۰ نفر

باورهای درست و غلط درباره ارتودنسی

۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۴۵
کد خبر: 210612
باورهای درست و غلط درباره ارتودنسی

این روزها داشتن دندان‌های صاف و ردیف دیگر یک رویا نیست؛ زیرا با روش‌های مختلف ارتودنسی می‌توان از داشتن چنین دندان‌هایی بهره برد. در این میان، واقعیت‌ها و شایعه‌های زیادی هم وجود دارد که به بررسی مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

ارتودنسی،‌ درمان ناهنجاری‌هایی است که در رابطه با دندان‌ها و فک‌ها نسبت به قاعده جمجمه وجود دارد. در این میان خیلی‌ها می‌گویند، بزرگسالان نمی‌توانند ارتودنسی انجام دهند یا نتیجه آن طور که باید،‌ رضایت بخش نخواهد بود. باید بدانید این باور نادرستی است. ارتودنسی سن خاصی ندارد. بچه‌ای که با کام شکری به دنیا آمده،‌ در همان ابتدا تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرد. به دلیل برخی سندرم‌ها مثل سندرم کروزن ارتودنسی زودتر انجام می‌شود که معمولا با جراحی همراه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم ، این درمان برای افراد بسیار مسن هم می‌تواند جوابگو باشد؛ حتی در 70 سالگی! از طرفی بر خلاف باور عموم ارتودنسی درمان همه ناهنجاری‌های دندانی نیست. مثلا برخی انحرافات و ناهنجاری‌ها در فک یا دندان می‌تواند به کمک ارتودنسی درمان شود. برای درمان ناهنجاری‌های فک نسبت به جمجمه بهتر است در سنین رشد اقدام و ناهنجاری رفع شود تا در سال‌های بعد نیاز به جراحی به حداقل برسد، اما برخی ناهنجاری‌ها از کنترل خارج است و ممکن است به قدری شدید باشد که درمان ارتودنسی به تنهایی نتواند آن را درمان کند.

بنابراین ارتودنسی در هر سنی امکان‌پذیر است به این شرط که وضعیت استخوانی و دندان‌ها و نسوج اطراف دندان‌های بیمار از سلامت لازم برخوردار باشد و این اجازه را به پزشک بدهد. حتی بیمارانی هستند که درمان‌های ارتودنسی ناحیه‌ای دارند و متخصص ارتودنسی در همکاری با دیگر متخصصان، برخی درمان‌ها را برای فرد انجام می‌دهد.

زیبایی دندان‌ها چقدر اهمیت دارد؟

آیا این موضوع واقعا مهم‌تر از درمان است؟ یادتان باشد این باور هم درست است و هم غلط. در گذشته ارتودنسی صرفا برای درمان ناهنجاری‌های فکی و دندانی مورد استفاده بود، اما جنبه زیبایی هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به طوری که ملاک ارتودنسی زیبایی صورت و لبخند است. با این حساب می‌توانیم نتیجه بگیریم لبخند زیبا نتیجه ارتودنسی اصولی است؟ ارتودنسی ناحیه پایینی صورت را به طور کامل تحت تاثیر قرار می‌دهد و نه‌تنها لبخند، بلکه فرم لب و ارتفاع بینی تا چانه را اصلاح می‌کند. به عبارت دیگر با ارتودنسی می‌توان چهره بیمار را بهتر کرد. می‌توان صورت خیلی گرد را کمی کشیده‌تر نشان داد و برعکس یا لب برجسته را کمی به سمت داخل یا لب‌های نازک را کمی به سمت بیرون متمایل کرد. در مواردی که ارتودنسی به تنهایی نتواند به نتیجه دلخواه برسد، می‌توان از درمان‌های جراحی نیز برای زیبایی بیشتر فک و دندان استفاده کرد، اما در بسیاری موارد می‌توان قسمت تحتانی صورت بیمار را بدون جراحی تغییر داد. زمانی که ما وضعیت مطلوبی برای صورت بیمار در نظر بگیریم دندان‌ها و فک‌ها باید در موقعیتی باشد که نهایت زیبایی را فراهم کند و ارتودنسی می‌تواند این کار را انجام دهد.

همچنین برخلاف تصور خیلی‌ها ارتودنسی در ایران بشدت تغییر کرده است. درمان‌ها در گذشته به جهت نوع نیروهای وارده آسیب‌پذیرتر بود و زیبایی کمتر در آن مطرح می‌شد، اما این روزها اوضاع تغییر کرده و نتیجه کار سریع‌تر دیده می‌شود، ضمن این که درمان برای بیمار قابل تحمل‌تر است. همچنین سرعت کار افزایش یافته و از لحاظ زیبایی و ثبات هم بهتر شده است. ارتودنسی نامرئی، طلق‌های شیشه‌ای هستند که با توجه به ناهنجاری‌های دندانی تعداد آنها فرق دارد. این طلق‌های بی‌رنگ روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و به زحمت می‌توان آنها را دید. بیمار هم هر دو هفته این طلق‌ها را تعویض می‌کند و ارتودنتیست طلق جدیدی را که با توجه به وضعیت دندان‌های بیمار به شرکت سازنده سفارش داده،‌ وارد دهان بیمار می‌کند. بنابراین حتی اگر رنگ این طلق‌ها تغییر رنگ پیدا کنند، با توجه به این که زود تعویض می‌شوند روی دندان‌ها به چشم نمی‌آیند. این درمان فوق العاده راحت است و در طول درمان، کمتر کسی متوجه می‌شود که چیزی روی دندان‌های بیمار قرار دارد. البته همان طور که گفتم این طلق‌ها محدودیت‌هایی دارد و تنها 15 تا 20 درصد افرادی که نیاز به ارتودنسی دارند، می‌توانند از اینها استفاده کنند، ‌ضمن این که این درمان بسیار گرانقیمت است.

آیا پس از ارتودنسی دندان‌ها خراب می‌شود؟

ارتودنسی یک درمان است و قرار نیست چیزی را خراب کند. اگر این درمان درست انجام شود و هم پزشک و هم بیمار کار خود را درست انجام دهند مشکلات و عوارض بعدی برای فرد ایجاد نخواهد شد. رعایت بهداشت در ارتودنسی حرف اول را می‌زند. بیمار باید تمام دستورهای پزشک را بدرستی اجرا کند و نحوه درست مسواک زدن و نخ کشیدن دندان‌ها را رعایت کند. مطمئنا گذاشتن برکت‌ها و سیم‌ها در دهان گیر غذایی را بیشتر می‌کند و اگر بیمار در رعایت بهداشت کوتاهی کند، دندان‌ها پوسیده می‌شوند. دندانپزشک هم در درمان ارتودنسی باید اصول را رعایت کند. در غیر این صورت ممکن است ریشه دندان‌ها کوتاه شود. زمانی که جهت و فرم نیروهای وارده به دندان درست باشد و دندان به جای درست هدایت شود، نه تنها نسوج دندان خراب نمی‌شود بلکه بیماری‌های نسوج دهان هم رفع می‌شود و دندان‌ها سالم می‌مانند.