۰ نفر

سیل ۱۷۸ روستا در استان کرمان را تهدید می کند

۸ مرداد ۱۴۰۱، ۲۳:۰۰
کد خبر: 657234
سیل ۱۷۸ روستا در استان کرمان را تهدید می کند

استاندار کرمان با اشاره به اینکه یک هفته است که در استان کرمان عملا درگیر بارش ها شده ایم و هنوز بارندگی ادامه دارد، گفت: در رفسنجان وضعیت خوب نیست و درخواست داریم مردم کمک کنند، خانواده هایی که در معرض آسیب و خطر هستند، امکان اسکان را در جای دیگر فراهم کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدمهدی فداکار شامگاه هشتم مردادماه در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت استان در پی فعالیت سامانه بارشی مونسون اظهار کرد: این سامانه بارشی در سه روز گذشته تقریبا تمام استان کرمان را درگیر کرده و تنها در شهرستان های بم، ریگان، نرماشیر و فهرج بارندگی کمی داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه اکثر شهرستان های مختلف استان از جنوب تا شمال و غرب بارندگی داشته اند که میزان بارش ها شدت و ضعف داشته، افزود: سامانه بسیار پربارش است.

فداکار به وضعیت راه های استان نیز اشاره داشت و بیان کرد: در برخی نقاط، راه ها مسدود شده و بازگشایی می شود و برخی راه ها نیز تاکنون چهار بار مسدود شده به طوری که محور اصلی کرمان به یزد و رفسنجان به یزد دو بار در شب گذشته مسدود شده و متاسفانه در رفسنجان تلفات جانی داشته ایم.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه ۲۱ راه اصلی در استان مسدود شده افزود: در حال حاضر جاده کرمان به رفسنجان مسدود است و از مردم درخواست داریم در این مسیرها تردد نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه راه های روستائی زیادی براثر بارندگی مسدود شده اند، گفت: ابنیه راه ها آسیب زیادی در سیل های اخیر دیده که بعد از اتمام بارندگی ها ترمیم و اصلاح مجدد انجام خواهد شد.

مقام عالی دولت در استان کرمان تاکید کرد: از مردم درخواست موکد داریم در صورتی که کار ضروری ندارند، تا دو روز آینده از تردد در جاده ها خودداری کنند؛ متاسفانه برخی مراعات نمی کنند و خواهش می کنم مردم دو روز آینده را صبر کنند و ریسک نکرده و به جاده نروند.

فداکار در ادامه با تاکید بر اینکه اولویت اول ما حفظ جان مردم است، بیان کرد: از شنبه هفته گذشته هشدارها صادر و جلسات ستاد بحران برگزار شد و تدابیر خوبی صورت گرفت و در همین راستا نیز دهانه پل ها و رودخانه ها بازگشایی و بررسی شد.

استاندار کرمان اظهار کرد: آغاز بارش ها از جنوب استان کرمان بود و در زمان بارش ها در قلعه گنج، منوجان، فاریاب و ... حضور داشتیم و در شمال استان در زمان بارندگی در زرند، رفسنجان و شهربابک نیز حضور داشتیم تا اگر کاری از ما بربیاید انجام بدهیم و پشتیبانی و هماهنگی بین بخشی را سرعت بدهیم.

وی با قدردانی از همکاری رسانه های استان کرمان افزود: رسانه ها در اطلاع رسانی به مردم کار زیادی انجام دادند و اطلاع رسانی مدام ادامه دارد و همه رسانه ها کمک کردند تا فضای استرس شکل نگیرد و اطلاع رسانی درست باشد و کمک شد تا مدیریت صورت بگیرد.

فداکار با اشاره به اینکه یک هفته است که در استان کرمان عملا درگیر بارش ها شده ایم و هنوز بارندگی ادامه دارد، افزود: در رفسنجان وضعیت خوب نیست و درخواست داریم مردم کمک کنند، خانواده هایی که در معرض آسیب و خطر هستند، امکان اسکان را در جای دیگر فراهم کنند.

مقام عالی دولت در استان کرمان با اشاره به اینکه دستگاه های نظامی و انتظامی، خدمات رسان، هلال احمر، گروه های جهادی کمک زیادی کردند، گفت: در برخی مناطق هنوز به دلیل شدت بارش ها کمبود ماشین آلات داریم و بعضا تجهیزاتی از تهران ارسال شده تا در رفسنجان مشکل برطرف شود.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه توزیع نامناسب ماشین آلات برای این است که مشکلات در برخی مناطق قابل پیش بینی نبود و این سامانه شرایط بسیار خاصی دارد، اظهار کرد: متاسفانه بعضی افراد مسئله را جدی نمی گیرند و گرچه پیش بینی ها خوب بود اما تغییراتی که در مواردی اتفاق افتاد، مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی بارش ها در این حجم را برخی گمان نمی کردند اظهار کرد: به عنوان مثال برخی رودها در رفسنجان ۵۰ سال جاری نشده بودند و بعضی نقاط اصلا تاکنون چنین وضعیتی رخ نداده بود به طوری که بعضا تجاوز به حریم رودخانه ها صورت گرفته و باغ و منزل ساخته شده و در یک نقطه گلخانه ای نزدیک دهانه پل احداث شده که در چنین مواقعی خسارت هایی به بار می آورد و مشکل ساز شده است.

فداکار در ادامه درباره میزان بارندگی در سطح استان کرمان گفت: بیشترین بارش را در راویز رفسنجان به میزان ۱۲۰ میلیمتر، دهج شهربابک ۹۴ میلیمتر، داوران رفسنجان ۶۳ میلیمتر و انار ۳۰ میلیمتر بارش داشته ایم.

استاندار کرمان با اشاره به حجم بالای بارش ها در استان تصریح کرد: بخش هایی از بارش ها در نقاطی اتفاق افتاده که سد وجود ندارد و خسارت هایی به وجود آمده، باغات پسته رفسنجان آسیب زیادی دیده و در نقاطی که سد داریم از جمله سیرجان، بافت و جیرفت بارش ها امروز بیشتر بوده است.

مقام عالی دولت در استان گفت: میانگین بارندگی در سال در استان کرمان ۱۲۰ میلیمتر است اما طی دو روز چنین میزان بارندگی داشته ایم که به زیرساخت ها آسیب زیادی زده است.

وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر حدود ۶۰۰۰ هزار نفر در استان کرمان توسط هلال احمر امدادرسانی شده، افزود: بیشترین مشکل را در رفسنجان داریم به طوری که بخش هایی از خیابان های شهر زیر آب است و در رودخانه های دو طرف شهر آب جاری است و بعد از رفسنجان، شهربابک، بخش هایی از سیرجان، رابر و بافت امشب بیشترین مشکل را داریم و تاکید داریم مردم به هشدارها و پیام ها توجه کنند و تا دو روز آینده همکاری داشته باشند.

فداکار اظهار کرد: در حال حاضر حجم بارش ها زیاد است و همکاران دستگاه های اجرایی و نیروهای نظامی تلاش زیادی می کنند اما حجم کار زیاد است و چنین شرایطی غیرقابل پیش بینی بوده است.

وی تصریح کرد: شاید یکی از دلایل تصرف رودخانه ها این بود که مردم فکر می کردند دیگر بارش ها پایان یافته اما در زمان بارش، آب راه خود را پیدا می کند.

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنانش گفت: برخی افراد در کنار پل ها و آب عکس و فیلم می گیرند و درخواست داریم از این کارها دست بردارند تا دچار مشکل نشوند ضمن اینکه خودرو اصلا جای مطئنی برای پناه از سیل نیست. برای پناه گرفتن باید در مکان بلند و خارج از مسیر سیل قرار گرفت.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت بارندگی در شهرستان کرمان بیان کرد: در حال حاضر در باغین مشکل داریم. در چترود و مسیر چترود به زرند روز گذشته مشکل داشتیم و مسیر دو بار مسدود شد.

فداکار با اشاره به اینکه در شهربابک از روز گذشته مشکلات زیادی را شاهد بودیم، گفت: در پی بارش های اخیر استان کرمان در همه حوزه ها از جمله منازل مسکونی، دام، باغات و کشاورزی، قنوات، راه، برق، ، مخابرات، آب و .. خسارت های زیادی دیده است.

استاندار کرمان افزود: در ۱۵۶ روستا قطعی آب داشتیم که عمدتا وصل شده است، ۲۰۰۰ منزل مسکونی دچار آبگرفتگی شده، رانش زمین و ریزش کوه داشته ایم، ۲۱ مورد مسدودی راه های اصلی، ۱۴۸ مورد تخریب راه روستائی و عشایر، ۳۸ مورد تخلیه روستا در استان داشتیم و ۱۷۸ روستا امشب در معرض تهدید سیل قرار دارند.