۰ نفر

چشم‌انداز اقتصاد آمریکا در سال آینده

۲۱ آذر ۱۳۹۸، ۹:۳۷
کد خبر: 401323
چشم‌انداز اقتصاد آمریکا در سال آینده

رشد اقتصادی آمریکا در سال بعد کاهش خواهد یافت هرچند که احتمال وقوع رکود بسیار بعید است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عملکرد اقتصاد آمریکا در سال آینده کاملا بستگی به نتایج انتخابات خواهد داشت. هر چند که احتمال به موفقیت رسیدن استیضاح ترامپ در دوره فعلی بعید است اما تقریبا شکی وجود ندارد که اگر جمهوری‌خواهان در انتخابات سال آینده مجلس سنا و کنگره را از دست بدهند حتی در صورت انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات سال بعد، دموکرات‌ها وی را مجددا استیضاح خواهند کرد و این مساله شوک بسیار سنگینی به بازارهای بورس وارد خواهد کرد.

انتظار می‌رود در شرایط نرمال، رشد اقتصادی آمریکا در سال‌ آینده عددی بین ۱.۸ درصد تا ۱.۹ درصد باشد و رسیدن به سطح دو درصدی بعید به نظر می رسد. رشد اقتصادی امسال نیز احتمالا ۲.۳ درصد خواهد بود که در صورت تحقق، ۰.۶ درصد کمتر از نرخ رشد پیش‌بینی شده قبلی خواهد بود.

هم چنین در سال‌آینده نیز بازار کار کماکان موفق‌ترین شاخص کلان اقتصادی خواهد بود. نرخ بیکاری آمریکا اکنون به ۳.۵ درصد کاهش یافته است که کمترین نرخ ثبت شده در این کشور طی ۵۰ سال اخیر محسوب می‌شود. با توجه به شرایط نیرومند بازار کار، میزان دستمزدها و به دنبال آن مخارج مصرفی افزایش پیدا خواهد کرد و این بدان معناست که طبق سناریوی بدبینانه تنها ۳۰ درصد احتمال دارد که اندازه اقتصاد آمریکا در سال بعد کوچک‌تر شود.

دیگر مساله مهم برای اقتصاد آمریکا در سال بعد مساله چگونگی حل و فصل اختلافات تجاری با چین خواهد بود. با توجه به حصول توافقات اولیه با ژاپن، کانادا و مکزیک و احتمال بالای توافق جدید تجاری با شرکای اروپایی نظیر اتحادیه اروپا و انگلیس، مهم‌ترین چالش تجارت خارجی آمریکا در سال بعد نیز چین خواهد بود.

ریک لاسیل، کارشناس سرمایه گذاری در موسسه " گلوبال ادوایزرز" گفت:  ۲۰۲۰ سال رکود نخواهد بود و انتظار نداریم حتی در سطح جهانی نیز شاهد رکود باشیم. احتمالا شاهد تداوم سیاست های انبساطی توسط بانک های مرکزی خواهیم بود.