۰ نفر

انتقاد سرمایه‌ گذاران از مدیرعامل تویوتا

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۰۳
کد خبر: 527383
انتقاد سرمایه‌ گذاران از مدیرعامل تویوتا

برخی از سهامداران و ذی نفعان شرکت خودروسازی تویوتا موتورز دیدگاه‌های آکیو تویودا، مدیرعامل این شرکت را مورد انتقاد قرار دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، آکیو تویودا برنامه‌های دولت این کشور در خصوص ممنوعیت تولید خودروهای بنزینی را زیر سوال برده و گفته بود این شرکت در خصوص مسائل مرتبط با آب و هوا لابی خواهد کرد و هدف‌گذاری کرده است که تا سال ۲۰۵۰ کربن به صفر برسد که مورد انتقاد سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

5 سرمایه‌گذار اصلی تویوتا که حدود 500 میلیارد دلار از دارایی‌های آن را در اختیار دارند به طور اختصاصی با رویترز مصاحبه کرده و گفته‌اند این خودروساز با ریسک بسیار بالای عقب ماندن از رقبا در دوران‌گذار از بنزینی به برقی مواجه خواهد شد و این دیدگاه بهانه به دست شرکت‌هایی می‌دهد که به دنبال اجتناب از تغییرات بزرگ هستند و تمایل ندارند برای رسیدن به اهداف آب و هوایی همراهی کنند.

اکیوتویودا به عنوان رئیس انجمن سازندگان خودروی ژاپن از سیاستگذاری و تصمیم برای ممنوعیت خودروهای بنزینی تا سال 2035 انتقاد کرده بود. تویودا گفته بود: آنچه ژاپن اکنون احتیاج دارد، بسط و گسترش گزینه‌ها در زمینه فناوری‌ها است. من فکر می‌کنم قانون‌گذاران و سیاستگذاران باید به دنبال همین باشند. او همچنین گفت: سیاستی که خودروهای بنزینی و دیزلی را از همان ابتدا ممنوع می‌کند، گزینه‌های موجود را محدود می‌کند و باعث می‌شود ژاپن نقاط قوت خود را از دست بدهد. 

حالا سرمایه‌گذاران نگران هستند که تویودا در زمینه برنامه‌های دولت همراهی کافی نداشته باشد. جنس مونچ هولست Jens Munch Holst مدیرعامل اکادمی کرپنشن AkademikerPension گفته است: نگرانی واقعی و حقیقی ما این است که به نظر می‌رسد آقای تویودا درک نکرده است چه چیزی در معرض خطر قرار گرفته است. این صندوق دانمارکی به رویترز گفته است  احتمال دارد در مالکیت سهام تویوتا تجدیدنظر به عمل آید و این صندوق در صورت عدم تغییر در سیاست‌های تویوتا، سهم خود را در این شرکت به فروش برساند. سخنگوی تویوتا هم در پاسخ با استعلام رویترز گفته است که نمی‌تواند فوری در مورد انتقاد سرمایه‌گذاران اظهار نظر کند اما ظرف هفته‌های آینده که اطلاعات سود و زیان منتشر می‌شود، موضوع آلایندگی‌ها و آب و هوا هم پاسخ داده خواهد شد.

در سال‌های اخیر سیاست تویوتا این بوده است که خودروهای برقی نقش بزرگی در کاهش آلایندگی‌ها دارند اما راه‌حل‌های دیگر هم باید مورد استفاده قرار گیرند، مثل خودروهای هیبریدی موفق از این کمپانی و خودروهای هیدروژنی که گسترش آن با سرعت بسیار رو‌به‌رو است. با فشار رو به افزایش روی خودروسازان که باید آلایندگی را به شدت کاهش دهند، تویوتا هم برای رقابت با تسلا، فولکس واگن، جنرال موتورز، رنو و شرکت‌های تازه وارد چینی مثل نیو NIO و سپنگ Xpeng در حال تلاش برای خودروهای تمام برقی است.

سرمایه‌گذاران دیگری که از خطر عقب ماندن تویوتا در رقابت نگران هستند عبارتند از: شرکت مدیریت دارایی نروژی‌ استوربرند Storebrand، شرکت مدیریت دارایی نوردیا Nordea، سازمان بازنشستگی و مستمری کلیسای لندن، سازمان بازنشستگی نروژ KLP. یان اریک سوجستاد Jan Erik Saugestad مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی استوربرند نیز در این زمینه گفته است: به عنوان یکی از سهامداران تویوتا، ما با خود شرکت تویوتا از نزدیک در تماس هستیم، آنها به ما این اطمینان را داده‌اند که امسال در خصوص لابی‌های دولتی و مسائل مربوط به آن بازنگری خواهند کرد و نتایج آن را به ما گزارش می‌کنند. وی همچنین گفته است: برقی‌سازی کامل سامانه‌های حمل و نقل بسیار حیاتی است مخصوصا اگر بخواهیم به اهداف آب و هوایی خود دست پیدا کنیم. تویوتا باید در این زمینه پیشتاز و پیشاهنگ باشد نه آن که بخواهد تولید خودروهای احتراق داخلی را طولانی‌تر کند و سهم خود از بازار را به رقبا از دست بدهد.