۰ نفر

کاهش ذخایر ارزی چین

۱۷ آذر ۱۳۹۸، ۹:۲۲
کد خبر: 400214
کاهش ذخایر ارزی چین

ذخایر ارزی چین تا پایان ماه نوامبر ۹ میلیارد دلار کاهش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با باقی ماندن بن‌بست در مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین، داده‌های بانک مرکزی چین نشان می‌دهد که حجم ذخایر ارزی این کشور تا پایان ماه نوامبر به سه تریلیون و ۹۶ میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با ماه قبل ۹ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

با وجود افزایش تنش ها با آمریکا بر سر مسائل تجاری، از اواسط سال میلادی گذشته حجم ذخایر ارزی چین به طرز تدریجی افزایش پیدا کرده بود که بخشی از آن ناشی از تشدید کنترل‌های دولت بر روند خروج سرمایه از این کشور بوده است. با این حال نوسانات اخیر بازارهای مالی و کاهش صادرات احتمالا در کاهش حجم ذخایر ارزی چین نقش داشته‌اند.

ارزش یوان در برابر دلار پس از سه ماه افت متوالی سرانجام در ماه گذشته روندی صعودی به خود گرفت. با این حال با وجود افرایش ۰.۱۲ درصدی ارزش یوان در برابر دلار طی ماه نوامبر، ارزش این ارز در برابر اسکناس سبز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲.۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

هم‌چنین طبق اعلام بانک مرکزی چین، ذخایر طلای این کشور تا پایان ماه نوامبر به ۹۱.۴۷ میلیارد دلار رسیده است که ۲.۷۷ میلیارد دلار کمتر از رقم ثبت شده تا پایان ماه اکتبر بوده است. اقتصاد چین در سه ماهه سوم اسمال تنها شش درصد رشد کرد که ضعیف ترین رشد فصلی این کشور در طول ۳۰ سال اخیر بوده است. انتظار می‌رود روند نزولی نرخ رشد اقتصادی چین در سال آینده نیز ادامه پیدا کند و متوسط رشد فصلی این کشور به پنج درصد برسد.

در ماه های اخیر بانک مرکزی چین به آهستگی روند کاهش نرخ بهره را آغاز کرده است و انتظار می رود که این روند در ماه های بعدی نیز ادامه یابد.