۰ نفر

تشریح مراحل انجام خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان کشور

۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۳۹
کد خبر: 522714
تشریح مراحل انجام خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان کشور

وزارت راه و شهرسازی مراحل انجام خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان کشور را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وزارت راه و شهرسازی با انتشار ویدیویی مراحل انجام خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان کشور را تشریح کرد.

بر اساس این ویدیو، افراد برای ثبت واحد مسکونی و املاک تحت مالکیت باید به سامانه «ملی املاک و اسکان کشور» مراجعه کنند.

در مرحله اول پس از وارد کردن اطلاعات هویتی خود باید اطلاعات اعضای خانوار اقامتگاه اصلی را ثبت کنند. فقط سرپرستان خانوار مجاز به ثبت اقامتگاه اصلی و فرعی هستند.

دانشجویان، دانش‌آموزان، طلبه‌ها، شاغلان و اشخاص دارای بیماری خاص، در صورتی که در محلی جدا از خانوار خود زندگی می‌کنند، باید از طریق انتخاب گزینه سایر اقامتگاه‌ها، محل اقامت خود را ثبت کنند. اگر محل فعالیت شغلی‌تان در منزل مسکونی است باید با انتخاب گزینه سایر اقامتگاه‌ها محل فعالیت شغل را ثبت کنند.

بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب آذرماه ۹۹ کلیه سرپرستان خانوارها اعم از شهری و روستایی مالک و مستاجر و تمام مالکین واحدهای مسکونی مکلف هستند اطلاعات محل سکونت و املاک تحت مالکیت خود را ظرف ۲ ماه (از ۱۹ فروردین تا ۱۹ خرداد ۱۴۰۰) در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت کنند.

هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت درصورتی که بیش از ۱۲۰ روز مالک یا ساکن نداشته باشد به عنوان مسکن خالی ثبت شده و به ازای هر ماه مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شود. همچنین پس از پایان زمان خوداظهاری دستگاه‌ها مکلف هستند خدمات خود از قبل افتتاح حساب بانکی، صدور دسته چک، خدمات حمایتی، یارانه‌ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب (آب، برق، تلفن و گاز)، ارسال اسناد و مدارک (گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه)، ثبت نام در مدارس محل اقامت و امثال آن را صرفا با اخذ کد ملی، کدپستی، شرح نشانی یکتای درج شده اقامتگاه اصلی در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند.