۰ نفر

کلاهبرداری میلیاردی با وعده قبولی در رشته پزشکی

۶ مهر ۱۴۰۰، ۶:۱۵
کد خبر: 566268
کلاهبرداری میلیاردی با وعده قبولی در رشته پزشکی

دکتر ژنتیک که با همدستی یک هکر و مدرس آموزشگاه کنکور باند کلاهبرداری تشکیل داده و از متقاضیان رشته‌های پزشکی به بهانه قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقه‌شان میلیاردها تومان دریافت کرده بودند از سوی کارآگاهان پایگاه هشتم پلیس آگاهی دستگیر شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، 8 شهریور امسال مرد میانسالی به دادسرای ناحیه 10 تهران رفت و گفت: پسرم امسال داوطلب کنکور بود و برای قبولی در رشته پزشکی خیلی تلاش کرد. او به یکی از آموزشگاه‌های آمادگی کنکور می‌رفت و یکی از مدرسان آموزشگاه وقتی متوجه تلاش و علاقه پسرم برای قبولی در رشته پزشکی شده بود به او پیشنهادی وسوسه برانگیز داد.

او ادامه داد: مدرس آموزشگاه به پسرم گفته بود که می‌تواند با پرداخت مبلغی، اسم پسرم را به‌عنوان پذیرفته شده رشته پزشکی در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور در سایت دانشگاه ثبت کند. با این پیشنهاد و با شرط تضمین قبولی حدود 600 میلیون تومان نقدی به مدرس آموزشگاه پرداخت کردیم و 200 میلیون تومان هم چک به او دادیم. بعد از مدتی هم مدرس آموزشگاه آدرس سایت دانشگاه مربوطه را داد و اسم پسرم را در رشته پزشکی دانشگاه مشاهده کردیم. اما وقتی برای ثبت‌نام پسرم به دانشگاه مربوطه رفتیم با کمال تعجب متوجه شدیم که پسرم قبول نشده است. بسرعت با همان مدرس آموزشگاه تماس گرفتیم اما دیگر خبری از او نبود و چک 200 میلیونی هم نقد شده بود.

شکایت‌های سریالی

با شکایت مرد میانسال به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای ناحیه 10 پایتخت، کارآگاهان پایگاه هشتم پلیس آگاهی پایتخت وارد عمل شدند.

در حالی که تحقیقات برای دستگیری مدرس آموزشگاه و همدستانش ادامه داشت، کارآگاهان با شکایت مشابه دیگری مواجه شد. اینبار مالباخته حدود یک میلیارد تومان برای قبولی فرزندش در کرسی پزشکی دانشگاه سراسری پرداخت کرده بود. مانند شاکی اول، اسم فرزندش را در سایت دانشگاه مربوطه دیده بود اما زمانی که برای ثبت‌نام اقدام کرده متوجه کلاهبرداری میلیاردی شده بود.

در ادامه بررسی‌ها، کارآگاهان پایگاه هشتم پلیس آگاهی پایتخت موفق به دستگیری مرد جوان و دو همدستش که یکی از آنها دکترای ژنتیک داشت و دیگری هکر سایت بود شدند.

اعتراف به کلاهبرداری

در ادامه تحقیقات دکترای ژنتیک؛ که طراح و مجری این کلاهبرداری‌ها بود، گفت: از اوایل امسال و باتوجه به اینکه افراد زیادی علاقه به قبولی در کرسی پزشکی و رشته‌های مطرح دانشگاه‌های کشور دارند تصمیم به کلاهبرداری گرفتیم. ما هر سه تحصیلکرده بودیم و تصمیم گرفتیم با استفاده از این روش دست به کلاهبرداری میلیاردی بزنیم.

او ادامه داد: امیر، یکی از همدستانم که مدرس آموزشگاه است، دانشجویانی که در جست‌و‌جوی رشته‌های معتبر و بالا مانند پزشکی بودند و وضع مالی خوبی داشتند را از بین شرکت کنندگان کنکور در کلاس‌ها انتخاب می‌کرد.

دکتر جوان گفت: امیر با این ترفند که می‌تواند برای آنها در دانشگاه‌های معتبر با رشته‌های دلخواه ثبت‌نام کند، از خانواده‌ها مبالغی بین 700 میلیون تا یک میلیارد تومان دریافت می‌کرد.

مرد جوان در رابطه با ثبت‌نام داوطلبان در سایت دانشگاه‌های معتبر گفت: با دریافت وجه اولیه که بیش از 500 میلیون تومان بود، سومین همدستم که هکر حرفه‌ای است، سایت دانشگاه مورد نظر را طراحی و جعل می‌کرد. با طراحی سایت جعلی، اسم داوطلب مورد نظر را در سایت ثبت می‌کرد و آدرس سایت را به خانواده داوطلب می‌دادیم. آنها هم با مراجعه به آدرس سایتی که ما در اختیارشان گذاشته بودیم اسم فرزندشان را می‌دیدند و مطمئن می‌شدند که در دانشگاه دلخواه و رشته دلخواه قبول شده‌اند. اما پس از اعلام نتایج کنکور و اقدام برای ثبت‌نام؛ متوجه ماجرا می‌شدند.

در تحقیقات صورت گرفته از سوی کارآگاهان پایگاه هشتم پلیس آگاهی پایتخت، 16 شاکی تا کنون شناسایی شده و تحقیقات برای شناسایی سایر مالباختگان به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای ناحیه 10 ادامه دارد.