۰ نفر

سیتروئن با دو محصول آماده بازگشت به ایران شد +عکس

۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۲۱:۴۸
کد خبر: 520324
سیتروئن با دو محصول آماده بازگشت به ایران شد +عکس

شنیده ها و پیگیری ها نشان می دهد که از چند هفته قبل، مذاکرات اولیه برای بازگشت خودروسازان فرانسوی آغاز شده و در این میان سیتروئن هم می خواهد تا با دو محصول، دوباره جایگاه خود را در صنعت خودروی ایران به دست آورد.

به گزارش  اقتصادآنلاین به نقل از  اسب بخار ، پس از برجام شاهد بودیم که کمپانی سیتروئن به عنوان یکی از زیرمجموعه های گروه PSA ( استلانتیس امروز که ترکیب PSA و FCA است ) وارد همکاری و شراکت با گروه خودروسازی سایپا شد و بخش قابل توجهی از سهام کارخانه سایپا کاشان را خریداری کرد. برای همین پس از آغاز این همکاری، کارخانه سایپا در شهر کاشان به « سایپا – سیتروئن » تغییر نام داد و در سال ۱۳۹۶، سیتروئن C3 نیز برای تولید در این کارخانه به صورت رسمی معرفی شد. در ابتدای سال ۱۳۹۷ هم پیش فروش و تولید رسمی این خودرو در کاشان آغاز شد و قرار بود تا ابتدا C3 به روش SKD در سایپا سیتروئن تولید شود و از اواخر آن سال فرایند مونتاژ CKD و افزایش داخلی سازی آن شروع شود. اما خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها سبب گردید تا تنها سیتروئن تعهدات اولیه مربوط به C3 را در ایران ایفا کند و کمتر از ۳ هزار دستگاه از این خودرو را در ایران تولید و عرضه نماید. با وجود اینکه ثبت نام کنندگان سیتروئن C3 در سال ۱۳۹۷ اعتراض های زیادی را به نحوه قیمت گذاری این هاچ بک به نسبت اسپرت داشتند، اما در نهایت شاهد بودیم که تغییر خاصی در قیمت گذاری این خودرو رخ نداد و سایپا سیتروئن هم تمام تعهدات خود به مشتریان را ایفا کرد و هیچگاه بحث عدم تحویل و اعلام طرح تبدیل برای این خودرو پیش نیامد. به خاطر همین مسئله که تعلیق برنامه های سیتروئن در ایران مشتریان را با خود درگیر نکرد، می بینیم که این نشان اروپایی آن چنان در کانون توجه بدعهدی فرانسوی ها حضور ندارد و بسیاری بدعهدی خودروسازان فرانسه را به خاطر عملکرد پژو و رنو می دانند. اما واقعیت ماجرا این است که سیتروئن هم رفتاری مشابه به رنو و پژو داشته و از ادامه همکاری و تحقق پروژه ها در ایران سر باز زده است. به هر حال با توجه به اینکه حواشی عمومی پیرامون نشان سیتروئن کم است و بسیاری از مردم و رسانه ها، به برنامه های این خودروساز نسبت به بازار ایران اهمیت کمتری می دهند، می بینیم که مدیران این خودروساز فرانسوی در جوی آرام و ساکت به دنبال بازگشت به ایران هستند و می خواهند تا کارخانه خود در شهر کاشان را با حضور دو محصول احیا کنند. به گفته منبع آگاه رسانه اسب بخار، هنوز قرارداد و یا تفاهم نامه ای میان طرف های ایرانی و فرانسوی امضا نشده و فعلا خودروسازانی مانند سیتروئن، رنو و… جلسات حضوری و مجازی را با طرف های ایرانی برگزار کرده اند. اما روند این مذاکرات مثبت بوده و پیشنهادهای مورد تایید دو طرف، در جلسه ها عنوان شده است.

سیتروئن

سیتروئن

احتمال حضور نسخه های جدید سیتروئن C3 و C3-XR در بازار ایران

پیش از آغاز تحریم ها مدیران سایپا سیتروئن در جمع خبرنگاران اعلام کرده بودند که بزودی یک کراس اوور جمع و جور را برای تولید به کارخانه کاشان می آورند و این محصول را با داخلی سازی بالا در ایران تولید می کنند. بعدها مشخص شد که سیتروئن C3-XR فیس لیفت قرار است تا برای اولین بار در ایران رونمایی شود و به عنوان یکی از اصلی ترین محصولات این نشان فرانسوی در بازار ما باشد. با توجه به اینکه سیتروئن C3-XR بر مبنای پلتفرم PF1 گروه PSA بود، رقیب اصلی پژو ۲۰۰۸ ایکاپ به حساب می آمد و با مشخصات فنی و قیمت مشابه، رقابتی جدید میان سایپا و ایران خودرو شکل می گرفت. همچنین سایپا سیتروئن می خواست تا با استفاده از ظرفیت های بازار خودروهای وارداتی در ایران، C5 ایرکراس را به صورت CBU عرضه کند و بر اساس برنامه های این شرکت، قرار بود تا این کراس اوور متوسط فرانسوی در نمایشگاه خودروی تهران ۱۳۹۷ رونمایی شود. اما بازگشت تحریم های آمریکا علیه صنعت خودروی ایران سبب گردید تا این برنامه ها تحقق پیدا کند و خودرویی مانند سیتروئن C3-XR فیس لیفت به عنوان محصول اصلی این نشان فرانسوی در بازار چین رونمایی شود.

حال با مطرح شدن قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران با چین و از سویی بحث پایان تحریم های صنعت خودروی ایران، سیتروئن بیشتر از همیشه به فکر بازگشت به ایران و احیای سرمایه خود در کاشان است. در صورتی که تحریم های آمریکا به پایان برسد، سیتروئن می تواند بدون موانع جهانی دوباره مونتاژ را در ایران شروع کند و اگر هم روند مذاکره های سیاسی برای رفع تحریم ها زمان بر باشد، با استفاده از ظرفیت قرارداد ایران و چین، نماینده خود در چین را برای حضور در بازار ایران آماده می کند. شنیده ها هم حاکی از آن است که سیتروئن تمایل دارد تا با توجه به ساختار کمپانی خود در چین و نحوه فعالیتش در بازار شرق آسیا، تامین مجموعه های CKD بازار ایران را به وسیله کارخانه هایش در آن کشور انجام دهد. در صورتی هم که تحریم ها رفع شود و دوباره سیتروئن به صورت مستقل از چین به ایران بیاید، به خاطر زیرساخت های تولید انبوه C3-XR بحث همکاری با نماینده چینی این خودروساز فرانسوی همچنان وجود خواهد داشت.

منابع آگاه به خبرنگار اسب بخار گفته اند که سیتروئن و طرف ایرانی به دنبال ادامه برنامه های قبلی هستند و برای همین بحث تولید مجدد هاچ بک C3 و کراس اوور C3-XR در کاشان به میان آمده است. اما با توجه به شرایط امروز، گویا قرار است که حضور مجدد سیتروئن C3 با نسخه فیس لیفت ۲۰۲۱ اتفاق بیافتد و از سویی C3-XR هم با آخرین تغییرات ظاهری به بازار ایران راه پیدا کند. پیش از آغاز تحریم ها نیز قرار بود که سیتروئن C3 در کنار عرضه با پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربوشارژر THP165، با پیشرانه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی هم به بازار بیاید و با قیمتی کمتر، گستره فروش بیشتری را تجربه نماید. حال با توجه به ایجاد زیرساخت های تولید پیشرانه TU5 پلاس یا همان EC5 مخصوص ایران و افزایش عمق داخلی سازی این قوای محرکه، احتمال آن زیاد است که برای کنترل بهای تمام شده سیتروئن C3 و C3-XR، از همان ابتدا این خودروها با پیشرانه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی وارد بازار شوند.

سیتروئن

   سیتروئن

به عبارت ساده تر احتمال این رخداد بیشتر است که سیتروئن C3 فیس لیفت با پیشرانه TU5 پلاس و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک در کارخانه سایپا سیتروئن تولید شود. همچنین به خاطر شباهت بسیار زیاد برخی از اجزای کابین ایران خودرو تارا و C3-XR فاز یک، این امکان فراهم است تا کراس اوور فیس لیفت سیتروئن با داخلی سازی بالا وارد بازار ایران شود و با پیشرانه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به رقابت با خودروهایی مانند سانگ یانگ تیوولی فیس لیفت مدل ۱۴۰۰، ایران خودرو K125 و… بپردازد.

آلبوم تصاویر سیتروئن C3 فیس لیفت ۲۰۲۱ :