۰ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

واردات قفل انحصار صنعت خودرو را باز نمی‌کند / واردات خودروی ۱۰ هزار دلاری بعید به نظر می‌رسد

۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۱۵
کد خبر: 655214
واردات قفل انحصار صنعت خودرو را باز نمی‌کند / واردات خودروی ۱۰ هزار دلاری بعید به نظر می‌رسد

واردات خودرو همواره به عنوان راه حلی از طرف مسئولین برای کنترل بازار آزاد و در کنار آن شکستن انحصاری که سال هاست بلای جان صنعت خودروی کشور شده است، مطرح می شود و مردم هم به واردات به عنوان راه حلی برای خرید خودرو با قیمت پایین تر از بازار آزاد نگاه می کنند. نمود این انتظار را می توان در رکود سنگینی که این روزها بر بازار خودروی کشور حاکم است دید و به نظر می رسد بسیاری از متقاضیان واقعی خودرو که از برنده شدن در لاتاری خودرویی ناامید شده اند، به واردات خودرو به عنوان آخرین راه حل برای خرید خودرو نگاه می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ مرتضی شجاعی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصادآنلاین به بررسی ابعاد واردات خودرو پرداخت. این کارشناس صنعت خودرو در ابتدا گفت: واردات یک سیاست تنظیم بازار است و هیچ ارتباطی با صنعت ندارد و انتظار رفع انحصار در صنعت خودرو همزمان با واردات خودرو به نظر انتظار غیر معقولی است. ابتدا باید ببینیم که انحصار به چه معناست؛ انحصار به معنی آن است که در حوزه ای بنگاه تولیدی از فروش کالای خود مطمئن باشد. حالا در زمینه خودرو اگر بگوییم واردات در بالاترین سطح تاریخی خود یعنی ۱۰۰ هزار دستگاه انجام شود که در این شرایط ارزی بسیار بعید است، بازهم میزان تقاضا در بازار به میزانی خواهد بود که خودروسازان از فروش خودروی خود مطمئن هستند و در این شرایط نمی توان انتظار بهبود کیفیت خودروهای داخلی برای رقابت با خودروهای وارداتی را داشت.

نکته مهم بعدی در خصوص پیوند صنعت و واردات این است که در هیچ برهه ای ممنوعیت واردات در راستای سیاست های صنعتی نبوده است و محدودیت های ارزی کشور دلیل اصلی این ممنوعیت ها بوده است. پس با همه این شرایط انتظار رفع انحصار با آزادسازی واردات انتظار درستی نیست.

شجاعی در خصوص مشکلات ارزی واردات گفت: اختلاف میان بانک مرکزی و وزارت صمت برای تامین منابع ارزی واردات از دیگر مشکلات واردات خودرو است که نمود آن را می توان صحبت های اخیر رئیس بانک مرکزی دانست و طرح های مجلس و سایر ارگان ها برای تامین منابع ارزی، عجیب و تامل برانگیز است. یکی از این طرح ها، واردات در ازای صادرات خودرو و قطعات یدکی است که بارها توسط وزارت صمت و در مصاحبه امید قالیباف سخنگوی این وزارتخانه با اقتصادآنلاین هم مطرح شده بود. نکته مهم این طرح نبود بازار خارجی قابل توجه برای محصولات خودرویی و قطعات یدکی است و بعید است بتوان ارز واردات را از چنین مقاصدی تامین کرد.

حالا در شرایطی که پیش بینی می شود خودروهای وارداتی در بازار قیمت های بالایی داشته باشند سوال این است که چرا عموم مردم مطالبه گر واردات چنین خودروهایی هستند؟ مرتضی شجاعی در این خصوص به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: مردم انتظار دارند با ورود چنین خودروهایی به بازار قیمت خودروهای پایین رده بر اساس اصل همبستگی کاهش پیدا کنند.  به عقیده این کارشناس با عرضه خودرو با قیمت نزدیک به بازار آزاد و نقش آفرینی در این بازار با هزینه کمتر از واردات می توان این بازار و قیمت ها را کنترل کرد.

این کارشناس همچنین اذعان داشت که واردات خودروی ۱۰ هزار دلاری صورت نمی گیرد و اگر هم صورت بگیرد، به صورت مقطعی خواهد بود و این خودرو به دلیل حجم تقاضای بالای پشت این خودروها و با تعداد محدود واردات این خودرو، نمی تواند بازار آزاد را کنترل کند.