۰ نفر

علائم گرمازدگی چیست؟

۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۳
کد خبر: 362291
علائم گرمازدگی چیست؟

گرما افزایش می یابد و یکی از مهم ترین این بیماری ها، ‌گرمازدگی است.. گرمازدگی سن و سال نمی شناسد و ممکن از کودک تا بزرگسال در هوای گرم تابستان گرمازده شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آفتاب یزد، روش‌های درمان گرمازدگی بسیار ساده است، در عین حال چنانچه این درمان‌های ساده به‌موقع انجام نشوند، وضعیت خطرناک خواهد شد.با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این‌باره با ایرج خسرونیا ، متخصص داخلی ، فوق تخصص بیماری های گوارش ، کبد ورئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت و گو کرده است. وی دراینباره می گوید: در فصل تابستان افراد زیادی به دلیل گرمازدگی به بیمارستان ها مراجعه می کنند . این عارضه معمولا به دنبال فعالیت بدنی متوسط تا شدید در هوای گرم ایجاد می شود.

خسرونیا عنوان کرد: گرمازدگی اغلب درماه های تابستان رخ می دهد و می تواند باعث جدی ترین آسیب ها به فرد شود، قرار گرفتن طولانی مدت درمحیط های بسیار گرم و یا در معرض گرما بودن به واسطه شغل مانند کارگران ساختمانی، ورزشکاران در رشته های مختلف، پیاده روی در هوای گرم، کارکردن در کوره پزخانه ها و آتش نشانی می تواند منجر به گرمازدگی شود.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران خاطر نشان کرد : در مراحل اولیه گرمازدگی در فرد علایمی مانند تپش قلب ،عرق کردن زیاد مشاهده می شود و در صورتی که میزان عرق کردن فرد افزایش یابد نتیجتا مقدار زیادی از مایع از بدن از دست رفته و الکترولیت های ضروری بدن مانند سدیم و پتاسیم نیزدفع می شود . وی افزود : گرما زدگی می تواند به صورت خفیف، متوسط یا شدید بروز کند. این عارضه در موارد شدید حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.در صورتی که گرمازدگی در فرد در مراحل اولیه درمان نشود، حالت ضعف عمومی و بی حالی مشاهده در فرد می شود و به مرور فرد دچار حالت تهوع شدید می شود که در این مرحله باید بیمار را به بیمارستان برد تا اقدامات درمانی لازم انجام شود . خسرونیا اظهار کرد : در بیمارستان امکانات بهتر و روش های دقیق تری برای کنترل دمای بدن وجود دارد. در آنجا دمای مرکزی بدن به طور مرتب کنترل می شود تا فرد دچار افت ناگهانی دمای بدن نشود. آزمایشات خونی برای تعیین مقدار نمک و سایر املاح موجود در خون انجام می شود و مایع درمانی برای حفظ تعادل الکترولیت ها و آب بدن صورت می گیرد.

این متخصص داخلی عنوان کرد : گرمازدگی به راحتی قابل پیشگیری است لذا جهت پیشگیری از این عارضه ، لباس های سبک، راحت و رنگ روشن توصیه می شود، از پوشیدن لباس های اضافه که مانع از عرق کردن و خنک شدن می شود اجتناب کنید.

وی ابراز داشت : ساعات اوج تابش آفتاب و گرما به طور کلی از ۱۱ صبح تا 3 بعد از ظهر ادامه می یابد لذا توصیه می شود افراد در این ساعات از منزل بیرون نروند. اما زمان هایی وجود دارد که مجبورید در معرض گرما و آفتاب قرار بگیرید. بنابراین بهتر است در این زمان ها تا اندازه ممکن از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب اجتناب کنید. خسرونیا بیان کرد :سن و توانایی افراد در مقابله با گرمازدگی اهمیت به سزایی دارد، در خردسالان و افراد مسن مشکل هیدراته شدن دارند، همچنین ماندن طولانی مدت در فضاهایی با کمبود تهویه، در آموزش های نظامی طولانی مدت در هوای گرم، ورزش شدید در هوای گرم، مسابقات فوتبال و پیاده روی های طولانی در گرما، مصرف برخی داروها از عوامل تشدید کننده گرمازدگی می باشند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران افزود : خیلی از کودکان ساعت‌های طولانی در هوای گرم بدون این که استراحتی داشته باشند یا خودشان را خنک کنند یا آب کافی بنوشند مشغول بازی کردن هستند. افراد مسن هم معمولا نسبت به افزایش دمای محیط اطراف‌شان حساس و آگاه نیستند و نمی‌توانند به‌ موقع به دمای بالا عکس‌العمل نشان بدهند. بنابراین سالمندانی که در مکان‌های خیلی گرم زندگی می‌کنند و در خانه‌شان پنکه یا کولر ندارند ممکن است دچار گرمازدگی شوند. این متخصص ادامه داد : برای درمان گرمازدگی در مرحله اولیه خوردن مایعات خنک و قرار گرفتن در دمای خنک توصیه می شود اما برای مراحل بعدی بنا بر تشخیص پزشک سرم تراپی و... پیشنهاد می شود . وی در پایان گفت : افرادی که به دلیل شغل و... مجبورند در زیر نور آفتاب در تابستان فعالیت کنند توصیه می شود که حتما همراه خود مایعات خنک به اندازه کافی داشته و در فواصل کوتاه میل کنند و از لباس های رنگ روشن و کلاه حتما استفاده کنند تا کمتر دچار این عارضه شوند .