۰ نفر

شاسی بلند T۵ FMC خودروی جدید فردا موتورز

۹ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۴۲
کد خبر: 604930
شاسی بلند T۵  FMC خودروی جدید فردا موتورز

فردا T5 یکی از محصولات گروه خودروسازی فرداموتورز است که به عنوان یک کراس اوور سایز متوسط نسبتا لوکس و مجلل به جاده‌های کشور سرازیر خواهد شد. این خودرو از تولیدات شرکت دانگ فنگ چین است که نخستین بار در سال 2018 به مشتریان چینی تحویل داده شد. در ادامه به بررسی مشخصات فنی فردا T5 ، امکانات، قیمت و حریفان این خودرو در بازار ایران می‌پردازیم.

مشخصات فنی فردا T5

اقتصادآنلاین – روزبه راد؛ برخلاف دیگر کراس اوور گروه خودروسازی فردا یعنی مدل SX5 که یک پیشرانه تنفس طبیعی را به کار گرفته، خودروی فردا T5 پیشرانه‌ قوی‌تر توربوشارژ 1.5 لیتری را برای خود انتخاب کرده است. در بازارهای بین‌المللی نیز دو موتور چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ دیگر با حجم‌های ۱.۶ و ۱.۸ لیتر برای این کراس اوور سایز متوسط در نظر گرفته شده که متاسفانه هیچ یک از این دو پیشرانه روی محصولات فعلی فردا موتورز نصب نخواهند شد.

1

قدرت موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ فردا T5 معادل 156 اسب بخار اعلام شده و نهایت گشتاور ایجاد شده توسط آن نیز به 230 نیوتن متر می‌رسد. گرچه این میزان نیرو کاملا مشابه توان موتور مدل‌های رقیب همچون فیدلیتی است، اما خوشبختانه در اینجا دیگر خبری از گیربکس سی وی تی یا دو کلاچه نیست و یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک 6AT توان موتور فردا T5 را به سمت محور جلو انتقال می‌دهد.

فردا تی 5 معادل 1575 کیلوگرم وزن دارد و با این حساب احتمالا شتاب 0 -100 آن چیزی در حدود 13.5 ثانیه خواهد بود.

2

بیشترین سرعت این خودرو نیز طبق اعلام منابع خارجی نزدیک 160 کیلومتر برساعت بوده و در این بین حدود ۷.4 لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر توسط کراس اوور میان سایز فردا موتورز سوزانده خواهد شد. باک سوخت این خودرو ۵۵ لیتر ظرفیت دارد و گنجایش صندوق عقب آن نیز به ۵۱۵ لیتر می‌رسد. سیستم تعلیق جلو فردا t5 نیز از نوع مک فرسون مستقل با میل تعادل افقی و سیستم تعلیق عقب از نوع چند اتصالی است.

3

جدول مشخصات فنی فردا T5

55

4

امکانات رفاهی و ایمنی فردا T5

در ادامه بررسی مشخصات فنی فردا T5 ، آپشن‌های حاضر در این خودرو شاسی بلند را به اطلاع می‌رسانیم:

سانروف و سقف پانوراما برقی، تغییر نورپردازی کابین، روکش صندلی های چرمی، دیلایت و اتولایت، مه شکن‌های جلو و عقب، چراغ هدایت مسیر، آینه‌های جانبی تاشونده برقی به همراه گرمکن، آنتن کوسه‌ای، ۶ عدد کیسه هوا ویژه سرنشینان جلو - جانبی جلو و پرده‌ای، سامانه کنترل پایداری ESP ، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، سامانه کنترل کشش، سیستم راداری هشدار رانندگی بین خطوط، رادار هشدار فاصله ایمنی از جلو، ترمز ضد قفل ABS، EBD، ترمز کمکی BA، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر ۱۲ اینچی لمسی، ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، ریموت سانروف و شیشه های خودرو، تنظیم برقی ۸ حالته صندلی راننده، گرمکن ویژه صندلی‎های جلو، کنترل سیستم صوتی و اتصال تلفن همراه از روی فرمان، تهویه اتوماتیک دوکاناله، سیستم تصفیه هوا، قابلیت اتصال وای فای، مسیریاب ماهواره‌ای، دوربین ثبت وقایع، دوربین دنده عقب، سنسور پارک عقب، چراغ نقطه کور، نمایشگر ۷ اینچی صفحه آمپر با امکان شخصی‌سازی، درب صندوق عقب برقی با امکان تنظیم زاویه و ترمز پارک برقی مهمترین امکانات فردا T5 را تشکیل می دهند.

5

ضمنا در بحث امنیت نیز برخلاف انتظارمان، دانگ فنگ T5 در تست‌های موسسه چینی C-NCAP توانسته تنها 3 ستاره ایمنی از ۵ ستاره کامل را به چنگ آورد که موجب می‌شود سطح ایمنی این خودرو را در رده متوسط ارزیابی کنیم. البته حضور تجهیزاتی مثل ۶ کیسه هوا و سامانه های کنترل کشش و پایداری به اضافه رادار هشدار خروج از خط و... می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه دلگرم کننده باشد.

6

قیمت فردا T5 و رقیبان آن در ایران

دانگ فنگ T5 در بازار چین ارزشی حدود ۱۵ تا ۱۸ هزار دلار دارد اما شرکت فردا قیمت این خودرو را حوالی 980 میلیون تومان اعلام کرده است. بنابراین در این محدوده قیمت خودروهایی مثل فیدلیتی بهمن موتور، کی ام سی K7، چری تیگو 7 و محصولات جدیدی مثل روژیانگ ایکس5 که به زودی توسط مکث موتور وارد بازار ما خواهند شد، حریفان اصلی فردا تی 5 را تشکیل می‌دهند.

در مجموع به نظر می‌رسد اگر فردا موتور خدمات پس از فروش مناسبی را برای این خودرو در نظر بگیرد، T5 قادر است مقابل حریفان شناخته‌شده‌تر خود در کشورمان حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و موفق ظاهر شود.

7