با توجه به وضعیت ناگوار اقتصادی ایجاد شده به واسطه شیوع ویروس کرونا، کمیسیون اروپا پیش‌بینی می‌کند که منطقه یورو و اتحادیه اروپا، به ترتیب رشد تولید ناخالص داخلی منفی 7.7و منفی 7.4درصد را در سال جاری تجربه کنند.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ کمیسیون اروپا به دلیل اختلالات چشمگیر ایجاد شده به واسطه شیوع بیماری همه‌گیر کووید-19، پیش‌بینی رشد اقتصادی خود را برای اتحادیه اروپا و منطقه یورو اصلاح کرد.

گفتنی است که پروژه پیش‌بینی اقصادی کمیسیون در بهار 2020، انقباض 7.7 و 7.4درصدی در تولید ناخالص داخلی، به ترتیب برای منطقه یورو و اتحادیه اروپا را در سال جاری نشان می‌دهد، در حالی که از رشد مثبت 1.2 و 1.4درصدی به این میزان سقوط کرده است.

پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر لزوم واکنش اروپا به بحران گفت: "اروپا در حال تجربه یک شوک اقتصادی بی‌سابقه از زمان رکود اقتصادی بزرگ است."

وی افزود: "هم عمق رکود اقتصادی و هم قدرت بازیابی، نامتوازن خواهد بود. البته این امر به سرعت برداشته شدن تعطیلی‌ها، اهمیت خدماتی مانند گردشگری در هر اقتصاد و منابع مالی هر کشور بستگی دارد. چنین واگرایی، تهدیدی برای بازار واحد و منطقه یورو محسوب می‌شود اما می‌توان از طریق اقدامی قاطع و مشترک، این بحران را برای اروپا کاهش داد."

در حالی که رکود اقتصادی ناشی از این بیماری همه‌گیر بسیار عمیق و دردناک خواهد بود، اما کاهش اقدامات محدودیتی که در بسیاری از کشورها آغاز شده، امید به بهبودی سریع را به همراه دارد. کمیسیون اروپا همچنین پیش‌بینی می‌کند اقتصاد اتحادیه اروپا در سال 2021 دوباره به حالت قبلی خود بازگردد، اما انتظار نمی‌رود که خسارات امسال به صورت کامل تا پایان سال آینده بهبود یابد.

در نمودار ارائه شده، پیش‌بینی رشد اقتصادی در منطقه یورو و اتحادیه اروپا را مشاهده می‌کنید؛

006be48d-6e8e-4dfc-bb62-383a70d2d6f4