۰ نفر

پای دموکرات‌ها روی پدال ترمز ترامپ

۲۱ دی ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 408640
پای دموکرات‌ها روی پدال ترمز ترامپ

احتمال بروز برخورد نظامی بین ایران و امریکا در یک هفته گذشته آنچنان شوک بزرگی برای جهان و امریکایی‌ها بود که مجلس نمایندگان امریکا روز پنجشنبه با تصویب قطعنامه‌ای با 224 رأی موافق و 194 رأی مخالف اختیارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا برای حمله احتمالی به ایران در آینده را محدود کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، به‌موجب این مصوبه که باید به تأیید سنا هم برسد، ترامپ حق چنین کاری را ندارد مگر آنکه با اجازه کنگره باشد. اگرچه این قطعنامه غیرالزام آور و کاملاً دو قطبی بود و نمایندگان دموکرات به نفع قطعنامه و نمایندگان جمهوریخواه علیه آن رأی دادند اما بیانگر این حقیقت بود که در امریکا نگرانی‌های جدی از تصمیمات نسنجیده و ناگهانی فرمانده کل قوا وجود دارد.

به‌گزارش نیویورک تایمز، مجلس نمایندگان امریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با تصویب قطعنامه محدود کردن اختیارات رئیس جمهوری امریکا، از تازه‌ترین چالش داخلی ترامپ پرده برداشت و اعلام کرد، رئیس جمهوری از این پس نمی‌تواند بدون موافقت کنگره اقدام نظامی علیه ایران بکند.

این رأی‌گیری اگرچه تقریباً خط کشی شده و حزبی بود اما سه نماینده جمهوریخواه منافع حزبی خود را زیر پا گذاشته و به جبهه دموکرات‌ها پیوسته و به قطعنامه رأی موافق دادند و در جبهه دموکرات هم 8 نماینده برخلاف حزب عمل کرده و علیه قطعنامه و در واقع به‌نفع ترامپ رأی دادند. سه نماینده جمهوریخواهی که به نفع قطعنامه رأی دادند، مت گائتز و فرانسیس رونی از ایالت فلوریدا و توماس ماسیه از ایالت کنتاکی بودند و 8 نماینده دموکراتی که علیه قطعنامه رأی دادند، بن مک آدامز از اوتا، جو کانینگهام از کارولینای جنوبی، الاین لوریا از ویرجینیا، کندرا هورن از اوکلاهاما، استفانی مورفی از فلوریدا، جاش گوتیمر از نیوجرسی و مکس رُز و آنتونی بریندیسی از نیویورک بودند. بنا بر گزارش «رُل کال»، از آنجا که امریکا امسال پیش از انتخابات ریاست جمهوری باید انتخابات مجلس نمایندگان را برگزار کند، علت خروج این 11 نماینده از خط کشی‌های حزبی نگرانی‌های انتخاباتی است. از 8 نماینده دموکراتی که علیه قطعنامه رأی داده‌اند، 7 نماینده متعلق به ایالت‌هایی هستند که در سال 2016 ترامپ در آنها پیروز انتخابات بود.

به موجب این قطعنامه ترامپ باید تمام عملیات‌های نظامی علیه ایران را بجز آنهایی که ماهیت دفاعی دارند، متوقف کند. انتظار می‌رود در روزهای آینده قطعنامه مشابهی در مجلس سنای امریکا به رأی گذاشته شود. احتمالاً تیم کین، سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا فردی است که پیش‌نویس این قطعنامه را در سنا به رأی خواهد گذاشت اما از آنجا که در سنا اکثریت با جمهوریخواهان است احتمال اینکه نتیجه رأی‌گیری مشابه مجلس نمایندگان باشد، بسیارکم است. حتی اگر نتیجه رأی‌گیری در سنا هم علیه ترامپ باشد، از آنجا که این قطعنامه غیرالزام آور است بیشتر جنبه سمبلیک خواهد داشت و بدین معنا نیست که دست و پای ترامپ برای جاه طلبی‌های جنگی اش بسته شود.

ناامیدی از فرمانده کل قوا

البته بی‌اعتمادی به فرمانده کل قوای امریکا تنها اختصاص به کنگره نشینان ندارد و این بی‌اعتمادی را می‌توان در لایه‌های مختلف جامعه امریکا از جمله روزنامه نگاران منتقد مشاهده کرد. به‌گزارش ایسنا، فرانک برونی، مقاله‌نویس روزنامه نیویورک تایمز روز پنجشنبه نوشت، ترامپ مصلحت‌اندیشی، شخصیت و اعتبار لازم برای رهبری این کشور در جنگ را ندارد، «او نمی‌تواند فرمانده کل قوای امریکا باشد.» این مقاله‌نویس نیویورک‌تایمز نوشت: ما رؤسای جمهوری‌مان را برای زمان‌های شادی و غم انتخاب می‌کنیم؛ زمان‌هایی که در تلاشیم تا از صدمات و آسیب‌هایی که ممکن است در آینده برای ما رخ دهند کشورمان را محفوظ نگه داریم.به همین خاطر به یک رهبر قوی و باثبات که می‌شود به آن اعتماد کرد، نیاز داریم. در حال حاضر با یک فرمانده کل قوای بی‌تجربه و شدیداً مهاجم طرف هستیم آن هم در زمانی که ما به هیچ عنوان تاب اقدامات تکان دهنده او را نداریم.

ایسنا همچنین در خبر دیگری گزارش کرد، آندریا میچل، خبرنگار ارشد روابط خارجی شبکه خبری «ان‌بی‌سی» امریکا هم با انتقاد از عملکرد تیم امنیت ملی ترامپ در واکنش به تنش‌های یک هفته اخیر در خاورمیانه و به بیان بهتر تنش‌های ایران و امریکا گفته است: اقدام‌های ترامپ بی‌تجربه‌ترین، ناکارآمدترین و حقیر‌ترین عملیات در دوران معاصر است. ترامپ بدترین تیم امنیت ملی را دارد که من تاکنون مشاهده کرده‌ام.

این انتقادها از ترامپ و تیم امنیت ملی اش در حالی است که نه تنها شخص ترامپ بلکه برخی از جمهوریخواهان افراطی نمی‌خواهند بپذیرند اقدامات تحریک‌آمیز علیه ایران اقدامات نابخردانه‌ای بود و نباید انجام می‌شد. ترامپ روز پنجشنبه قبل از جلسه رأی‌گیری در مجلس نمایندگان، در توئیتر نمایندگان جمهوریخواه را ترغیب کرد به قطعنامه رأی منفی دهند. او با حمله به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا در توئیتر نوشت:« قطعنامه اختیارات جنگی نانسی پلوسی دیوانه.» ترامپ پیشتر در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه هم در کاخ سفید دموکرات‌ها را متهم کرد که از سردار قاسم سلیمانی حمایت می‌کنند و گفت: نانسی پلوسی و دموکرات‌ها می‌خواهند از او [سردار سلیمانی] دفاع کنند به نظر من این برای کشور خیلی بد است.