۰ نفر

خشن ترین زورگیری های مهم در سال های گذشته

۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۹:۴۰
کد خبر: 652832
خشن ترین زورگیری های مهم در سال های گذشته

حکم زورگیری در قانون مشخص است اما اینکه پای چوبه دار بروی یا فقط چند سالی در زندان بمانی به انتشار فیلم لحظه سرقت یا اینکه از چه کسی زورگیری کنی بستگی دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جامعه 24، زورگیری از علیرضا صفایی مشاور رییس فدراسیون کشتی و هاشم بیک زاده ملی پوش سابق استقلال بار دیگر جنجال‌های زیادی را در مورد افزایش زورگیری، نبود امنیت و خشن شدن سارقان به‌همراه داشت.

چند روز پیش چهار زورگیر مسلح با صحنه‌سازی تصادف، خودرو لندکروز علیرضا صفایی را متوقف کرده و با تهدید اسلحه  قصد سرقت خودروی میلیاردی از او را داشتند، اما این قهرمان سابق بدن‌سازی و کشتی در مقابل سارقان مقاومت می‌کند که یکی از سارقان با اسلحه دو تیر به پای او شلیک و پس‌ از سرقت تلفن‌ همراه، مقداری پول و خودرو سارقان به‌راحتی از محل در اتوبان امام علی متواری می‌شوند. با گذشت چهار روز از این سرقت هنوز هیچ سرنخی از سارقان یا خودروی مربیه تیمه ملی به دست نیامده‌ است.

زورگیری از هاشم بیک زاده

روز گذشته همچنین ستاره سابق تیم ملی و استقلال هم طعمه زورگیران شد. ۴ زورگیر خشن به سمت هاشم بیک زاده در خیابان مطهری تهران رفته و با تهدید سلاح سرد موفق شدند اموال با ارزش این فوتبالیست سابق را سرقت کرده و به راحتی از محل فرار کنند.  

البته اینها تنها سرقت و زورگیری خشن در تهران طی ماه‌ها و سال‌های گذشته نیست و پیش‌ از این نیز چندین سرقت به عنف و زورگیری‌های خشن رخ داده‌ است که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اعدام زورگیران خردمند

اوایل زمستان سال ۹۱ بود که فیلمی در فضای مجازی از زورگیری در خیابان خردمند منتشر شد. چهار پسر جوان سد راه یک کارمند  که قصد ورود به محل کارش در خیابان خردمند را داشت، شدند  و با تهدید چاقو و ضرب‌وشتم، موبایل کارت‌های اعتباری و کیف این فرد را سرقت می‌کنند.

انتشار فیلم دوربین مداربسته محل شرکت کافی بود تا واکنش‌ها به این حادثه آغاز شود. رییس وقت قوه قضاییه همان موقع از محارب بودن این افراد خبر داد و خواستار اقدام پلیس برای دستگیری آن‌ها شد.

ماموران پلیس با حضور در محل سرقت تحقیقات خود را آغاز کردند، اما متوجه شدند که سرنخی از محل سرقت به کشف این پرونده کمک نمی‌کند، به‌همین دلیل تحقیقات خود را روی کارت‌های بانکی سرقت‌شده مرد جوان متمرکز کردند.

چند روز بعد کارآگاهان متوجه شدند سارقان از کارت بانکی مال‌باخته در یک سوپرمارکت خرید کرده‌اند. ماموران به آن محل رفته و با بازبینی دوربین مداربسته چهره بدون نقاب و پوشش زورگیر اصلی را شناسایی و او را دستگیر کردند.

پسر جوان در بازجویی‌های اولیه اعتراف کرد: فکر نمی‌کردم شناسایی شوم و به‌همین خاطر بدون پوشش از یک سوپرمارکت با کارت شاکی خرید کردم و همین موضوع باعث شد تا گرفتار شوم.

درادامه کارآگاهان با یک قرار صوری متهم و همدستش توانستند دومین زورگیر را هم شناسایی و دستگیر کنند. تحقیقات پلیس نشان می‌داد دو راکب موتورسیکلت که همراه زورگیران در صحنه سرقت حضور داشتند دو برادر اهل یکی از استان‌های مرزی هستند و قصد دارند به‌زودی از طریق همان استان به خارج از کشور فرار کنند.

به‌همین دلیل مخفیگاه آن‌ها در یک واحد مسکونی ۶۰ واحدی در شرق تهران شناسایی و این دو برادر نیز دستگیر شدند. دو متهم اصلی که در فیلم با چاقو به شاکی حمله کرده بودند در کمتر از یک ماه در مقابل پارک هنرمندان به دار مجازات آویخته شدند.

دو برادر نیز به حبس محکوم شدند البته آن‌ها چند سال بعد بار دیگر به جرم زورگیری شناسایی و دستگیر شدند.

زورگیری خشن در سه راه امین حضور

چند ماه بعد از حادثه خردمند، این‌بار فیلمی منتشر شد که دو زورگیر در زیرگذر سه‌راه امین‌حضور قصد دارند از یک شهروند با تهدید چاقو کیفش را سرقت کنند.

در این زورگیری خشن، دزدان که با مقاومت مرد جوان روبرو شدند چندین ضربه چاقو به او وارد کرده و دست و کتف او را زخمی کردند، اما مرد جوان کیفش را در اختیار دزدان قرار نداد.

در همین حین یکی از حاضران در صحنه زورگیری که درحال فیلم‌برداری از دزدان بود با بیان این‌که درحال فیلم‌برداری از این صحنه است دزدان را ترسانده و باعث شد آن‌ها بدون سرقت پا به فرار بگذارد.

درحالی‌که این سرقت‌های خشن تصاویرش در فضای مجازی منتشر شد، اما دو سارق چاقو به دست مانند دزدان خیابان خردمند محارب شناخته نشدند که همین موضوع انتقادات زیادی را به قوه قضاییه وارد کرد، چراکه در هر دو صحنه میزان خشونت و استفاده از سلاح یکی بود.

سرقت طلا‌های مادر بزرگ در قیامدشت

هفدهم اردیبهشت‌ماه امسال فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که یک مادربزرگ در حال رفتن به سمت خانه‌اش در قیام‌دشت بود و هنگامی‌که قصد داشت وارد خانه‌اش شود از سوی چهار سارق موتورسوار مورد حمله و زورگیری قرار گرفت.

موتورسواران که چاقو به دست داشتند از پیرزن خواستند هرچه طلا دارد در اختیار آن‌ها قرار دهد و با ایجاد رعب و وحشت النگو‌های او را مورد سرقت قرار داده و خیلی زود متواری شدند.

سارقان که فیلم آن‌ها در فضای مجازی منتشر شده بود چندی بعد بالاخره شناسایی و دستگیر شدند، اما فقط به حبس محکوم شدند.

راهزنی مسلحانه از یک زن در روز روشن

اوایل اردیبهشت‌ماه امسال بود که فیلمی در فضای مجازی منتشر شد. در این فیلم زورگیران خشن در روز روشن با استفاده از اسلحه زنی را تهدید کرده و به‌زور تمام طلا‌های او را سرقت کردند. در این فیلم سارقان سد راه خودرو زن جوان شده و پس‌از پیاده کردن او از خودرو با تهدید سلاح گوشواره‌های او را از گوشش خارج و همچنین گردن‌بند و النگوهایش را سرقت کردند.

انتشار این فیلم موجی از اعتراضات مردم را نسبت‌به نبود امنیت در پی داشت، اما چند روز بعد سارقان دستگیر شدند و درحال‌حاضر در زندان به سر می‌برند. هنوز حکم این سارقان زورگیر خشن که در روز روشن اقدام به راهزنی مسلحانه در شهریار کرده بودند، مشخص نیست.

زورگیری وسط آزادراه کرج - قزوین

تیرماه سال گذشته فیلمی از یک سرقت مسلحانه از یک زورگیری مسلحانه در اتوبان کرج - قزوین منتشر شد. در این فیلم سرنشینان یک دستگاه موتورسیکلت در شلوغی اتوبان با تهدید اسلحه قصد سرقت از سرنشینان خودرو پژو ۲۰۶ را داشتند.

انتشار این فیلم موجب ایجاد رعب و وحشت در میان مردم شد، پس‌ از انتشار این فیلم رییس کل دادگستری البرز به همراه تیم قضایی دستور رسیدگی ویژه به این پرونده را صادر کردند و سیزده روز بعد سارقان از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شدند.

خیلی زود و در مهر ماه این سارقان پای میز محاکمه رفته و به اتهام محاربه محاکمه شدند.

زورگیران مسلح در جلسه دادگاه مدعی بودند قصد سرقت نداشتند و تحت تاثیر دارو این اقدام را انجام دادند، اما بررسی‌های بیشتر نشان می‌داد این دو نفر جزو یک باند بزرگ هستند که پیش‌ از این بار‌ها به‌همین روش در اتوبان تهران کرج از رانندگان زورگیری کرده‌اند.