۰ نفر

رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران مطرح کرد:

قطعات تقلبی دلیل تعمیرات متعدد خودرو

۳ آبان ۱۳۹۵، ۶:۰۵
کد خبر: 153564
قطعات تقلبی دلیل تعمیرات متعدد خودرو

ورود خودروهای جدید به بازار درحالی انجام می‌شود که اختلاف قیمت‌های فاحشی از زمان تحویل در کارخانه تا رسیدن به بازار را تجربه می‌کنند.

 بسیاری از مردم همچنان به خودروی با قیمت مناسب نیاز دارند و با توجه به تنوع نه چندان بالا در بازار خودروی کشور، باید به مشتریان حق داد برای محصولات جدید صف بکشند. خریداران امیدوار بودند با عرضه این خودروها به بازار بتوانند آن را خریداری کنند اما این بازار نیز همانند دیگر بازارهای کشور شد. در کشور ما مادامی که تقاضا برای کالایی افزایش می‌یابد، به‌دلیل کم بودن تولید و عرضه آن کالا، بازار دستخوش افزایش قیمت شده و آشفته‌بازار را تجربه می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، با کمی دقت در این موضوع متوجه می‌شویم که درنهایت مشتریان که همین مردم هستند ، از این مشکلات متضرر می‌شوند. بنابراین می‌توان با کنترل عوامل دخیل در این افزایش قیمت، از تشدید اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای جدید جلوگیری کرد.

نگاه 1:

بازار معاملات خودروهای جدید خوب است

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل

این روزها خریدوفروش خودروهای تازه به بازار آمده مناسب است اما متاسفانه دیده می‌شود که خودروهای جدید تا زمانی که به بازار برسند، یعنی با طی مسیر کارخانه تا بازار، یک اختلاف قیمت را تجربه می‌کنند که این اختلاف کم هم نیست. خودروهای جدید که این روزها استقبال از آنها خوب است، متاسفانه تا به بازار می‌رسند، تا 14 میلیون نیز اختلاف قیمت پیدا می‌کنند. رنو کپچر- Renault Captur – که این روزها خیلی در خیابان دیده می‌شود، 105 میلیون تومان در کارخانه قیمت‌گذاری شده اما این خودرو با اختلاف قیمت 11 تا 14 میلیون تومانی در بازار به فروش می‌رسد. هایما اس7  Haima S7- هم در کارخانه 79 میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده اما در بازار با اختلاف حدود 7 میلیون تومان با قیمت 86 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. قیمت کراس‌اور H30 در کارخانه 45 میلیون تومان است اما در بازار با اختلاف 8 تا 10 میلیون تومانی با قیمت 53 تا 55 میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین برلیانس H320 با اختلاف 7 میلیون تومانی با قیمت 57 میلیون و 500 هزار تومان در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد. مزدا تیپ 4 هم از 117 میلیون تومان کارخانه در بازار با قیمت 123 میلیون تومان به فروش می‌رسد. رنو ساندرو «استپ وی» در کارخانه 52 میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده اما در بازار با اختلاف 8 میلیونی با قیمت 60 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. البته در قیمت نهایی این خودروها باید هزینه پلاک‌گذاری را هم محاسبه کرد. خودروی دنا قیمت کارخانه 42 میلیون و 500 هزار تومان است اما با رشد 3 میلیون و 500 هزار تومانی در بازار 45 میلیون و 500 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. پژو پارس هم با رشد 2 میلیون تومانی در بازار 37 میلیون تومان معامله می‌شود. پژو 405 نیز در کارخانه 29 میلیون و 38 هزار تومان اما در بازار با قیمت 30 میلیون و 400هزار تومان به فروش می‌رسد. تیبا هم با رشد بیش از یک میلیون تومانی از قیمت کارخانه که 24 میلیون و 850 هزار تومان است با قیمت 25 میلیون و 100هزار تومان  مورد معامله قرار می‌گیرد.

نگاه 2:

خودروهای داخلی ‌مهمان همیشگی و ثابت تعمیرگاه‌ها هستند

رضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو

خودروهای جدیدی به بازار ایران آمده‌اند و گویا بازار خریدوفروش مناسبی نیز دارند. اینکه تمایل برای خرید این خودروها هرچند چینی باشند، بیشتر است، این است که کیفیت خودروهای داخلی چندان تعریفی ندارد و در حال حاضر ۷۰ درصد مراجعه خودروها به تعمیرگاه‌ها مربوط به تولیدات داخلی است.

در حال حاضر و با این شرایط مشاهده می‌شود که مراجعه خودروهای داخلی نسبت به خارجی برای تعمیر سه برابر است. قطعات تقلبی، روغن، فیلتر بی‌کیفیت و خیابان‌های غیراستاندارد، دلیل اصلی نیاز خودروها به تعمیرهای متعدد است. قطعات تقلبی مهم‌ترین مشکل صنف تعمیرکاران خودرو است و بیشترین دلیل مراجعه خودروها به تعمیرگاه‌ها برای تعمیر قطعات مهم خودرو از جمله چرخ‌ها، کلاچ، موتور و گیربکس است. در حال حاضر واردات قطعات بی‌کیفیت و قاچاق به کشور ادامه دارد و تولید زیاد خودرو در کشور نیازمند تولید بالای قطعات است که این امر نظارت بر کیفیت این قطعات را با مشکل مواجه کرده است. متاسفانه خریداران خودروهای صفر نیز از این مشکل در امان نیستند و دفعات تعمیر خودروهای صفر در کشور بیش از حد جهانی آن است. قطعات ایرانی نصب شده بر خودروهای داخلی باوجود گذراندن استانداردهای ویژه در مقایسه با خودروهای خارجی، کیفیت کمتری دارد.

نگاه 3:

در ایران همواره عرضه با تقاضا همخوانی ندارد

علیرضا اشراقی، فعال بازار و نمایشگاه‌دار

دلایل مختلفی در ایجاد تفاوت و شکاف قیمت محصولات جدید از کارخانه تا بازار دخیل هستند. در ایران همواره عرضه با تقاضا همخوانی ندارد. این اتفاق تنها مختص به بازار خودرو نیست؛ در تمام بازارها این موضوع دیده می‌شود. به عبارت دیگر به‌دلیل اینکه استقبال از این محصولات در بازار زیاد شد ه و میزان عرضه آن با این تقاضا برابر نیست، به همین جهت قیمت آنها در بازار بالا رفت که در بازار این روزها شاهد هستیم که این اختلاف به چند میلیون تومان هم رسیده است.

از سوی دیگر تاخیر در تحویل خودروها به مشتریان، خود یکی دیگر از عوامل اثرگذار در بالا رفتن قیمت خودروهای جدید در بازار است، حال آنکه اگر تحویل‌ها سر وقت انجام شود، این موضوع به نوبه خود در کمتر شدن شکاف قیمتی اثرگذار خواهد بود.