۰ نفر

توازن حقوقی میان زوجین عامل کاهش آمار طلاق

۲۳ شهریور ۱۳۹۸، ۷:۱۴
کد خبر: 380473
توازن حقوقی میان زوجین عامل کاهش آمار طلاق

امروزه متاسفانه طلاق‌های یک‌طرفه به‌طرز عجیبی افزایش یافته که این خود می‌تواند عامل افزایش آسیب‌های اجتماعی و همچنین سست‌شدن بنیان خانواده باشد.

از این‌رو کارشناسان بر این باورند که ایجاد فرهنگ‌سازی و همچنین انجام آموزش‌های لازم و ایجاد موانع متعدد برای کاهش طلاق‌های یک‌طرفه خود می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش آمار طلاق داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، گفتنی است طلاق‌های یک‌طرفه امروزه متاسفانه عاملی برای سوءاستفاده‌های متعدد از سوی مردان یا زنان شده است، که این خود به‌یقین آثار منفی بسیاری را مانند گذشتن از حق حضانت فرزندان، نگرفتن مهریه و نفقه و مواردی از این دست می‌کند.

زلزله خاموشی به‌نام طلاق

آنچه مسلم است امروزه می‌توان طلاق را نوعی زلزله خاموش نیز دانست، چرا که سهل‌شدن طلاق و ازبین‌رفتن قبح آن در جامعه و به‌خصوص در میان برخی خانواده‌ها معضلات متعددی را برای فرزندان و در نهایت جامعه به دنبال داشته است تا جایی که بنا به گفته جامعه‌شناسان افزایش طلاق خود می‌تواند بار اقتصادی بسیاری را نیز به دولت تحمیل کند و همچنین افزایش زندگی‌های مجردی را نیز می‌توان یکی دیگر از آثار منفی آن دانست.

کاهش سطح تحمل عامل افزایش طلاق

یکی از مهمترین دلایل افزایش طلاق در این روزها را می‌توان کاهش سطح تحمل افراد عنوان کرد، چراکه در حال حاضر با ایجاد کوچکترین مشکل و یا اختلاف‌نظر زوجین قصد جداشدن از یکدیگر را دارند که البته بنا به گفته دکتر علیرضا نعمت‌زاده، روانشناس، نبود آموزش‌های لازم به زوجین و همچنین ازبین‌رفتن قبح طلاق در جامعه خود عاملی تاثیرگذار برای افزایش طلاق به حساب می‌آید، چراکه انتظار می‌رود در سایه ارائه آموزش‌های لازم دیگر شاهد آمار بالای طلاق در جامعه نیز نباشیم. هرچند در این فرصت باید متذکر شد که برخی مسئولان از کاهش آمار طلاق در جامعه خبر می‌دهند،‌ این در حالی است که باید به این نکته نیز اشاره شود که امروزه میزان ازدواج نیز به‌طرز معناداری کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین کاهش آمار طلاق به‌معنی پایین‌آمدن میزان جدایی افراد محسوب نمی‌شود.

اعتیاد عامل10درصد از طلاق‌ها

طبق تحقیقات صورت‌گرفته در حال حاضر اعتیاد تنها 10درصد از علت طلاق‌هاست، این در حالی است که در گذشته این عامل خود نقش تاثیرگذاری در افزایش طلاق داشت که این خود گویای افزایش دلایل متعدد و تاثیرگذار در طلاق است.

چندفرزندی عامل کاهش طلاق

طبق مطالعات صورت‌گرفته چندفرزندی خود می‌تواند نقش تاثیرگذاری در کاهش تمایل افراد به طلاق داشته باشد، چراکه در بسیاری موارد والدین تنها به دلیل ترس از آینده فرزندان و همچنین تامین معیشت آنها از انجام طلاق سرباز می‌زنند که البته در برخی موارد به‌جای طلاق حقوقی به طلاق عاطفی روی می‌آورند که این خود به‌یقین می‌تواند تبعات منفی گسترده‌ای را نیز به دنبال داشته باشد تا جایی که طبق گفته دکتر امان‌ا... قرایی‌مقدم افزایش طلاق‌های عاطفی می‌تواند عاملی برای افزایش خیانت، خودکشی و یا ایجاد مشکلات روحی و روانی برای فرزندان شود.

تدوین لایحه سخت‌کردن طلاق

چندی پیش معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور گفت که قرار است لایحه‌ای از طرف دولت به مجلس تقدیم شود که در آن، شرایطی ایجاد شود تا مردانی که قصد طلاق‌دادن زنان خود را دارند، نتوانند به‌سادگی این کار را انجام دهند. لایحه‌ای که در صورت تصویب می‌تواند طلاق را سخت‌تر کند و بیشتر به دلیل حفظ بنیان خانواده تدوین شده است. اما حال این سوال مطرح می‌شود که سخت‌ترشدن شرایط طلاق چه تبعات منفی را به دنبال خواهد داشت؛ با تدوین این لایحه امکان افزایش مشکلات و اختلافات زوجین فراهم می‌شود، چراکه باید به‌خاطر داشت در صورت کارشناسی‌نبودن این لایحه تبعات منفی آن بیشتر از آثار مثبتش خواهد بود.

گرفتن حق طلاق، اشتباهی رایج

متاسفانه امروزه برخی زنان بر این باور هستند که با گرفتن حق طلاق به‌راحتی می‌توانند اقدام به جداشدن و پایان‌دادن به زندگی مشترک کنند اما این در حالی است که باید دانست تا زمانی که مرد اراده نکند صیغه طلاق جاری نمی‌شود، بنابراین گرفتن حق طلاق نمی‌تواند برای زن آثار مشابه آثار مرد را به دنبال داشته باشد. همچنین در این فرصت باید یادآور شد که گرفتن حق طلاق از سوی زنان خود عاملی برای رواج طلاق‌های توافقی در جامعه شده است، به‌گونه‌ای که امروزه آمار طلاق توافقی به‌طرز معناداری افزایش یافته که این خود می‌تواند نشان از بی‌تاثیربودن حق طلاق زنان باشد.

اهرمی به‌نام حقوق مالی

پرواضح است که زنان تنها از طریق اهرم حقوق مالی می‌توانند طلاق را به تعویق و یا به‌طور کامل از جریان بیندازند. هرچند امروزه با وجود قوانین متعدد متاسفانه مرد می‌تواند با تقسیط نفقه و یا مهریه زن را طلاق دهد. بنابراین امروزه زن از نظر حقوقی پشتوانه‌ای ندارد.

ایجاد توازن میان حقوق زن و مرد

یکی از موثرترین روش‌های کاهش آمار طلاق را می‌توان ایجاد توازن میان حقوق زنان و مردان عنوان کرد، چراکه از این طریق به‌راحتی می‌توان شاهد کاهش آمار طلاق بود، به‌گونه‌ای که دیگر زن برای جدایی یک‌طرفه نیاز به بخشیدن مهریه و یا نادیده‌گرفتن حق حضانت فرزندان خود را نخواهد داشت.