکان زیر  سال نیز در معرض خطرات بیشتری هستند.

چه مدت یک شخص مبتلا به آنفلوآنزا می تواند به افراد دیگر ویروس را انتقال دهد؟

اکثر افراد مبتلا ممکن است از یک روز قبل از بروز عوارض تا ٥ الی ٧ روز بعد از ظهور علائم، آنفلوآنزا را شیوع دهند. افراد به شدت بیمار یا کودکان خردسال ممکن است آنفلوآنزا را به مدت بیشتری شیوع دهند. 

برای پیشگیری از بیماری چه کاری می توانم بکنم؟

 برای مبارزه با آنفلوآنزا،  مراکز کنترل  و  پیشگیری از بیماری این مراحل را  توصیه می کند:

بیشتر اوقات  دست های خود را با صابون و آب گرم بشویید. اگر صابون و آب گرم در دسترس نبود، از شوینده های الکلی استفاده کنید.

واکسیناسیون

از افراد مبتلا به بیماری دور بمانید.

عادت های بهداشتی روزانه که برای حفظ سلامتی خود و دیگران می توانید انجام دهید:

به هنگام عطسه یا سرفه، بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی یا دست بپوشانید. پس از استفاده از دستمال کاغذی، آن را دور بیندازید.

اگر دچار عوارض مربوط به آنفلوآنزا هستید، بعد از برطرف شدن تب خود حداقل به مدت ٢٤  ساعت در خانه بمانید.

به چشم ها، بینی یا دهان خود دست نزنید زیرا سبب انتشار آلودگی می شود.

اگر یکی از اعضای خانواده من آنفلوآنزا داشته باشد، آیا  می توانم سر کار بروم؟

 افرادی که بیمار نیستند در صورتی که یکی از اعضای خانواده شان آنفلوآنزا داشته باشد می توانند به سر کار بروند. کارهای ساده مانند شست‌وشوی مرتب دست ها با صابون و آب گرم را در پیش بگیرید. اگر صابون و آب در دسترس ندارید، از شوینده های الکلی استفاده کنید. این اقدامات را انجام دهید تا از فرد مبتلا، آنفلوآنزا نگیرید.

در فصل آنفلوآنزا، آمادگی این را داشته باشید که ممکن است بیمار شوید و در آن صورت باید برای چند روز در خانه بمانید. مقداری دارو که نیازی به تجویز پزشک ندارد، شوینده های الکلی، دستمال کاغذی، و سایر مواد مورد نیاز را در دسترس داشته باشید تا مجبور نباشید برای تهیه آن از منزل خارج شوید. اگر به شدت ناخوش یا به بیماری های دیگر مبتلا هستید، با پزشک خود تماس بگیرید.  پزشک تان به شما خواهد گفت که آیا باید تست آنفلوآنزا بدهید، تحت درمان قرار گیرید یا به مراقبت های دیگر نیاز دارید.