۰ نفر

توقف استفاده از ریال در مبادلات ایران و افغانستان

۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۲۰
کد خبر: 444411
توقف استفاده از ریال در مبادلات ایران و افغانستان

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان اظهار داشت: بیشتر بازرگانان افغانستان علاقمند به استفاده از ریال در خریدها و نقل و انتقالات خود با ایران هستند اما مقررات اخیر بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات موجب شده تا این روند متوقف شده و به نوعی دلار جایگزین آن شود که تعدادی صرافی نیز برای این کار تعیین کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، حسین سلیمی در مورد آخرین وضعیت مبادلات ایران و افغانستان اظهار داشت: تقریبا تا دو هفته پیش مرزهای دو کشور به دلیل بیماری کرونا بسته و تردد کامیون‌ها تقریبا متوقف شده بود که پس از بازگشایی، مشکلات مربوطه برطرف شد. حتی بازگشایی مرز ایران و ترکیه نیز به نفع تجارت دو کشور است چون بسیاری از کالاهای ترکیه از طریق ایران به افغانستان ترانزیت می‌شود.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که کاهش تقریبا 10 درصدی مبادلات با افغانستان در ماه‌های اخیر را جبران کنیم.

سلیمی تاکید کرد: در حال حاضر تردد کامیون‌ها در مرز دو کشور افزایش یافته و مشکل صدور ویزا نیز از هفته قبل برطرف شده است، از همین روی رفت و آمد کامیون‌ها و بازرگانان دو کشور بدون مانع در حال انجام است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در مورد آغاز فعالیت دوباره آریا بانک اظهار داشت: تا جایی که بنده اطلاع دارم مشکل این بانک برطرف شده اما هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده است. حتی شروع فعالیت بانک‌های افغانستان در چابهار به نوعی منوط به این موضوع است.

وی ادامه داد: بیشتر بازرگانان افغانستان علاقمند به استفاده از ریال در خریدها و نقل و انتقالات خود با ایران هستند اما مقررات اخیر بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات موجب شده تا این روند متوقف شده و به نوعی دلار جایگزین آن شود که تعدادی صرافی نیز برای این کار تعیین کرده‌اند.

سلیمی متذکر شد: البته چون کشور افغانستان عضو FATF است بازرگانان نمی‌توانند از یک حد مجاز خروج ارز داشته باشند و باید از طریق سیستم بانکی صورت بگیرد که آن نیز نیازمند اتصال به سوئیفت و رعایت قوانین FATF است. بنابراین برای عادی شدن شرایط باید مشکلات بانکی برطرف شود.

وی در مورد فعالیت بازارهای مرز دو کشور گفت: پیشنهاد استفاده از این بازارها جهت تهاتر کالا را ارائه کرده‌ایم، البته پیش از این نیز این بازارها وجود داشتند که به دلایل امنیتی و مشکلات مربوط به مواد مخدر متوقف شده بود اما اخیرا تصمیم گرفته شد تا براساس معیارهای جدید دوباره بازگشایی شوند تا تردد کالا بین طرف‌ها آسانتر شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان وجود برخی مجادلات سیاسی بین دو کشو را در روند تجاری دو کشور بی‌تاثیر دانست و افزود: به هر حال این مسائل وجود دارند اما تجار دو طرف بدون دخالت در آن به فعالیت خود ادامه می‌دهند و اینگونه موضوعات نمی‌تواند تاثیری بر صادرات ما به افغانستان داشته باشد.