۰ نفر

افت تحصیلی چرا؟

۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۹:۳۶
کد خبر: 388205
افت تحصیلی چرا؟

یکی از مسائلی که ممکن است والدین و اولیای آموزشی مدارس را نگران کند، افت تحصیلی دانش‌آموز است. که نگرانی والدین در این زمینه بسیار زیاد خواهد بود و ممکن است فشار روانی زیادی را به دانش‌آموز وارد کنند یا او را مورد سرزنش و انتقاد قرار دهند.

  باید توجه داشته باشیم چنانچه انتظارات آموزشی و اهداف آموزشی در فرآیند تحصیل به درستی برآورده نشود، احتمال شکست و افت در دانش‌آموز وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، افت تحصیلی به معنای کاهش عملکرد تحصیلی و درسی دانش‌آموز از سطح رضایت‌بخش به سطح نامطلوب می‌باشد. این نوع افت نشان می‌دهد که دانش‌آموز بعد از یک دوره موفقیت تحصیلی یا متوسط، به‌تدریج ظرفیت یادگیری‌اش کاهش می‌یابد یا منجر به تکرار پایه تحصیلی او می‌شود و می‌توان گفت به طور کلی نمرات دانش‌آموز نسبت به ماه قبل یا سال‌های قبل سیر نزولی محسوسی از خود نشان می‌دهد.

افت بنابردلایل متفاوتی اتفاق می‌افتد که برخی از آنها عبارتند از:

دلایل فردی: مانند بهره هوشی، توجه و تمرکز و دقت، انگیزه‌های درونی، هیجانات، آشفتگی‌های عاطفی و نارسایی‌ها و مشکلات جسمانی (شناسایی شده یا شناسایی نشده)، بحران سنی (مانند دوران نوجوانی)، مشکل در برقراری روابط اجتماعی با گروه همسال، برخی اختلالات روان‌شناختی.

دلایل خانوادگی: مانند شرایط معیشتی نابسامان و فقر مالی، فقر فرهنگی والدین، تنش‌ها و اختلافات خانوادگی، وقایع ناکام‌کننده مانند طلاق یا فوت والدین یا نزدیکان دانش‌آموز.

دلایل آموزشی: این عوامل به مدرسه مربوط است مانند تغییر مقطع تحصیلی و افزایش حجم مطالب، شیوه تدریس معلم، برنامه درسی نامطلوب، پیشداوری معلمان و ایجاد فضای روانی نامطلوب برای دانش‌آموز، شرایط فیزیکی کلاس، ارزیابی‌های نادرست معلمان از عملکرد دانش‌آموزان، کمبود معلم مجرب، تعویض مکرر معلم، فضای رقابتی بیمارگونه تحصیلی، آزمون‌های دشوار و غیراستانداردی که توسط مدارس گرفته می‌شود. افت تحصیلی زنگ هشداری برای والدین است و چنانچه نادیده گرفته شود، ممکن است به ترک تحصیل دانش‌آموز منجر شود.

برای درمان افت ابتدا باید مشخص شود که علل افت چیست و چنانچه دانش‌آموز از نظر بهره هوشی و تمرکز دچار مشکل نباشد، لازم است سایر عوامل بررسی شود. چنانچه درمانگر در فضای آرام روانی بتواند ارتباط مناسب و موثری را با دانش‌آموز برقرار کند، احتمال افزایش انگیزه‌های درونی دانش‌آموز بیشتر می‌شود و در صورت لزوم توصیه می‌شود تا مداخلاتی در زمینه محل تحصیل نیز صورت گیرد.