۰ نفر

شناختن بهترین خواستگار و مناسب ترین گزینه برای ازدواج + روش ها

۷ آبان ۱۴۰۱، ۲۳:۱۸
کد خبر: 677113
شناختن بهترین خواستگار و مناسب ترین گزینه برای ازدواج + روش ها

شاید اکنون که درحال خواندن این مقاله هستید؛ درباره خواستگاری فکر می‌‌کنید که باید تا چند روز دیگر جوابتان را به او اعلام کنید.

خواستگاری که ازدواج با اون یعنی خوبشختی

به گزارش اقتصاد آنلاین، احساس شک و دودلی درباره بزرگ‌ترین تصمیمی که قرار است برای زندگیتان بگیرید کاملا طبیعی است و ما به شما حق می‌دهیم. اما فکر می‌کنید شناخت شما نسبت به خواستگار چقدر است؟ آیا زمان کافی برای شناخت خواساگار خود صرف کرده‌اید؟ احتمالا سوالی هم که در ذهن شما شکل گرفته، این است که من چقدر خواستگارم را می شناسم و از کجا بدانم که با او خوشبخت می‌شوم یا نه؟ ما برای گرفتن جواب سوالاتتان به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

اول خودتان را بشناسید.

زمانیکه تصمیم به ازدواج گرفته‌اید و می‌خواهید از بین خواستگار هایی که دارید شخص مناسب خود را انتخاب کنید بهتر است اول نگاهی به نیاز‌ها، خواسته‌ها، ملاک‌‍‌ها و معیار‌های خودتان بیاندازید. چقدر نسبت به خودتان شناخت دارید؟ یقین داشته باشید؛ تا زمانیکه درک درستی از خواسته‌های خود نداشته باشید نمی‌توانید شخص دیگری را به درستی بشناسید. سمت و سویی که شما در زندگی دارید، آرزوهایی که باید به آنها دست پیدا کنید، برنامه‌هایی که برای خودتان ریخته‌اید و احساسی که نسبت به خودتان، دنیا و آدم‌های اطرافتان دارید، همه بخشی از جریان خودشناسی هستند. پس قبل از دادن پاسخ قطعی به خواستگارتان، روی این مورد بیشتر تمرکز کنید.

چقدر از خودتان راضی هستید؟

یکی دیگر از سوالاتی که باید جواب آن را بدانید؛ میزان رضایت شما از زندگی و خود واقعی‌تان است. آیا شما اصلا خود واقعی دارید؟ یا اینکه مدام در حال نقش بازی کردن برای جلب رضایت دیگران هستید؟ مردی مناسب زندگی با شما است که بتواند شما را همانطور که هستید بپذیرد و دوست داشته باشد. این موضوع ارتباط زیادی با میزان رضایت شما از خودتان دارد. اگر زمانیکه با خواستگار خود صحبت می‌کنید باید نقاب به صورت بزنید و شخص دیگری باشید، احتمالا این فرد برای زندگی مناسب شما نخواهد بود.

جلسه خواستگاری

نحوه آشنایی و مطرح کردن پیشنهاد ازدواج چگونه بود؟

بعد از اینکه به شناخت مناسبی از خودتان رسیدید؛ زمان مناسب برای شناخت خواستگار مورد نظرتان است. چطور با او آشنا شدید؟ آیا کسی شما را به او معرفی کرده است یا اینکه در محل کار و یا دانشگاه با او آشنا شده‌اید؟ اولین بار پیشنهاد خواستگاری خود را چگونه مطرح کرد؟ نوع آشنایی و نحوه مطرح کردن پیشنهاد خواستگاری، یکی از راه‌های کمک کننده برای شناخت شخصیت خواستگارتان است. اگر آشنایی شما به صورت سنتی بوده، پس تحقیق درباره معرف را فراموش نکنید؛ اما اگر آشنایی در محل کار یا دانشگاه صورت گرفته است؛ شما نسبتا او را می‌شناسید. اما در هرصورتی که آشنا شدید تحقیق کردن درباره پیشینه و زندگی حال حاضر او و خانواده‌اش را فراموش نکنید؛ چون از این راه اطلاعات زیادی بدست خواهید آورد.

تحصیلات او چقدر است؟

یکی دیگر از راه‌هایی که تا حد زیادی می‌تواند به شناخت شما از خواستگارتان کمک کند، سوال درباره تحصیلات خود او و خانواده‌اش است. شخصی که تحصیلات دانشگاهی دارد، نسبت به آداب روابط اجتماعی شناخت بیشتر و بهتری دارد. این مطلب درباره خانواده او نیز صادق است، البته منظور ما این نیست که پدر و مادر خواستگار شما حتما باید مدرک دکتری داشته باشند اما بهتر است که از لحاظ تحصیلی در جایگاهی باشند که بتوانند نیازها و دغدغه‌های سن شما را درک کنند. به یاد داشته باشید که این دیدگاه قطعی نیست و به تفاوت‌های فردی بین انسان‌ها نیز باید توجه کنید؛ اما به عنوان یک باور کلی حتما باید آن را در نظر داشته باشید.

عقاید مذهبی او چیست؟

اگر مذهب اهمیت بالایی برایتان دارد، باید به خواستگاری جواب مثبت بدهید که باورهایش مانند شما باشد. ازدواج کردن با فردی با باورهای متفاوت سلامت رابطه تان را تحت الشعاع قرار میدهد و مشکلاتی را در آینده به وجود میآورد، بنابراین قبل از تصمیم گیری به این موضوع فکر کنید که اختلافات مذهبی چه تاثیری بر رابطه و فرزندان احتمالیتان خواهد گذاشت.

ارتباط او با خانواده و دوستانش چطور است؟

با خواستگارتان درباره ی دوستانش و رابطه اش با خانواده صحبت کنید. در جستجوی مردی باشید که قادر به ادامه دادن رابطه های درازمدت باشد و دوستانی قدیمی داشته باشد. دقت کنید که او چطور روابطش را هدایت میکند: در ناسازگاری ها و درگیری ها چگونه برخورد میکند، حمایتش را چگونه نشان میدهد و با عزیزانش و کسانی که دوستشان دارد، چگونه رفتار میکند. اگر او در رابطه هایش دچار درگیری ها و تعارض های فراوان میشود یا با دوستان و اعضاء خانواده اش قطع رابطه کرده است، از او بپرسید که دلیل این رفتارهایش چیست، این قهرها و دلخوری ها به چه علت به وجود آمده و چرا این بگومگوها مدام تکرار میشود.

توصیه میکنیم رفتار خواستگارتان را با دوستان و خانواده ی خودش و دوستان و خانواده ی خودتان تحت نظر بگیرید. هرگز رابطه ی دونفره تان را به تنهایی و جدا از دیگر رابطه های زندگی او در نظر نگیرید. به رفتار او با مادرش، پیشخدمت رستوران و نظافتچی دقت کنید. او در محل کارش و روابط خانوادگی اش چگونه آدمی است؟

وقتی کنار او هستید چه حسی دارید؟

آیا رابطه تان با او باعث میشود که عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید و برای ارتباط با دیگران و فعالیتهای خارج از حوزه ی رابطه تان میل و رغبت بیشتری داشته باشید؟ اگر پاسختان به این سوال منفی است، بهتر است درباره مناسب بودن این خواستگارتان بیشتر فکر کنید. اگر تماسهای تلفنی او یا بودن در کنارش باعث میشود که احساس حقارت و کوچکی بکنید، بهتر است از فکر این ازدواج منصرف شوید.

ویژگی ها و مسائلی را که میتوانید یا نمیتوانید از آنها چشم پوشی کنید، مشخص کنید

این که او چه تنقلاتی دوست دارد یا عادت دارد که در سینما بلند حرف بزند، شاید چندان مهم نباشد. اما بعضی خصوصیات، مانند رفتارهای اعتیادآور، ریاکاری، عدم مسئولیت پذیری، تزلزل، نداشتن مهارت خوب گوش کردن، رفتار بچگانه و زودرنجی هستند که بود یا نبود آنها برایتان بسیار مهم است؛ این خصوصیات را یادداشت کنید و بعداً به آن مراجعه کنید. اگر خواستگارتان خصوصیتی دارد که نمیتوانید آن را تحمل کنید، بهتر است هر چه زودتر به او جواب منفی بدهید.

خوشبختی و حمایت عاطفی

هرچند منطقی نیست که انتظار داشته باشید، شوهرتان همواره شادی و خوشبختی تان را تامین کند، زندگی کردن در کنار مردی که مناسبتان باشد، خوشبختی را برایتان به ارمغان میآورد و موجب میشود که قدرت فردی را در زندگیتان تجربه کنید.

• اگر در رابطه با خواستگارتان احساس میکنید که او از شما حمایت میکند و به لحاظ فکری و عاطفی مشوق رشد فردیتان است، میتوانید دلگرم باشید که مرد مناسبی را یافته اید. فرد مناسب برای ازدواج همواره خواهان سلامت عاطفی و روحی شما است و میخواهد که استقلال داشته باشید و بتوانید روی پای خودتان بایستید. وقتی در کنار مرد مناسب زندگیتان باشید، احساس خوبی درباره ی خودتان پیدا میکنید و امنیت و رضایت را با تمام وجودتان حس میکنید.

• فرد مناسب برای ازدواج منفی باف، خودخواه، دودل، دمدمی، ساکت، مایه ی خجالت، عیبجو، بهانه گیر یا کثیف و ژولیده نیست. اصلاً چرا باید بخواهید که تمام عمرتان کنار چنین آدم غیرقابل تحملی زندگی کنید؟

مهربانی، عشق و رابطه ی جنسی

بسیار مهم است که خواستگار فعلی و شوهر آینده تان نیازها و خواسته هایتان را در ارتباط با رابطه ی جنسی و رفتار عاشقانه و مهربانانه درک کند و با آنها موافق باشد.

هیچ ایرادی ندارد که درباره نیاز‌ها و مسائل جنسی هم با خواستگار خود صحبت کنید. از این طریق می‌توانید تمایلات او را متوجه شوید. مردی که محبت کردن را بلد باشد احتمالا در برقراری رابطه جنسی نیز مشکلی نخواهد داشت. به یاد داشته باشید که وارد جزئیات این مسئله نشوید تا او دچار سوء تفاهم نشده و مرز‌های شما از بین نروند.

• اگر همسر آینده تان عشقش را نه فقط با زبان، بلکه در عمل نیز بیان میکند، میتوانید از مناسب بودن او برای ازدواج مطمئن شوید. اگر وقتی خسته هستید، او متوجه خستگیتان میشود، تولدتان را فراموش نمیکند، همیشه میخواهد کنار شما باشد و به صدایتان و حرفهایتان گوش بدهد، برایتان احترام قائل است، اگر دیر کنید با شما تماس میگیرد، با شما با مهربانی رفتار میکند و اگر مطلبی را نفهمید، از کوره درنمیرود، تمام اینها مصادیقی از کارهای عاشقانه است.

• سازگاری و اتفاق نظر درباره مسائل جنسی نیز یکی دیگر از راههای شناخت خواستگار خوب است. اگر نظراتتان درباره رابطه زناشویی یا تمایلات جنسیتان کاملاً با هم متفاوت باشد، در آینده دچار مشکل خواهید شد.

• فردی برای ازدواج مناسب است که دوستش داشته باشید و بهترین دوستتان باشد. باید خواستگاری را به عنوان همسر آیندهتان انتخاب کنید که از بودن در کنار شما لذت ببرد. اگر با هم دوست نباشید، عشقتان به زودی رنگ میبازد و پیوند ازدواجتان هر روز سست تر میشود.

• فرد مناسب برای ازدواج مهربان، باملاحظه و مودب است. مسائل کوچکی مانند تشکر کردن و در را برای خانمها باز کردن شاید قدیمی و پیش پاافتاده به نظر برسد، اما بازتابی از میزان ادب و مهربانی این مرد است و به خوبی نشان میدهد که چقدر مراقبتان است.

ارتباط، اهداف و ارزشها

یک روش برای ارزیابی خواستگارتان این است که ببینید آیا اهداف و ارزشهای مشترکی در زندگی با هم دارید یا خیر.

• داشتن نظرات و علائق متفاوت اشکالی ندارد، اما به شرطی که هر دو نفر با این اختلافات کنار بیایید. هرچند ممکن است همواره با هم موافق نباشید، اما گفتگو با فرد مناسب همواره برایتان جالب خواهد بود و حوصله تان هیچ گاه از این گفتگوهای دونفره سر نخواهد رفت. خواستگار واقعی افکار و احساساتش را با شما در میان میگذارد و نگرانی ها و دلخوری ها را در دلش روی هم تلنبار نمیکند.

• تنها ویژگی تغییرناپذیر زندگی، در حال تغییر بودن دائمی آن است؛ یک خواستگار ایده آل این موضوع را میداند و همواره آماده است که درباره مشکلات، سوالات و ابهام های مربوط به زندگی مشترک، قبل و بعد از ازدواج صحبت کند.

• یکی از روشهای شناخت خواستگار خوب این است که ببینید آیا او شما را برای گرفتن تصمیم هایی که از طریق تغذیه ی سالمتر و ورزش بیشتر منجر به داشتن یک زندگی سالمتر شود، تشویق میکند یا خیر. همچنین خواستگار مناسب به شما کمک میکند تا بین زندگی کاری و شخصیتان تعادل ایجاد کنید.

• اگر احساس کنید که فقط شما کارهای خانه را انجام میدهید یا از فرزندانتان مراقبت میکنید، به زودی از زندگی مشترک خسته خواهید شد. فرد مناسب برای ازدواج مشتاقانه در مسئولیت های مربوط به زندگی مشترک و فرزندانتان سهیم میشود.

• البته یافتن فرد مناسب برای ازدواج به این معنا نیست که شما دو نفر هیچ مشکل یا اختلافی نخواهید داشت. اما اگر خواستگار مناسب را انتخاب کرده باشید، میدانید که میتوانید مشکلات را با همفکری هم حل کنید و این اختلافات آسیبی به رابطه تان نخواهد زد. همچنین اطمینان حاصل کنید که اگر روزی برسد که خودتان به تنهایی نتوانید مشکلتان را حل کنید، او حاضر است که به مشاور مراجعه کند.

اعتماد و صداقت

خواستگاری برای ازدواج مناسب است که با شما صادق باشد:

• فرد مناسب به شما اعتماد دارد و تماسهای تلفنی یا استفاده تان را از رایانه کنترل نمیکند یا ارتباطتان را با دوستان و افرادی که برایتان مهم هستند، محدود نمیکند. یکی از ترفندهای شناخت خواستگار واقعی این است که ببینید آیا او شما را از دوستان و خانوادهتان جدا میکند یا خیر. تعلق داشتن به خانواده، دوستان و گروه های مختلف هم نیاز طبیعی و هم حق مسلمتان است. یک خواستگار خوب نه تنها سعی نمیکند که زندگیتان را کنترل کند، بلکه میخواهد که زندگی جدیدی را با شما شریک شود. اما فردی که برای ازدواج مناسب نباشد، باعث میشود که احساس کنید مجبورید همواره دست به عصا راه بروید تا مبادا او از کوره دربرود و آرامشتان به هم بخورد.

• اگر خواستگار فعلیتان شوهر مناسبی باشد، مجبور نیستید که در برابر او از نیاز به تنها ماندن یا حفظ حریم شخصی خود دفاع کنید. یک روش برای شناخت خواستگار خوب این است که او نیازتان برای تنها ماندن یا حفظ فضای شخصی را زیر سوال نمیبرد.

• خواستگار مناسب به شما اعتماد دارد و در زندگی شخصیتان دخالت نمیکند. چنانچه احساس کنید که مجبورید تک تک کارهایتان را برای او توضیح بدهید و برایش دلیل بیاورید، اندک اندک زندگی برایتان غیرقابل تحمل خواهد شد.

چقدر به صحبت‌های شما گوش می‌کند

زمانیکه شما درد دلی دارید، از چیزی دلخورید یا اینکه می‌خواهید اتفاق خوشحال کننده‌ای را که در طول روز افتاده برای کسی تعریف کنید؛ قطعا به اولین کسی که باید فکر کنید همسرتان است. آیا خواستگار شما کسی است که می‌توانید با او حرف هایتان را بزنید؟ آیا او گوش شنوایی برای صحبت‌های شما دارد؟ به یاد داشته باشید که زندگی کردن با یک مرد درونگرا درحالیکه خودتان برونگرا هستید کار دشواری است. یک مرد درونگرا برخلاف یک دختر برون‌گرا تمایل زیادی به حرف زدن درباره اتفاقات طول روز و مسائل شخصی اش ندارد و بیشتر دوست دارد در دنیای خودش سیر کند.

به روابطی اجتماعی شما اهمیت می‌دهد؟

اگر خواستگارتان جز آن دسته از مردانی است که روی رفت و آمد‌های شما بیش از اندازه حساس نیست ولی درباره افرادی که با آنها در ارتباط هستید؛ پیگیری می‌کند احتمالا به شما علاقه مند است و این نشانه خوبی برای زندگی شما در آینده خواهد بود.

حتما با یک روانشناس مشورت کنید.

اگر تمامی موارد بالا را درباره خواستگار مورد نظرتان بررسی کردید؛ برای بدست آوردن اطمینان بیشتر، با یک روانشناس نیز مشورت کنید. آنها بدلیل تجربه کاری بالا و استفاده از آزمون‌های روانشناسی به نکاتی درباره خواستگار شما پی می‌برند که شاید خودتان کمتر به آنها توجه کرده باشید.

خط قرمزها را نادیده نگیرید.

اگر متوجه شدید که خط قرمزها یا مسائل دردسرسازی در رابطه تان وجود دارد، آنها را نادیده نگیرید یا با فکر کردن به این که این خط قرمزها چندان مهم نیست یا این که مرد مورد علاقه تان بعداً تغییر خواهد کرد، خودتان را گول نزنید. عشق به تنهایی برای موفقیت زندگی زناشویی کافی نیست.

اگر به تازگی تصمیم به ازدواج گرفته‌اید، اما نسبت به انتخاب خود مردد هستید؛ نگران نباشید چون شما می‌خواهید بزرگ‌ترین تصمیم زندگیتان را بگیرید و نگرانیتان بسیار طبیعی است. قبل از دادن جواب رد یا مثبت به چند نکته توجه کنید، فکر می‌کنید چقدر خودتان را می‌‌شناسید، آیا از آنچه اکنون هستید رضایت دارید، با خواستگارتان چگونه آشنا شدید و او چطور به شما پیشنهاد ازدواج داد، تحصیلات او چقدر است، آیا از لحاظ عقاید مذهبی با هم سنخیت دارید، ارتباط او با خانواده و دوستانش چطور است، زمانیکه کنار او هستید حال خوبی دارید یا نه، درباره چه مسائلی می‌توانید با او کنار بیایید، درباره عشق و روابط جنسی از او سوال کنید، ارزش‌ها و اهداف مشترکتان را بررسی کنید و میزان همدلی و مورد اعتماد بودن او را نیز بسنجید. با در نظر گرفتن تمامی این موارد خواهید توانست به خوبی از پس این مرحله سخت بربیاید.