۰ نفر

نکاتی که در مورد پیچ‌خوردگی مچ پا باید بدانید

۳ خرداد ۱۳۹۸، ۴:۳۸
کد خبر: 355305
نکاتی که در مورد پیچ‌خوردگی مچ پا باید بدانید

فوق تخصص جراحی پا، گفت: ۴۰ تا ۵۶ درصد پیچ‌خوردگی‌های مچ پا که به درستی درمان نشده باشد، می‌تواند منجر به ناپایداری مزمن مچ پا شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محسن موحدی یگانه فوق تخصص جراحی پا و مچ پا در مورد پیچ خوردگی مچ پا اظهار داشت: پیچ خوردگی مچ پا یکی از مشکلات شایعی است که به غیر از ورزشکاران در افراد عادی نیز به وقوع می‌پیوندد و به صورت کلی می‌توان گفت که پیچ خوردگی مچ پا تعریفی از اتفاقات متعدد در محدوده مچ پا است.

رئیس گروه جراحی پا و مچ پا در انجمن افزود: پیچ خوردگی مچ پا در موارد خفیف ناشی از کشیدگی‌های ساده در عناصر نگهدارنده مچ پا همچون تاندون‌ها، رباط و کپسول مفصلی است.

موحدی یگانه گفت: در صورتی که پاره شدن تاندون و رباط، آسیب غضروفی و یا آسیب عصبی اطراف مچ پا به وجود آید آسیب بوجود آمده از نوع پیچیده می‌باشد و نیاز به درمان‌های تخصصی دارد.

موحدی یگانه با بیان اینکه تشخیص به موقع پیچ خوردگی مچ پا در درمان آن بسیار حائز اهمیت است، گفت: بیماران در صورتی که دچار مشکل در مچ پای خود شوند حتماً باید به افراد متخصص مراجعه کنند تا عناصر مختلف در محدوده مچ پای آنها مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ تا ۵۶ درصد پیچ خوردگی‌های مچ پا بدنبال عدم درمان مناسب ممکن است منجر به ناپایداری مزمن مچ پا گردد و عوارض جدی را به همراه داشته باشد، گفت: عوارض اصلی پیچ خوردگی مچ پا شامل دردهای مستمر و مداوم (بیش از سه ماه)، احساس خالی کردن مچ پا و پیچ خوردگی‌های مکرر مچ پا است.

این فوق تخصص جراحی پا و مچ پا با تأکید بر اینکه پیچ خوردگی‌های مکرر مچ پا  فرد را مستعد ابتلا به آرتروز ثانویه می‌کند، گفت: انتخاب کفش مناسب در پیشگیری از پیچ خوردگی‌های مچ پا بسیار حائز اهمیت است و کفش‌هایی با پاشنه بلند و باریک که خانم‌ها استفاده می‌کنند، می‌تواند احتمال پیچ خوردگی مچ پا را چندین برابر کند.

وی گفت: برخی از بیماری‌های زمینه‌ای جسمی همچون افرادی که دچار شلی مفاصل‌ هستند یا کف پای صاف دارند، احتمال پیچ خوردگی مچ پا در آنها بیشتر است. همچنین افراد دارای وزن زیاد و افرادی که از نظر اسکلتی دچار دفورمیتی یا بدشکلی همچون انحراف زانو، انحراف مچ پا یا پاشنه پا باشند بیشتر دچار پیچ خوردگی مچ پا می‌شوند.