۰ نفر

بزرگ‌ترین آزمون دموکرات‌ها در «سه‌شنبه بزرگ»

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 421909
بزرگ‌ترین آزمون دموکرات‌ها در «سه‌شنبه بزرگ»

مهم‌ترین و سرنوشت سازترین روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا موسوم به سوپرتیوزدی (سه‌شنبه بزرگ) در حالی دیروز سه‌شنبه به وقت محلی در 14 ایالت امریکا از جمله ایالت بسیار مهم کالیفرنیا برگزار شد که یکشنبه و دوشنبه شب و در آستانه «سه‌شنبه بزرگ»پیت بوتیجیج و امی کلوباچر، دو کاندیدای دموکرات به نفع جو بایدن، معاون رئیس جمهوری سابق امریکا از مرحله رقابت‌های مقدماتی کنار رفتند و میدان رقابت را به دیگر کاندیداها و به‌طور ویژه به بایدن و برنی سندرز واگذار کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، کناره‌گیری امی کلوباچر از رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها به نفع جو بایدن چند ساعت قبل از ورود کاندیداها به صحنه حساس و سرنوشت ساز«سه‌شنبه بزرگ» در حالی اتفاق افتاد که پیش از او نیز پیت بوتیجیج در روز یکشنبه به نفع بایدن از رقابت با رقبای هم حزبی خود انصراف داده بود. هم بوتیجیج و هم کلوباچر در 4 انتخابات مقدماتی پیشین عملکرد قابل قبولی داشتند. بوتیجیج در دو ایالت اول یعنی آیووا و نوادا با فاصله کم از برنی سندرز یک بار کاندیدای پیروز و یک بار دوم شد. کلوباچر هم در نیوهمپشایر در جایگاه سوم ایستاد اما از آنجا که هر دو می‌دانستند توان رقابت با رقبایی نظیر بایدن و سندرز را ندارند، قبل از ورود به سه‌شنبه بزرگ به نفع بایدن که در تمام نظرسنجی‌های سراسری شانس اول دموکرات‌ها برای رسیدن به مرحله نهایی انتخابات ریاست جمهوری 2020 است، کناره‌گیری کردند.

سه‌شنبه بزرگ که دیروز سه‌شنبه به وقت محلی در ایالات متحده برگزار شد، در واقع روزی است که در آن به‌طور همزمان در 14 ایالت امریکا و یک قلمرو یعنی قلمرو«ساموهای امریکا» انتخابات مقدماتی برگزار می‌شود و از آن جهت حائز اهمیت است که تقریباً مشخص می‌شود که کدام کاندیدا توان رسیدن به مرحله نهایی و رویارویی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جمهوریخواه امریکا را دارد.

به‌گزارش الجزیره، سه‌شنبه بزرگ در واقع در دهه 1980 در روند انتخاباتی امریکا مرسوم شد زیرا در آن زمان برخی ایالت‌ها گله می‌کردند که آرا و نظرشان در تعیین کاندیدای نهایی تأثیرگذار نیست و تصمیم بر آن شد که تمام این ایالت‌های ناراضی در یک روز خاص در انتخابات مقدماتی شرکت کنند. در آن زمان روز 13 مارس 1984 روزنامه نیویورک تایمز برای نخستین بار واژه «سوپرتیوزدی» را به کار برد و سپس این واژه وارد ادبیات انتخاباتی امریکا شد. در 1988 تعدادی از ایالت‌های جنوبی امریکا مانند تگزاس، جورجیا و فلوریدا برای دومین بار سوپرتیوزدی را برگزار کردند و در یک روز به‌طور همزمان در انتخابات مقدماتی شرکت کردند. رفته‌رفته این روز آنقدر اهمیت پیدا کرد که اکنون تکلیف حدود 1357 دلیگیت، یک سوم کل دلیگیت‌های مورد نیاز برای راه یافتن به مرحله نهایی، تنها در این روز مشخص می‌شود و تا زمانی که سوپرتیوزدی برگزار نشود، سرنوشت رقبای نهایی انتخابات امریکا روشن نمی‌شود.

جالب آنکه سه‌شنبه بزرگ دیشب به وقت ایران از تمام سه‌شنبه بزرگ‌های انتخابات‌های سابق امریکا با اهمیت‌تر بود زیرا برای نخستین بار ایالت بسیار مهم کالیفرنیا هم در این روز انتخابات مقدماتی برگزار کرد در حالی که در دوره‌های قبل کالیفرنیا جزو ایالت‌هایی بود که انتخابات مقدماتی را دیر و در ماه ژوئن برگزار می‌کرد. کالیفرنیا به تنهایی اهمیتش از 4 ایالت آیووا، نوادا، نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی که در هفته‌های گذشته انتخابات برگزار کردند، بالاتر است زیرا دلیگیت‌هایی که در کالیفرنیا نصیب کاندیدای پیروز می‌شود سه برابر بیشتر از مجموع دلیگیت‌های 4 ایالت آیووا، نوادا، نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی است. این 4 ایالت در مجموع 155 دلیگیت دارند اما کالیفرنیای پرجمعیت به تنهایی 415 دلیگیت دارد؛ یعنی 30 درصد کل دلیگیت‌ها. دیروز سه‌شنبه به وقت محلی در ایالات متحده امریکا در ایالت‌های آلاباما، آرکانزاس، کالیفرنیا، کلورادو، مائین، ماساچوست، مینه سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهاما، تِنِسی، تگزاس، اوتا، ورمونت، ویرجینیا و قلمرو ساموهای امریکا انتخابات مقدماتی برگزار شد.