۰ نفر

هفت ماشین دنده اتومات ارزان بازار را بشناسید

۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۲۵
کد خبر: 602519
هفت ماشین دنده اتومات ارزان بازار را بشناسید

اگر از کلاچ گرفتن و تعویض پشت سر هم دنده‌ها خسته شده‌اید و به نظرتان بهتر است یک ماشین دنده اتومات ارزان بخرید، پس باید این مقاله را تا آخر مطالعه کنید تا هفت ماشین دنده اتومات ارزان بازار را بشناسید و با ویژگی‌های آنها آشنا شوید تا ارزانترین خودرو اتوماتیک مناسب خود را پیدا کنید.

اقتصادآنلاین - روزبه راد؛ در سال‌های گذشته و به خصوص در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شمسی، خودروهای دنده اتومات در بازار ایران بسیار کم شمار بودند و بیشتر ماشین‌ها با گیربکس‌های دستی به مشتریان تحویل داده می‌شدند. اما در روزگار فعلی سلیقه و نیاز مشتریان ایرانی کاملا تغییر کرده و بیشتر آنها در صورتی که توان مالی خرید یک ماشین اتوماتیک را داشته باشند، از این قضیه اجتناب نخواهند کرد و مطمئنا به سراغ خرید یک خودروی دنده اتومات خواهند رفت.

1

 اما مشکل اینجاست که متاسفانه در کشور ما ماشین‌های دنده اتومات در بازار آزاد قیمتی بسیار بالاتر از نمونه‌های دستی دارند. همین قضیه باعث می‌شود تا شمار زیادی از متقاضیان از خواسته خود در این زمینه عقب بکشند و به رانندگی با همان خودروهای مجهز به گیربکس غیر اتوماتیک بسنده کنند.

به عنوان مثال قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک در بازار آزاد هم‌اکنون در حدود ۳۰ درصد گران‌تر از قیمت پژو ۲۰۷ دنده ‌ای است که این اختلاف چیزی معادل تقریبی ۱۷۰ میلیون تومان (در زمان نگارش این مقاله) برآورد می‌شود. این در حالی است که قیمت کارخانه‌ای پژو ۲۰۷ دنده ‌ای حدود ۲۴۰ میلیون تومان است و در بازار نزدیک به ۳۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود. بنابراین چنین اختلاف قیمتی به خاطر وجود گیربکس اتومات اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد و مسلما مشتریان با توان مالی کمتر هیچ‌وقت نمی‌توانند قصد خرید چنین ماشین‌های اتوماتیک گران‌قیمتی را در سر داشته باشند.

2

اما به هر حال هنوز هم مشتریان فراوانی وجود دارند که می‌خواهند ماشین دنده اتومات ارزان بخرند و از سواری با آن لذت ببرند. بنابراین در این مقاله تصمیم گرفتیم ۷ مورد از ارزانترین ماشین های دنده اتومات بازار را به شما معرفی کنیم تا در صورتی که توان مالی خرید آنها را داشتید، بتوانید گزینه مناسب خود را از میان آنها انتخاب کرده و یک خودرو دنده اتوماتیک بخرید.

لازم به ذکر است که در این مقاله ابتدا خودروهای اتوماتیک صفر کیلومتر که قیمت پایین‌تری دارند را معرفی می‌کنیم، درنهایت هم به خودروهای دنده اتومات کارکرده ارزان‌ که هنوز هم می‌توانند ارزش خرید داشته باشند، اشاره خواهیم کرد.

هفت ماشین دنده اتومات ارزان بازار (صفر کیلومتر)

3

 

کوییک اتوماتیک پلاس مدل ۹۹ – اولین ماشین دنده اتومات ارزان بازار

ارزانترین ماشین دنده اتومات صفر کیلومتر که در حال حاضر می‌توانید از بازار خریداری کنید، کوییک اتوماتیک پلاس است که قیمت مدل ۹۹ آن در بازار چیزی حدود ۲۷۳ میلیون تومان است. بهای مدل ۱۴۰۰ کوییک پلاس صفر کیلومتر هم تا ۲۸۳ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

کوییک اتوماتیک پلاس به عنوان یک هاچبک نسبتا جذاب با امکانات مناسب و لوازم یدکی ارزان، می‌تواند گزینه مطلوبی برای مشتریانی باشد که می‌خواهند با بودجه نسبتا کم خودرو دنده اتوماتیک صفر کیلومتر ارزان‌ سوار شوند. موتور این خودرو از نوع ۸ سوپاپ ۴ سیلندر به حجم ۱۵۰۳ سی سی است که با موتور تیبا و ساینا اشتراک کامل دارد و قدرتی برابر با ۸۷ اسب بخار به‌علاوه ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس سی وی تی ساخت شرکت پانچ بلژیک، به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

این جعبه دنده قابلیت تعویض دستی یا تیپ ترونیک دنده‌ها را با ۶ دنده مصنوعی برای راننده فراهم آورده که در نتیجه کارایی و تجربه رانندگی بهتری را نتیجه خواهد داد. همچنین با خرید کوییک اتوماتیک پلاس امکانات مناسبی مثل کروز کنترل، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایرها، ترمز کمکی، فرمان برقی با کلیدهای کنترل، صفحه نمایشگر ۷ اینچی لمسی با سیستم رهیاب و دوربین عقب، پورت usb و بلوتوث، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای و... را نیز به دست خواهید آورد که نسبت به خودروهای هم قیمت داخلی، آپشن‌های نسبتا مطلوبی به شمار می‌روند. بنابراین اگر یک ماشین دنده اتومات ارزان صفر کیلومتر می‌خواهید، کوییک اتوماتیک پلاس اولین گزینه پیش روی شما خواهد بود.

 

سایپا آریو ۱.۶ لیتری اتومات مدل ۹۸

دومین خودروی اتوماتیک ارزان‌قیمت که هنوز هم نمونه‌های صفر کیلومتر آن در بازار یافت می‌شود، سایپا آریو ۱.۶ لیتری اتوماتیک مدل ۹۸ است که در زمان نگارش این مطلب ارزشی در حدود ۳۶۵ میلیون تومان دارد. این خودرو در مقایسه با محصولات هم‌قیمتش طراحی ظاهری نسبتا پخته‌تری دارد، فضای کابین آن جادار است، کیفیت ساخت مناسبی دارد و سواری نرم و دلنشینی را ارائه می‌دهد.

 پیشرانه این خودرو از نوع ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۱۱۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۱ نیوتن متر است که تحت لیسانس کمپانی میتسوبیشی ساخته می‌شود و توان حاصل از آن به‌واسطه گیربکس ۴ دنده اتوماتیک با محور چرخ‌های جلو به اشتراک گذاشته می‌شود. شتاب صفر تا صد آریو حدود ۱۱.۵ ثانیه بوده و مصرف سوخت آن هم به طور ترکیبی برابر ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

4

 

 

 بنابراین از لحاظ فنی این خودرو دنده اتومات ارزان، عملکرد قابل قبول و مناسبی به‌ویژه برای مصارف خانوادگی ارائه می‌دهد. اما عرضه این خودرو در بازار ایران چندان گسترده نبود و همین مسئله باعث شده تا در بحث رونق بازار دست دوم و همچنین تامین قطعات یدکی بدنه و پیشرانه آن، در مقایسه با سایر محصولات داخلی محدودیت‌های بیشتری وجود داشته باشد.

 با این وجود اگر یک ماشین دنده اتوماتیک ارزان‌قیمت صفر کیلومتر با طراحی ظاهری مناسب، کابین جادار، سواری نرم و توان فنی قابل قبول و استهلاک نسبتا پایین نیاز دارید، می‌توانید سایپا آریو ۱.۶ لیتری اتوماتیک را به فهرست گزینه‌های خود اضافه کنید.

5

برلیانس h230 اتوماتیک مدل ۹۹

برلیانس h230 اتوماتیک مدل ۹۹ به درد مشتریانی می‌خورد که یک سدان کوچک با طراحی ظاهری نسبتا زیبا و استهلاک پایین مجهز به گیربکس اتومات نیاز دارند. این محصول توسط پارس خودرو به بازار ایران آمد و به‌تدریج توانست جایگاه خود را در کشور به دست آورد. البته تولید آن فعلا به حالت تعلیق درآمده و عمدتا می‌توان مدل‌های ۹۹ این خودرو را به صورت صفر کیلومتر در بازار پیدا کرد.

استهلاک پایین، طراحی متناسب، عملکرد فنی متناسب، موجود بودن کافی قطعات یدکی در بازار و رونق معاملات دست دوم نسبتا متعادل، از جمله مزیت‌های این خودرو به عنوان یکی از ارزانترین ماشین های دنده اتومات بازار به شمار می‌روند. با این حساب برلیانس  h230 را هم باید به لیست خودروهای دنده اتومات ارزان‌ قیمت بازار کشور اضافه کرد. لازم به ذکر است که گیربکس این خودرو در اصل از نوع نیمه اتوماتیک یا همان گیربکس دستی با عملکرد اتوماتیک تعویض دنده‌ها است که البته از لحاظ کارکرد تفاوت محسوسی با سایر جعبه دنده‌های اتوماتیک ندارد اما ساختار آن کاملا مشابه جعبه دنده‌های ‌دستی بوده و صرفا مکانیزم کلاچ‌گیری در آن به صورت خودکار درآمده است. این قضیه به خودی خود می‌تواند هزینه تعمیرات جعبه دنده را نسبت به سایر مدل‌ها کاهش دهد.

7

پژو پارس اتوماتیک مدل ۹۸

اگر خدمات پس از فروش و قطعات یدکی گسترده، همچنین بازار خریدوفروش دست دوم بسیار پررونق و کابین جادار از جمله ملاک‌های اصلی شما در خرید یک ماشین دنده اتومات ارزان به‌حساب می‌آیند، بنابراین پژو پارس اتوماتیک می‌تواند انتخاب معقولی در این حوزه باشد.

پژو پارس اتوماتیک از موتور ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر به همراه گیربکس ۴ دنده اتوماتیک استفاده می‌کند و اکنون قیمت مدل ۹۸ آن در نمونه‌های صفر کیلومتر به حوالی ۴۰۰ میلیون تومان می‌رسد. ضمنا مشتریان می‌توانند مدل ۹۹ این خودرو را با قیمتی حدود ۴۲۰ میلیون تومان خریداری کنند. ناگفته نماند که ظاهرا تولید پژو پارس اتوماتیک در سال ۱۴۰۰ متوقف شده و ایران خودرو برنامه مدونی برای از سرگیری تولید این سدان پرفروش ندارد.

77

پژو پارس اتوماتیک شتابگیری مطلوبی ندارد و از این جهت نسبت به نمونه‌های دنده‌ای به‌ویژه پژو پارس ساده مجهز به موتور ۱۸۰۰ سی سی کاملا کندتر عمل می‌کند؛ اما پیشرانه آن سروصدای کمتری داشته و در مجموع سواری قابل قبولی را به کاربران خود هدیه می‌دهد. با این تفسیر پژو پارس اتوماتیک مدل 98 هم یکی دیگر از ارزانترین ماشین‌ های دنده اتومات بازار کشور به‌حساب می‌آید که در حال حاضر متقاضیان می‌توانند نمونه‌های صفر کیلومتر آن را خریداری کنند.

9

ام وی ام ۳۱۵ پلاس مدل ۹۹

شرکت مدیران خودرو در سال ۹۹ نسخه فیس‌لیفت ام وی ام ۳۱۵ را با گیربکس اتوماتیک به فهرست تولیدات خود ضمیمه کرد تا این هاچبک چینی نیز به جمع خودروهای دنده اتوماتیک ارزان بازار ایران اضافه شود. در حال حاضر شما می‌توانید ام وی ام ۳۱۵ پلاس مدل ۹۹ را در نمونه‌های صفر کیلومتر با قیمتی حدود ۴۰۰ میلیون تومان از بازار آزاد تهیه کنید. این خودرو به یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر با توان خروجی ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتن متر مجهز شده و یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک نیز با این پیشرانه کوپل شده است. فرمان برقی، مانیتور لمسی ۸ اینچی با جی پی اس و دوربین عقب، حسگر پارک عقب، سنسور فشار باد تایرها، دو کیسه هوا و سیستم کنترل پایداری، مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی ام وی ام ۳۱۵ پلاس را تشکیل می‌دهند.

10

لیفان ایکس۶۰ مدل ۹۷ صفر

گرچه تولید لیفان x60 در سال ۹۷ متوقف شد اما هنوز هم نمونه‌های صفر کیلومتر آن در بازار وجود دارد و میان مشتریان معامله می‌شود. بر این مبنا شما می‌توانید یک لیفان  x60 مدل ۹۷ مجهز به موتور ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک سی وی تی را به قیمت حدود ۴۲۰ میلیون تومان (در زمان نگارش این مطلب) خریداری کنید.

 

موتور لیفان x60 حدود ۱۲۶ اسب بخار قدرت و ۱۶۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و شتاب صفر تا صد این خودرو نیز برابر ۱۴.۵ ثانیه است. از جمله مهم‌ترین امکانات لیفان x60 اتوماتیک می‌شود به سنسور پارک عقب، اتولایت، ترمزهای abs و ebd ، نمایشگر لمسی ۶ اینچی با نویگیشن و دوربین دید عقب، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر و سانروف اشاره کرد. بنابراین اگر خرید یک کراس اوور جمع‌وجور ارزان‌قیمت مجهز به گیربکس اتوماتیک را در نظر دارید، می‌توانید لیفان  x60 را خریداری کنید.

11

دنا پلاس اتوماتیک توربو مدل ۹۹

دنا پلاس توربو اتوماتیک هم یک ماشین دنده اتومات ارزان ‌قیمت صفرکیلومتر دیگر است که در حال حاضر شما می‌توانید مدل ۹۹ این خودرو را به صورت صفر کیلومتر از بازار آزاد با قیمتی در حدود 480 میلیون تومان تهیه کنید و از این ماشین داخلی به عنوان یک سدان تقریبا ارزان‌قیمت اتوماتیک استفاده لازم را ببرید.

 همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید دنا پلاس توربو اتوماتیک به موتور EF7 توربوشارژ با قدرت ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر به علاوه گیربکس ۶ دنده اتوماتیک ساخت شرکت DAE چین تجهیز شده و از لحاظ فنی عملکرد نسبتا مهیج‌تری در قیاس با رقبا، به‌ویژه محصولات داخلی ارائه می‌دهد و می‌تواند به عنوان یک ماشین دنده اتومات تقریبا اسپرت و جوان‌پسند مورد توجه مشتریان قرار بگیرد.

 

12

البته دردسرهای نگه‌داری از پیشرانه‌های توربوشارژ شامل این خودرو هم می‌شود و در نتیجه استهلاک فنی این خودرو به دلیل بهره‌مندی از پیشرانه پرخوران، نسبت به دیگر رقبا کمی بالاتر خواهد بود. تجهیزاتی مثل کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، ۴ کیسه هوا، ترمزهای دیسکی و... امکانات شاخص دنا پلاس اتوماتیک را تشکیل می‌دهند.

 

ارزانترین ماشین ‌های دنده اتومات کارکرده بازار 

در سطور بالا ما به هفت مورد از ارزا‌نترین ماشین ‌های دنده اتومات صفر کیلومتر موجود در بازار که قیمتی تقریبا زیر ۵۰۰ میلیون تومان دارند، اشاره کردیم. اما شاید بسیاری از مشتریان می‌خواهند ماشین دنده اتومات با بودجه کم‌تر و البته به صورت کارکرده بخرند. واضح است که نمونه‌های کارکرده خودروهای اشاره شده در بالا با قیمت کمتر در بازار موجود هستند. بنابراین علاوه بر مدل‌های کارکرده خودروهای اشاره‌شده فوق، می‌توانیم به متقاضیان خودرو دنده اتومات ارزان که بودجه کمتری دارند، محصولاتی مثل ساینا اتوماتیک کارکرده مدل ۹۷ ، پژو ۲۰۶ تیپ ۶ مدل 90، ام وی ام x33s اتوماتیک کارکرده مدل 95، ام وی ام x22 اتومات کارکرده مدل 96، تندر ۹۰ اتوماتیک مدل 96، پژو ۲۰۷ اتوماتیک مدل 96 و کیا پیکانتو ۲۰۱۳ را به عنوان ارزان‌ترین ماشین‌های دنده اتومات کارکرده بازار توصیه کنیم.

13

 

 لازم به توضیح است ما سعی داریم صرفا خودروهایی که سال‌های زیادی از تولید آنها نگذشته و کارکرد نسبتا پایین‌تری دارند را در این مقاله به حضور شما معرفی کنیم؛ وگرنه مطمئنا می‌شود به سراغ محصولات قدیمی مثل نمونه‌های بسیار قدیمی‌تر پژو پارس اتوماتیک، زانتیا اتومات، ۲۰۶ اتومات و برخی محصولات وارداتی ژاپنی و کره‌ای دهه 80 شمسی مجهز به گیربکس اتوماتیک نیز رفت که به علت قدمت بالا، ما در این مقاله از اشاره به نام آنها صرف‌نظر کردیم.