۰ نفر

چرا نمی تونم از حقم دفاع کنم؟ / بهترین راهکار برای دفاع از حق خود

۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۲۳
کد خبر: 675794
چرا نمی تونم از حقم دفاع کنم؟ / بهترین راهکار برای دفاع از حق خود

آیا تا به حال خود را در میانه مشاجره شدید با یکی از عزیزان یا همکار و دوستتان پیدا کرده اید و حتی مطمئن نیستید که چگونه شروع شده است؟ آیا نمی دانید در چنین شرایطی چگونه از حق خود دفاع کنید؟ تاکنون از خود پرسیده اید که چرا نمی توانم از حق خودم دفاع کنم؟

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ تعارض چیزی است که باید از آن اجتناب کرد. اما همانطور که همه ما می دانیم، گاهی اوقات این امکان پذیر نیست. در آن زمان است که بحثها رخ میدهد، خواه یک مبارزه ساده بر سر شست و شو باشد یا یک نبرد وجودی برای ایده های ریشه دار. ما می خواهیم در یک بحث پیروز شویم، برای آن تلاش می کنیم. به هرحال همیشه این امکان پذیر نیست. با این حال، راه هایی برای افزایش شانس برنده شدن وجود دارد. برای این سوال که چجوری میشه از حق خود دفاع، این مطلب را بخوانید.

چرا نمی توانم از حق خودم دفاع کنم؟

وارد شدن به مشاجره می تواند یک تجربه بسیار استرس زا باشد. شما می توانید آنقدر روی حق خود دفاع کردن تمرکز نمایید که در واقع فراموش کنید به صحبت های طرف مقابل گوش دهید. آرام ماندن، استراحت قبل از ادامه کار و ارائه استدلال های خود به شیوه ای آرام و منطقی (به جای فریاد زدن، داد زدن یا گریه کردن) می تواند تفاوت را ایجاد کند.


از خودت دفاع کن

هنگام درگیری با یک شخص، کلمات مهم هستند. گاهی اوقات، صرف نظر از اینکه نیت شما چقدر خوب است، آنچه می گویید می تواند شخص را بیشتر ناراحت و فقط موضوع را بدتر کند. بنابراین، چگونه می توانید کلمات خود را انتخاب کنید. راهکارهای دفاع از حق خود چیست؟ در ادامه ابتدا به راه های مسالمت آمیز دفاع از حق خود می پردازیم. اما اگر نتیجه بخش نبود راه هایی دیگری را باید امتحان کنید. در ادامه به این راه ها اشاره شده است:

بلد نیستم از خودم دفاع کنم

برای پاسخ به سوال چرا نمی توانم از حق خودم دفاع کنم باید گفت که ابتدا سعی نمایید مشاجره را به سمت بحث های دوستانه هدایت کنید؛ پس:

آرام باشید

یکی از بهترین راه ها برای از دست دادن اقتدار و اعتبار خود در بحث، از دست دادن کنترل احساسات است. واضح است که وقتی کسی چیزهای ناراحت کننده ای می گوید آرام ماندن آسان نیست، اما در درازمدت به نفع شما خواهد بود. هنگام مشاجره، یکی از ناراحت کننده ترین چیزها این است که با رفتاری آرام و سرد مواجه شوید. بنابراین، اگر شما فردی هستید که به آرامش میچسبید، شانس بسیار خوبی برای «برنده شدن» در بحث دارید.

به دنبال زمینه مشترک باشید

مشاجره و دعوا اغلب با افرادی که در زندگی با آنها نزدیک هستید اتفاق می افتد. با توجه به این واقعیت، واضح است که مشاجرات همیشه برای نشان دادن اشتباه آنها نیست. اگر شما و شخصی که در حال گفتگو هستید می توانید نقاط مشترک یا حداقل چند نکته را پیدا کنید که در مورد آنها توافق داشته باشید، این مبنایی برای بحث های آرام تر است. جنگیدن یک تعامل ذاتاً ناراحت کننده برای انسان است. بنابراین، یک رویکرد مصالحه برای همه بهترین است.

دیدگاه های مختلف را بپذیرید

اگر گفتگو به دعوا تبدیل شود، به وضوح اختلاف نظر وجود دارد. اما این بدان معنا نیست که شما فوراً به این موضوع رسیده اید، یا اینکه دیدگاه شما تنها دیدگاهی است که ارزش بررسی دارد. وقتی خود را در میانه بحث می بینید، حتماً دیدگاه طرف مقابل را در نظر بگیرید. این احتمال تشدید دعوا را کاهش می دهد. شما همچنین می توانید با گوش دادن و پذیرفتن دیدگاه آنها، بینشی در مورد موضوع کسب کنید. زمانیکه قصد دفاع از حق خود را دارید و از خود می پرسید چرا نمی توانم از حق خودم دفاع کنم به یاد داشته باشید، همیشه حق با شما نیست!

حفظ تماس چشمی

برقراری تماس چشمی دلیلی بر قابل اعتماد بودن است. اگر اغلب به دور نگاه می کنید یا نمی توانید روی نگاه کسی خیره شوید، این باعث می شود در این زمان اعتماد به نفس کمتری داشته باشید. اعتماد به نفس برای برنده شدن در یک بحث ضروری است. البته باید از تماس چشمی با زبان بدن خود نیز پشتیبانی کنید.

سعی کنید طرف مقابل را درک کنید

شما با درک حریف خود و در نظر گرفتن شخصیت آنها به عنوان یک متغیر در بحث، مزیت کسب می کنید. اگر می دانید ذهن یک نفر چگونه کار می کند، می توانید استدلال های او را پیش بینی کنید. در این صورت می توانید از موضع یا دیدگاه خود به طور موثرتری دفاع کنید و دفاع از حق خود را بهتر انجام دهید. هرچه بیشتر در مورد شخص مقابل بدانید، آمادگی بیشتری برای هر گونه درگیری خواهید داشت.

تا این مرحله ما پیشنهادات مصالحهای را برای جواب به «چرا نمی توانم از حق خودم دفاع کنم» در یک بحث ارائه کرده ایم. با این حال، همه آنطور که در بالا ذکر کردیم رفتار نمی کنند. برخی افراد تمایل دارند که بحث ها را به نفع خود دستکاری کنند. در این صورت مهم است که در دام طرف مقابل نیافتید. با یادگیری این روش های تقلبی، ممکن است در واقع متوجه شوید که چگونه سیاستمداران، رسانه های خبری، صنعت تبلیغات، متخصصان روابط عمومی و دوستان و دشمنان مختلف از هنرهای دستکاری علیه شما استفاده می کنند. اگر آماده هستید، بیایید شروع کنیم!

چگونه حق خودمان را بگیریم؟

    به اشتباه دیگری اشاره کنید: حریف خود را به آنچه شما را متهم می کنند (یا بدتر از آن) متهم کنید.

    به امید تجربه شخص می داند که اگر از تجربه صحبت می کند، انکار آنچه می گویند دشوارتر است.

    امید به ترس: سعی کنید ترس های طرف مقابل را درک کنید و خود را به عنوان توانایی محافظت از افراد در برابر این تهدیدات نشان دهید.

    به سنت یا اعتقادات تکیه کنید: مردم اغلب اسیر آداب و رسوم و هنجارهای اجتماعی فرهنگ خود و همچنین باورهای سنتی هستند.

    به شخص (نه استدلال) حمله کنید: وقتی طرف مقابل استدلال های منطقی می آورد، آن استدلال ها را نادیده بگیرید و به جای آن چیزی برای حمله شخصی پیدا کنید.

    پاسخ های طفره آمیز بدهید: این کار یک قدم به عقب را برای شما آسان تر می کند.

    سوالات را با ظرافت دور بریزید: یکی از راه های کنار زدن یک سوال دشوار، پاسخ به آن با یک شوخی منحرف کننده است. راه دیگر این است که یک پاسخ مشخص که برای همه شناخته شده است، بدهید.

    ناهماهنگی در تفکر طرف مقابل خود پیدا کنید: به محض اینکه آن را پیدا کردید از آن علیه خود استفاده کنید.

    چند آمار اضافه کنید: مردم مجذوب اعداد، به خصوص اعداد دقیق هستند.

    با تعمیم های صحبت کنید: به طوریکه فرد مقابل شما نتواند بفهمد که خوب یا بد می گویید.

زناشویی

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به این سوال بپردازیم که «چرا نمی توانم از حق خودم دفاع کنم؟» زندگی بدون مشاجره بسیار لذت بخش تر خواهد بود، اما همه ما منحصر به فرد هستیم و تجربیات زندگی متفاوتی داریم. در نتیجه تعارض اجتناب ناپذیر است. اگر راهی برای اجتناب از آن در هنگام بروز یک بحث وجود نداشته باشد، به کارگیری برخی از این تکنیک ها (البته آنچه در قسمت اول به آن پرداختیم) نه تنها به شما کمک می کند تا در بحث «برنده شوید»، بلکه به شما این امکان را می دهد که دفاع از حق خود را به سمت بحثی دوستانه هدایت کنید. اما اگر طرف مقابل اهل مسالمت نبود، میتوان از راه های دیگر استفاده کرد که در این مطلب به آن اشاره شد.