۰ نفر

استفاده از تمام ظرفیت­ های کشور، لازمه ساماندهی بازار مسکن؛

توسعه اقتصاد مسکن از مسیر پیشرفت تکنولوژی می ­گذرد

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۴۵
کد خبر: 527145
توسعه اقتصاد مسکن از مسیر پیشرفت تکنولوژی می ­گذرد

بسیاری از فعالان بازار مسکن، دلیل شرایط رکودی این بخش را صرفا نوسانات نرخ دلار می­دانند و معتقدند، قیمت املاک تهران تغییر چندانی نداشته و کاهش ارزش ریال خرید خرید آپارتمان 80 متری در تهران را برای جوانان به رویا تبدیل کرده است. این درحالی است که صنعت ساختمان و بازار مسکن بیش از سه دهه است که با مدیریت نادرست و نداشتن وزارت خانه مستقل، از توجه زیاد مسئولین مغفول مانده و سالهاست در مسیر ورود به رکود به سر می برد.

وزارت راه و شهرسازی همانطور که از نامش پیداست، چند وظیفه بسیار بزرگ، به جز مسکن را برعهده دارد که ساماندهی هر کدام از این بخش ها، توجه و انرژی زیادی می طلبد. از این رو آنطور که باید، بخش مسکن به صورت ساختار یافته ای رشد نکرده و به این صورت، به محض پدیدار شدن یک رکود اقتصادی، این حوزه به این شکل واکنش نشان داده است.

خروج از رکود با استفاده از توان داخلی کشور؛

گفتنی است عارضه یابی و شناسایی ضعف های این بخش کلان اقتصادی، مدتهاست توسط کارشناسان صورت گرفته و باید برای رفع این مشکلات با استفاده از توان امروز کشور، چاره اندیشی کرد. به این صورت که نیازهای این بازار را در یک سمت و ابزارها و پتانسیل فعالان و منابع ساماندهی را در سوی دیگر قرار داده و برای اصلاح مشکلات اقدام جدی انجام داد. لازم به ذکر است بسیاری از مشکلات موجود بازار مسکن و حتی سایر حوزه ها با کنترل تورم و ساماندهی اقتصاد کلان رفع میشود که این امر نیز به سیاستهای کلی دولت بازمی گردد.

اما اگر به صورت کارشناسی فقط مشکلات موجود در بازار مسکن و راه­حل های آن را در نظر بگیریم، ایجاد فاصله قیمت مسکن با توان مالی مردم، کاهش میزان تولید مسکن، افزایش هزینه های ساخت و سوء استفاده برخی از سوداگران از این تورم را می توان از مهمترین عارضه های بازار مسکن دانست. در سمت دیگر توانی که در کشور برای رفع این مشکلات وجود دارد نیز کم نیست. ایجاد بسترهای تامین مالی در بازار سرمایه و شرکت های بزرگ سرمایه گذاری برای افزایش توان مالی سازندگان و خریداران مسکن با ایجاد ابزارهای تامین مالی، تولید مصالح و تجهیزات ساختمانی باکیفیت داخلی برای کاهش هزینه های ساخت و استفاده از بسترهای هوشمند برای افزایش شفافیت و از بین بردن سوداگران در بخش عرضه، بخش هایی است که در حال حاضر وجود دارد و می توان به راحتی از آنها استفاده کرد.

شایان ذکر است در بازار سرمایه کشورما، هنوز بسیاری از ابزارهای مرتبط با بخش مسکن به کار گرفته نشده که با استفاده از آنها، هم بازار سرمایه پویا تر خواهد شد، هم فعالان بازار مسکن یک پشتوانه مالی دیگر خواهند داشت. از نظر ساخت و ساز با متریال داخلی نیز شرکت های بسیاری در کشور وجود دارد که بهترین مصالح و تجهیزات را تولید و عرضه می کنند.

1

بخش عرضه مسکن، سالهاست توسعه یافته است؛

در این راستا بخش عرضه مسکن نیز که متولی آن مشاورین املاک هستند، به بهترین شکل پیشرفت کرده و امروزه شاهد هستیم بسیاری از مردم از طریق سایت مسکن یا سامانه های هوشمند ملکی فعالیت های مسکنی خود را انجام میدهند. چراکه هم فعالیت ملکی شان سریع و با کیفیت میشود و هم به توسعه بازار مسکن کمک میکنند. گفتنی است این امر هر روزه پیشرفت شگرفی میکند؛ چرا که دیتاهای موجود در بازار مسکن افزایش می یابد و به تقویت ابزارها و خدمات سایت مسکن یا سامانه های دانش بنیان کمک میکند.

گفتنی است یکی از نوین ترین سامانه های هوشمند ملکی که هوش مصنوعی را در حوزه مشاورین املاک به کار گرفته کیلید نام دارد. این مجموعه دانش بنیان بستری ایجاد کرده تا مردم، مشاورین املاک و سیاستگذاران بازار مسکن بتوانند از خدمات آن بهره مند شوند. به این صورت که متقاضیان خرید یا اجاره املاک با استفاده از ابزارهای مختلف جستجوی ملکی، بهترین گزینه ها را برای انتخاب در اختیار دارند و با سرعت و کیفیت بسیار زیاد، نیازهای ملکی خود را رفع میکنند.

افزایش آگاهی ملکی مردم، کیلید ساماندهی بازار مسکن؛

از سوی دیگر مشاورین املاک نیز با افزایش فعالیت و آگاهی خود، کسب و کار خود را توسعه داده و با رونق بیشتری روبرو شده اند. گفتنی است سیاستگذاران نیز با رصد معاملات املاک تهران و رویدادهای ملکی این کلان شهر، سیاستگذاری های دقیق و منطقه ای انجام داده و برای هر منطقه تصمیم های مبتنی بر نیاز آن میگیرند. به این صورت با افزایش تقاضای خرید آپارتمان 80 متری در تهران، ارائه مجوز ساخت برای این متراژ را بیشتر کرده و از افزایش قیمت ناشی از کاهش واحدهای 80 متری جلوگیری میکنند.

گفتنی است این یکی از کوچکترین مزیت های استفاده از ابزارها و بخش های سامانه هوشمند کیلید است و تمام بخش های این سامانه هوشمند، کمک شایانی به بخش مسکن میکند. به طوری که در بخش اطلاعات بازار مسکن، تمام آمارهای موجود از قیمت املاک تهران در 7 سال گذشته موجود است تا تمام مردم بتوانند با مطالعه آن، آگاهی خود را نسبت به قیمت املاک تهران در مناطق مختلف مشاهده کنند.

2

کیلیدی برای ورود به بازاری پویا و توسعه یافته؛

از سوی دیگر تخمین قیمت مسکن با دریافت کدپستی ابزار هوشمند دیگری است که کیلید در اختیار مردم گذاشته تا به صورت لحظه ای قیمت ملک مورد نظر خود را مشاهده کنند. همچنین کیلید برای افزایش آگاهی ملکی مردم، بخش دیگری با عنوان کیلید مگ را در اختیار دارد و در آن بروزترین اخبار بازار مسکن، گزارش ها و رویدادهای این بخش بزرگ اقتصادی را تولید و منتشر می کند.

به طور کلی کیلید تنها یک سایت مسکن نیست و این سامانه هوشمند، تمام نیازهای ملکی مردم و مشاورین املاک را به بهترین شکل پاسخ می دهد. گفتنی است متقاضیان خرید، فروش یا اجاره مسکن با استفاده از ابزارهای مختلف کیلید میتوانند، نیاز ملکی خود را رفع کرده و در این پروسه آگاهی ملکی خود را افزایش دهند. از سوی دیگر مشاورین املاک نیز با فعالیت تخصصی در این سامانه هوشمند، بهترین و آگاهانه ترین روش های دریافت و عرضه املاک را در اختیار خواهند داشت. همچنین سیاستگذاران نیز با استفاده از دیتاهای موجود در کیلید میتوانند بهترین تصمیم ها را برای مناطق مختلف تهران بگیرند تا در نهایت بازار مسکنی پویا و توسعه یافته داشته باشیم.