۰ نفر

زنان سعودی و چالش لباس +تصاویر

۲۳ شهریور ۱۳۹۸، ۱۸:۴۸
کد خبر: 380648
زنان سعودی و چالش لباس +تصاویر

زنان عربستان سعودی در حال طفره رفتن از پوشیدن "عبای مشکی" اجباری در این کشور هستند. عبای مشکی رنگ لباسی شبیه چادر است که زنان آن را استفاده می کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در سال گذشته "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی در مصاحبه با شبکه خبری آمریکایی "سی‌بی‌اس" گفت: ممکن است قوانین مربوط به لباس در عربستان تسهیل شود و پوشیدن "لباس بلند زنانه" در اسلام یک اجبار نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصرایران، با این وجود پس از آن مصاحبه و برخلاف تلاش‌های وی در باره آزادی رانندگی زنان هیچ تلاشی برای شکل‌گیری یک مصوبه رسمی برای پوشش زنانه دیده نشد.

پوشیدن یک لباس بلند، گشاد و اصولا مشکی برای زنان در کشور فوقِ محافظه‌کار "عربستان سعودی" مرسوم است و نماد تقوا به شمار می‌آید.

برخی از زنان نیز در اعتراض به محدودیت‌های این کشور، تصاویر خود با پوشش‌های کمتر را در فضای رسانه‌های اجتماعی پست کردند.

برخی دیگر نیز در محافل عمومی جلوی لباس‌ خود را باز گذاشته یا لباس‌ رنگ روشن می‌پوشند.

خبرگزاری فرانسه در مورد یکی از زنان بی‌عبا در عربستان نوشت: "مشعل الجلود" در حرکتی هنجارشکن‌ پوشیدن لباس‌های سنتی را متوقف کرد و با بلوز نارنجی تیره و شلواری نه چندان گشاد به مرکز شهر رفت.

مشعل جلود، از معدود زنانی است که پوشش عبا را در اماکن عمومی کنار گذاشته و تنها در محیط کار خود از این پوشش استفاده می‌کند.

سرپیچی زنان عربستان از پوشیدن لباس اجباری

این متخصص 33 ساله منابع انسانی در هفته گذشته بدون پوشش عبا یا لباس گشاد تیره، با کفش‌های پاشنه بلندش در مرکز خرید ریاض قدم زد.

بسیاری از مردم با ابروهای بالا رفته و تعجب به او نگاه می‌کردند. زنان با حجاب نیز از دیدن وی حیرت کردند. برخی نیز او را با سلبریتی‌ها (افراد مشهور) اشتباه گرفتند.

با این وجود  تعداد زنان بی‌عبای عربستان از تعداد انگشتان دست فراتر نرفته  و "الجلود" از معدود زنانی است که در ماه‌های اخیر پوشیدن عبا را رها کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این روند فشار جسورانه‌ای برای آزادی‌های اجتماعی زنان جوان عربستان سعودی است و می‌تواند از ظرفیت حکومت این کشور برای تغییر فراتر رود.

"منعا ال‌اوتیبی" فعال 25 ساله اجتماعی نیز از پوشش سنتی جامعه فاصله گرفته است.

منعا ال‌اوتیبی، با سرهمی خود در خیابان‌های ریاض راه می‌رود.

سرپیچی زنان عربستان از پوشیدن لباس اجباری

او در این باره گفت: 4 ماه است که بدون پوشیدن عبا در ریاض زندگی می‌کنم. او با سرهمی جین خود  به طور معمول در خیابان راه رفته و به رستوران می‌رود.

 زنان بدون عبا هنوز هم  اذیت شده و به بی‌عفتی متهم می‌شوند.

"جلود" در این باره گفت: هیچ قانون مشخصی از ما محافظت نمی‌کند و امکان توهین یا آزار از سوی قشرهای متعصب‌تر وجود دارد.

 در ماه جولای او  با توییت ویدئویی، به نمایش گروهی از بازاریان پرداخت که  از ورود بدون عبای وی به یک مرکز خرید معروف ریاض جلوگیری کردند.

 در آن زمان وی در تلاشی ناموفق خواست تا با استفاده از مصاحبه "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان، مسوولان این مرکز خرید را متقاعد کند که زنان برای گشت و گذارهای شهری خود نیاز به عبا نداشته و  "لباس مناسب و محترمانه"  برای آنها کفایت می‌کند.

اما این مرکز خرید ریاض، در پاسخ به پست وی توییت کردند که "ناقضان اخلاق اجتماعی" را به این مرکز تجاری راه نخواهد داد.

یکی از اعضای خاندان پادشاهی سعودی نیز اعلام کرد که وی (جلود) برای  مشهور شدن این پوشش را انتخاب کرده  و خواستار مجازات وی به دلیل  اعمال "تحریک آمیز" شد.

جلود همچنین از رفتار مشابهی در یک سوپرمارکت گفت و اعلام کرد یک زن محجبه وی را به دلیل لباسش، تهدید کرده است.

بسیاری از زنان سعودی در سفر های خارج از کشور عبای خود را کنار می‌گذارند

سرپیچی زنان عربستان از پوشیدن لباس اجباری

با این اوصاف وی مجبور است با روسری و عبا وارد محیط کاری خود شود زیرا در غیر این صورت شغل خود را از دست خواهد داد.

در وب‌سایت کار عربستان سعودی نوشته شده، زنان شاغل سعودی باید کاملا "پوشیده و ساده" بوده و هیچ پوشش "روشن و شفافی" نداشته باشند.

با این وجود، "بن سلمان" ولیعهد عربستان آزادی‌های بیشتری مانند رانندگی برای زنان عربستان سعودی ایجاد کرده و اجازه سینما رفتن و کنسرت‌های مختلط را به آنها داده است تا از فرمت محافظه‌کارانه این کشور دوری کند.

او در این در اصلاحات خود، از نوازندگان و خوانندگان بین‌المللی و خارجی دعوت کرده تا کنسرت هایی را در عربستان اجرایی کنند. "نیکی میناژ" یکی از انتخاب‌های "بن سلمان" برای برگزاری کنسرت به دلیل پوشش‌های نامناسب خود در جهان معروف است.

جلود بر این باور است که پوشش عبا ربطی به دین نداشته و طیف وسیعی از زنان عربستان در سفر به خارج از کشور از این لباس دوری می‌کنند.