۰ نفر

ژاپن و کره جنوبی در مسیر جدایی از آمریکا

۲۷ آذر ۱۳۹۸، ۷:۲۵
کد خبر: 402764
ژاپن و کره جنوبی در مسیر جدایی از آمریکا

وب‌سایت نشریه لس‌آنجلس تایمز در مقاله‌ای در این باره نوشت: چندین دهه است که ترامپ متحدان خود را «مفت‌خور» می‌خواند و با تمسخر می‌گوید که آنها نمی‌توانند گلیم خود را به تنهایی از آب بیرون بکشند. این تصویر نادرستی از کمک‌های مالی عظیمی است که سالیان متمادی از سوی کره جنوبی و ژاپن برای حمایت از نیروهای امریکایی پرداخت شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، کره جنوبی 2.6درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف مخارج دفاعی می‌کند؛ این میزان بیش از مبلغی است که هر یک از متحدان اروپایی امریکا هزینه می‌کنند. این کشور تا سال 2022 در میان 5 یا 6 کشور برتری قرار می‌گیرد که بیشترین میزان هزینه در بخش دفاعی را دارند. سئول 92درصد از هزینه‌های ساخت کمپ هامفریز که حدود 11 میلیارد دلار بوده را پرداخت کرده است. این کمپ بزرگ‌ترین پایگاه امریکا در یک کشور خارجی است. همچنین کره‌جنوبی در 4 سال اخیر بیش از 13 میلیارد دلار خرید تسلیحاتی از امریکا داشته است.

از زمان جنگ کره، سربازان کره جنوبی دوشادوش سربازان امریکایی در هر جنگی شرکت کرده‌اند. سئول 300 هزار نیروی نظامی به جنگ ویتنام فرستاد و در این میان 5 هزار تن از نیروهای خود را از دست داد. این کشور در زمان جنگ عراق پس از امریکا و بریتانیا، سومین گروه بزرگ نظامی را راهی این کشور کرد. کره جنوبی همچنین عملیات زیادی علیه دزدان دریایی انجام داده و در اقدامات حفظ صلح افغانستان، تیمور شرقی و ... مشارکت کرده است.

این نشریه ادعا کرد به دلیل محدودیت‌هایی که پس از جنگ جهانی دوم از سوی امریکا بر ژاپن اعمال شد، این کشور با توجه به میزان تولید ناخالص ملی خود به اندازه کره جنوبی برای بخش‌های دفاعی خود هزینه نمی‌کند. اما ژاپن تقریبا همه هزینه‌های فراهم‌سازی امکانات جدید برای نیروهای نظامی امریکا را در پایگاه هوایی، دریایی فوتنما و ایواکانی پرداخت کرده است. این کشور یک سوم هزینه‌های امکانات جدید در گوام را نیز برعهده گرفته است. ژاپن 90درصد سلاح‌ها و سیستم‌های دفاعی خود را از امریکا می‌خرد. در حالی که نیروهای امریکایی در کره‌جنوبی تمرکز خود را بر تهدید کره شمالی گذاشته‌اند، در ژاپن قادر به اجرای عملیات در نیمی از جهان هستند. این وب‌سایت نوشت: نمی‌توان اتحادها را با دلار و سنت ارزش‌گذاری کرد و نیروهای امریکایی را نمی‌توان با پول خرید. خواسته‌های مالی بیش از حد امریکا باعث شده اتحاد این کشور با دیگر کشورها که بر اساس اصول و اهداف مشترک ایجاد شده، تنزل درجه پیدا کرده و صرفاً به روابط معاملاتی تبدیل شود.

این وب‌سایت مدعی شد: اقدامات ترامپ در تضاد با حمایت شدیدی است که دولت او در «استراتژی‌های امنیت ملی و دفاع ملی» خود به متحدین این کشور وعده داده است. تاکید این اسناد بر این است که اتحاد امریکا با دیگر کشورها چگونه موجب بزرگنمایی قدرت و افزایش نفوذ واشنگتن شده و آن را تبدیل به ستونی برای امنیت جهان می‌کند. خواسته‌های ترامپ همچنین در تضاد با حمایت شدید کنگره و مردم امریکا از این متحدان آسیایی است.

این نشریه افزود: مذاکرات درباره تقسیم هزینه‌ها همیشه بحث‌برانگیز بوده است، اما شرایط کنونی بسیار نگران‌کننده است. دولت امریکا خواسته‌های بیش از اندازه‌ای دارد که می‌تواند موجب از بین رفتن روابط این کشور با سئول شود این در حالی است که کره شمالی اقدامات خصمانه خود را بیشتر می‌کند. اکنون زمان آن است که متحدان شانه به شانه یکدیگر بایستند نه اینکه بر سر پول دعوا کنند.

لس‌آنجلس تایمز ادامه داد: شکست در مذاکرات می‌تواند منجر به خروج برخی از نیروهای واشنگتن از منطقه شود. امریکا می‌تواند به سرعت از میزان قدرت نیروهای خود کاسته (اکنون 28 هزار نیرو در منطقه حضور دارند) و تعداد آنها را به 5 هزار نیرو برساند و این کار از طریق عدم اعزام تیپ بعدی نیروهای ارتش به کره جنوبی صورت خواهد گرفت. رسانه‌های کره جنوبی گزارش داده‌اند که دولت واشنگتن تهدید به انجام چنین اقدامی کرده گر چه این گزارش از سوی پنتاگون رد شده است.این نشریه نوشت: کاهش تعداد نظامیان امریکایی پیش از کاهش میزان تهدید هسته‌ای و موشکی کره شمالی نشانه ضعف خواهد بود و خطر بی‌ثباتی منطقه و افزایش جسارت پیونگ‌یانگ برای انجام اقدامات تحریک آمیز‌تر را به دنبال دارد. این امر همچنین پکن را به آرزوی خود، یعنی کاهش نفوذ امریکا در منطقه می‌رساند. تاکنون ترامپ با لغو خودسرانه مانورهای نظامی امریکا در شبه جزیره کره، خارج کردن نیروهای امریکا از سوریه و پذیرش 24 پرتاب موشکی کره‌شمالی که باعث نقض تحریم‌های ایالات متحده شده سیگنال‌های منفی زیادی را به متحدین خود فرستاده است. حال کاهش حضور نیروهای نظامی در شرق آسیا می‌تواند این وضعیت را تشدید کند.

به ادعای این سایت حضور نظامی امریکا در آسیا نشان‌دهنده تعهد واشنگتن نسبت به دفاع از متحدین خود و حفظ صلح و ثبات در منطقه است. این حضور همچنین امریکا را قادر ساخته تا در مقابل تهدیداتی که به منافع ملی آن وارد می‌شود، سریعا پاسخ دهد. اقدامات دولت ترامپ در مورد ادامه حیات خود به عنوان یک متحد باعث ایجاد نگرانی در کره جنوبی و ژاپن شده است.

لس‌آنجلس‌تایمز افزود: ژاپن و کره جنوبی برای حصول اطمینان نیاز به اجرای چند روش خاص دارند. ژاپن در سال‌های اخیر اصلاحات دفاعی مهمی انجام داده است، اما برای افزایش بودجه نظامی خود باید گام‌های بیشتری بردارد و نقش امنیتی مهم‌تری در آسیا برعهده بگیرد، مانند تضمین آزادی ناوبری در جنوب دریای چین. کره‌جنوبی نیز باید بخش‌های اصلی سیستم‌های ارتباطاتی خود را به‌روزرسانی کند تا بتواند قابلیت‌های جنگی مفید‌تری داشته باشد. این دو کشور باید همکاری امنیتی خود را با یکدیگر نیز افزایش دهند. اما اینها مسائلی است که باید از طریق یک سیاست مشترک حل و فصل شود.

این رسانه در آخر نوشت: در عوض ترامپ در حال تلاش برای متزلزل کردن سئول و توکیو است. دولت ترامپ باید خواسته‌های غیرواقعی خود در مورد افزایش عظیم بودجه کنار گذاشته و به عنوان بخشی از یک مذاکره بزرگ‌تر در مورد نقش‌ها، هدف‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز برای برقراری صلح در منطقه، رویکرد متعادل‌تری اتخاذ کند. اتحاد امریکا و کره‌جنوبی در طول جنگ کره بسیار قوی بود. شعار ماندگار آن «ما با هم می‌رویم» بود. این شعار نمی‌تواند تبدیل به «ما با هم می‌رویم، اگر به اندازه کافی پول بگیریم» شود.