به دنبال مشکلاتی از قبیل محدودیت‌های اعمال شده برای مسافرت و همچنین کاهش تولید به دلیل تعطیلی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، میزان تحویل هواپیما توسط شرکت‌های بزرگی همچون بویینگ و ایرباس به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ با گذر از سال اسف‌بار 2019، که به دلیل مشکلات ایمنی 737 MAX میزان تحویل هواپیماهای بویینگ به نصف کاهش یافت، سال 2020 نیز اگر بدتر نباشد، به همان اندازه برای این شرکت بزرگ هوانوردی آمریکایی نامساعد شکل می‌گیرد.

طبق آمار منتشر شده در روز سه‌شنبه، بویینگ در سه ماهه دوم سال 2020، تنها 20فروند هواپیمای تجاری تحویل داده، که مجموع آن برای شش ماه نخست سال به 70فروند می‌رسد، در حالی که تعداد آن در نیمه نخست سال 2019، 239فروند بود.

گرگ اسمیت، مدیر ارشد مالی و معاون اجرایی شرکت بویینگ در اطلاعیه مطبوعاتی شرکت گفت: "میزان تحویل هواپیماهای تجاری ما در سه ماهه دوم منعکس‌کننده تاثیرات قابل توجه بیماری همه‌گیر کووید-19 بر روی مشتریان و عملکرد ما بوده که شامل تعطیلی تولید هواپیماهای تجاری ما برای چندین هفته است."

همانطور که در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود، از آنجایی که بیماری همه‌گیر کووید-19 با تمام نیرو ضربه خود را به صنعت هوانوردی وارد کرده، بویینگ در سال جاری با چنین مشکلاتی تنها نیست.

گفتنی است که پروازهای بیشماری به دلیل محدودیت‌های مسافرتی گسترده لغو شد و بسیاری از خطوط هوایی سفارش هواپیماهای جدید را به حالت تعلیق درآوردند یا لغو کردند.

قابل ذکر است که ایرباس در شش ماه نخست سال 2020، 196فروند هواپیما تحویل داد و پیش‌بینی می‌شود مجموع آن در سال جاری کمتر از 863هواپیمای تحویل داده در سال گذشته باشد.

در نمودار ارائه شده، تعداد هواپیماهای تجاری به فروش رسیده توسط ایرباس و بویینگ در سراسر جهان را مشاهده می‌کنید؛

فروش هواپیماهای تجاری