۰ نفر

قمار چینی در خودروهای برقی

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۴۰
کد خبر: 527117
قمار چینی در خودروهای برقی

اکسپنگ موتورز (Xpeng Motors) یک استارت‌آپ خودروهای برقی چینی اخیرا یک کارخانه بزرگ مونتاژ در جنوب شرقی چین به راه انداخته و در حال ساخت یک کارخانه مشابه در نزدیکی آن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ این شرکت اعلام کرده برنامه‌هایی برای ساختن سومین کارخانه نیز دارد. به گزارش رویترز دیگر شرکت سازنده خودروهای برقی چینی نیو (Nio) نیز یک کارخانه بزرگ در مرکز چین افتتاح کرده و برای ساخت دومین کارخانه با چند مایل فاصله از کارخانه اول آماده می‌شود.

ژیجیانگ جیلی، مالک شرکت ولوو نیز ماه گذشته یک کارخانه جدید تولید خودروی برقی در شرق چین افتتاح کرد که به لحاظ اندازه با بزرگ‌ترین کارخانه‌های مونتاژ جهان رقابت می‌کند. اورگرند (Evergrande) یک شرکت بسیار بزرگ املاک چینی هم به تازگی کارخانه‌های تولید خودروی برقی در شانگهای و گوانجو تاسیس کرده و امیدوار است تا سال ۲۰۲۵ به اندازه کل آمریکای شمالی خودروهای کاملا برقی تولید کند.

سرعت چین در احداث کارخانه‌های تولید خودروهای برقی تقریبا به اندازه مجموع بقیه کشورهای جهان است. تولیدکنندگان چینی از میلیاردها دلاری که از سرمایه‌گذاران بین‌المللی و رهبران دلسوز محلی جمع‌آوری کرده‌اند برای غلبه بر خودروسازان حاضر در این بازار استفاده می‌کنند ولی نمی‌توان به موفقیت آنها زیاد اطمینان کرد. بازیگران این بازار استارت‌آپ‌ها، تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی و دیگر تازه‌کاران صنعت خودرو هستند که در واقع روی این مساله شرط‌بندی کرده‌اند که رانندگان در چین و سایر کشورها ۴۰ هزار دلار یا بیشتر برای برندهایی که تا به حال حتی نام آنها را هم نشنیده‌اند پول بدهند.

خودروسازان چینی تصدیق می‌کنند که تجربه، مزیت‌هایی به شرکت‌های سازنده خودروهای برقی اعطا می‌کند ولی همچنان بر این مساله اصرار دارند که برنامه‌شان عملی خواهد شد. صنعت چین شتابدار است. ال‌.ام‌.سی اتوموتیو (LMC Automotive) یک شرکت داده‌پردازی بین‌المللی تخمین می‌زند چین تا سال ۲۰۲۸ تولید خود را به ۸ میلیون خودروی برقی در سال برساند در حالی که آمار تولید خودروی برقی این کشور در سال گذشته یک میلیون دستگاه بوده است. اروپا در تلاش است تا آن زمان ۷/ ۵ میلیون دستگاه خودروی کاملا برقی بسازد.

جنرال‌موتورز و سایر خودروسازان آمریکای شمالی نیز برنامه‌هایی برای جبران دارند؛ جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در ماه آوریل از تولیدکنندگان ایالات‌متحده خواست تا تلاش خود را برای تولید خودروهای برقی افزایش دهند. بایدن در بازدید مجازی از یک کارخانه تولید اتوبوس‌های برقی در کارولینای جنوبی هشدار داد: در حال حاضر ما پشت سر چین می‌دویم. طبق داده‌های شرکت داده‌پردازی ال‌.ام‌.سی خودروسازان آمریکای شمالی درصددند تولید خود را تا سال ۲۰۲۸ به ۴/ ۱ میلیون دستگاه در سال برسانند، در مقایسه با تولید ۴۱۰ هزار دستگاهی که در سال ۲۰۲۰ داشته‌اند.

 تولید سالانه خودروهای برقی

شرکت‌های خودروساز بین‌المللی به پیشرفت چین کمک می‌کنند؛ سومین کارخانه تولید خودروهای برقی شرکت فولکس واگن اخیرا در چین تولید خود را آغاز کرده است. چین حالا به لطف استقرار بیش از ۸۰۰ هزار ایستگاه شارژ عمومی در سراسر کشور که با حمایت‌های دولتی ساخته شده زیرساخت‌های تولید خودروهای برقی را دارد که تقریبا دو برابر سایر نقاط جهان است.

با وجودی که رانندگان در ایالات ‌متحده آمریکا که با احتمال بیشتری در خانه‌های مستقل زندگی می‌کنند، می‌توانند با راحتی بیشتری ماشین‌های خود را در خانه شارژ کنند. با وجود استقرار ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی، در خارج از چین اوضاع آهسته‌تر پیش می‌رود و خودروسازان در سایر نقاط جهان در نظر دارند تا چند سال دیگر به ساخت خودروهای پلاگین‌هیبریدی با موتورهای بنزینی کوچک ادامه دهند.

اما بازار برای خودروهای کاملا برقی امروز بزرگ‌تر از خودروهای پلاگین هیبرید است و پیشروی خودروهای برقی به سرعت در حال گسترش است و خودروسازانی چون جنرال‌موتورز در نظر دارند موتورهای بنزینی و دیزلی را تا ۱۵ سال دیگر به‌طور کامل حذف کنند. برای خودروهای جدید چینی اما برندسازی اصلی‌ترین چالش است. بیشتر برندها حتی برای رانندگان چینی هم ناشناخته هستند؛ در جاده‌هایی که با برندهایی چون بیوک، فولکس واگن و مرسدس بنز پر شده‌اند برندهای چینی باید تلاش زیادی برای دیده شدن انجام دهند.

شرکت تجارت الکترونیک علی‌بابا و دو شرکت تحت حمایت دولت، سرمایه‌گذاری مشترکی در زمینه خودروهای برقی به نام آی‌.ام موتورز (IM Motors) به راه انداخته‌اند که قصد دارد تحویل خودروها را از اوایل سال آینده آغاز کند. اورگرند نام برند خود را هنگشی (Hengchi) گذاشته است.

یکی از طرفداران سهام شرکت‌های سازنده خودروهای برقی ارزش سهام معاملاتی هنگ‌کنگ بخش سازنده خودروهای برقی این شرکت را تا حدود ارزش بازار شرکت جنرال‌موتورز بالا برده است. اورگرند در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ سالانه یک میلیون خودروی برقی بسازد و بفروشد. این شرکت تاکنون هیچ فروشی نداشته است! جیلی، یکی از پیشکسوتان صنعت خودروی چین که در این کشور شناخته شده است، نام زیکر (Zeekr) را برای برند خودروی برقی خود انتخاب کرده است و در نظر دارد تحویل خود را در ماه اکتبر امسال آغاز کند.

زیکر در یک کارخانه جدید تولید خودروی برقی در نزدیکی نینگبو (Ningbo) در سواحل شرقی چین، ساخته می‌شود؛ این کارخانه فضایی غارمانند دارد با تسمه‌های نقاله سفیدرنگ طولانی و ردیف‌هایی از روبات‌های کرم رنگ پانزده فوتی که توسط شرکت سوئدی ABB ساخته شده‌اند. کارخانه زیکر با ظرفیت اولیه تولید ۳۰۰ هزار خودرو در سال ایجاد شده که بالاتر از بیشتر خودروسازان دیترویت است و مساحت آن قابلیت گسترش بیشتر را دارد. هی شیائو پنگ نیز اکسپنگ را به اسم خود نام‌گذاری کرده است.

ویژگی برجسته اکسپنگ چیزی شبیه دستگاه صوتی شرکت اپل است که سرویس‌های اینترنت خودرو چون راهنمای مسیرها، موزیک و رانندگی در بزرگراه به کمک کامپیوتر را ارائه می‌دهد. اکسپنگ در نظر دارد تا سال ۲۰۲۱ ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی را داشته باشد؛ این شرکت در سال گذشته تنها یک دهم این مقدار فروش داشته است.

آقای هی اولین ثروت خود را با ایجاد یک شرکت مرورگر تلفن همراه به نام یو‌سی وب UCWeb به‌دست آورد. او در سال ۲۰۱۴ این شرکت را به علی بابا فروخت و رئیس واحد خدمات تجارت تلفن همراه علی بابا شد. همان سال او با کمک دو مدیرعامل سابق شرکت دولتی اتومبیل گوانجو اکسپنگ را به راه انداخت.  سه سال بعد آقای هی کنترل مستقیم اکسپنگ را به‌دست گرفت و علی بابا را که سهم کوچکی از این خودروسازی به دست آورده بود، ترک کرد. آقای هی ۲۳ درصد از سهام اکسپنگ را در اختیار دارد در حالی که سهم علی بابا ۱۲ درصد است.

مقامات دولتی چین در این راه کمک‌رسانی کرده‌اند؛ یک شرکت دولتی در ژائوکینگ، شهری در نزدیکی گوانجو، در سال ۲۰۱۷ مبلغ ۲۳۳ میلیون دلار به اکسپنگ برای ساخت اولین کارخانه خود با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار خودرو وام داد و پرونده‌های اکسپنگ نشان می‌دهد که این شهر به پرداخت‌های بهره‌ای آن نیز یارانه پرداخت کرده است. شهر ووهان نیز به شرکت اکسپنگ کمک کرده تا برای کارخانه جدیدش در آنجا زمین بخرد و وام با بهره پایین بگیرد. برایان گو، نایب‌رئیس اکسپنگ می‌گوید دولت گوانجو نیز به این شرکت کمک کرده ساخت کارخانه‌اش در این شهر را شروع کند. سال گذشته پس از شرایط سخت همه‌گیری، اکسپنگ وارد وال‌استریت شد، یعنی همان جا که ظهور تسلا اشتیاق سرمایه‌گذاران را برای این صنعت برانگیخته بود.

این شرکت چینی در عرضه اولیه سهام و فروش‌های سهام بعدی ۵ میلیارد دلار جمع‌آوری کرد. اکسپنگ بخشی از این پول را برای احداث کارخانه‌های جدید و بخشی را به تحقیق و توسعه بالاخص در رانندگی خودکار اختصاص داده است. منابع مالی فراوان اکسپنگ در اتوماسیون پرهزینه این شرکت در کارخانه ژائوکینگ نمایان است؛ روبات‌ها سقف‌های خودرو با شیشه‌های رنگی تیره را بلند می‌کنند و پس از چسب زدن در جای خود محکم می‌کنند و روبات‌های دیگری همان‌طور که موزیک پخش می‌کنند جعبه‌های ابزار را این طرف و آن طرف کارخانه می‌برند.

ساخت این کارخانه تنها ۱۵ ماه زمان برده است که به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای سریع‌تر از کارخانه‌های مونتاژ در غرب است. یان هوی Yan Hui مدیرکل بخش مونتاژ نهایی کارخانه می‌گوید تصمیمات در اینجا بسیار سریع‌تر از تولیدکنندگان قطعات خودروی آلمانی که او قبلا با آنها کار می‌کرده گرفته می‌شوند. به گفته هی هر تغییری در طراحی زمان بسیار زیادی در آلمان نیاز دارد ولی در اکسپنگ ما سریعا آن را اعمال می‌کنیم. با وجودی که بسیاری از برندهای خودروهای برقی در چین جدید هستند مالکان آنها آرزوهای زیادی در خارج از مرزهای کشور دارند. اکسپنگ صادرات به اروپا را با نروژ آغاز کرده است. چری، خودروساز بزرگ دولتی چین نیز هفته پیش اعلام کرد که سال آینده صادرات خودروهای بنزینی خود به آمریکا را آغاز می‌کند و با خودروهای برقی این روند را ادامه می‌دهد.

ایالات‌متحده بازار سختی خواهد بود؛ دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ بر واردات خودرو از چین ۲۵ درصد تعرفه اعمال کرد که سبب کندتر شدن روند واردات شده است. بسیاری از قطعات خودروهای برقی نیز شامل همین تعرفه‌ها هستند که برای شرکت‌های چینی که قصد دارند خودروهای برقی را به آمریکا منتقل کرده و مونتاژ کنند، کار را مشکل می‌کند ولی غیرممکن نیست. در حال حاضر شرکت‌های چینی پتانسیل بالایی برای ساخت برندهای خود می‌بینند. مایکل دون مدیر اجرایی شرکت مشاوره ZoZo Go متخصص در صنعت خودروهای برقی آسیا، می‌گوید چشم‌انداز این صنعت روشن است و چین بر ساخت خودروهای برقی سلطه‌گر خواهد شد.