۰ نفر

نشست شورای امنیت ۲۰آذر درباره قطعنامه ۲۲۳۱تشکیل می‌شود

۱۵ آذر ۱۳۹۸، ۲۱:۴۷
کد خبر: 399876
نشست شورای امنیت ۲۰آذر درباره قطعنامه ۲۲۳۱تشکیل می‌شود

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را هم برعهده دارد گفت نشست بررسی گزارش دبیرکل این سازمان درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱در بیستم آذرماه امسال تشکیل می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کلی کرافت روز جمعه در نشست خبری خود که برای ارائه برنامه‌های شورای امنیت در ماه دسامبر که ریاست آن بر عهده آمریکا است، این مطلب را مطرح کرد و مدعی شد: سیاست فشارحداکثری علیه ایران را ادامه می دهیم.

وی با تکرار اتهامات خود ساخته علیه ایران افزود: ایران به طور مداوم امنیت و ثبات خاورمیانه را تهدید می کند اما ما علاوه بر فشار حداکثری، ابزارهای دیگری برای مقابله با این تهدیدها در اختیار داریم.

رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین اظهار کرد در این ماه تلاش بر این است که عملکرد ۱۱ ماهه شورای امنیت مورد ارزیابی قرار گیرد.

کرافت برگزاری نشست شورای امنیت درباره سوریه، یمن، سومالی، لیبی، سودان جنوبی، آفریقای غربی، افغانستان و منع گسترش سلاح‌های اتمی را دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این ماه دانست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در نشست مربوط به سوریه به مساله حمله ترکیه به شمال این کشور و کشتار اکراد آن هم پرداخته می شود، گفت تمرکز اصلی ما باید رژیم اسد باشد و بهترین کاری که می توانیم برای مردم سوریه انجام دهیم.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در حالی که هیچ مدرکی دال بر استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی ارائه نداد، اضافه کرد: ما باید بابت استفاده سلاح شیمیایی در سوریه رژیم اسد و ایران را پاسخگو نگهداریم.

کرافت بار دیگر در پاسخ به خبرنگاران رسانه‌های سعودی درباره ایران اظهار کرد: هیچ تغییری از رفتار آن‌ها مشاهده نشده است. آنها به دخالت در امور انسانی یمن، سوریه، عراق و هرجای دیگر ادامه می دهند. ما ابزارهای زیادی در اختیار داریم و اگر رفتار مخرب آنها ادامه یابد از آنها در مقابل ایران استفاده خواهیم کرد.

این نماینده تازه کار آمریکا البته توضیحی درباره ابزارهای مدنظر خود نداد و مشخص نکرد این تهدید که برخلاف تمام مقررات بین المللی انجام می شود، چه جایگاهی در مقام ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد دارد.

وی با تاکید بر اینکه به فشارحداکثری خود علیه ایران ادامه می دهند، بار دیگر ایران را به عنوان بازیگر بد منطقه معرفی کرد در حالی که هرگز نگفت دلیل حضور آمریکا آن‌هم هزاران مایل آن سوی مرزهایش چیست و هرگز نگفت آثار حمایت‌های همه جانبه آمریکا از رژیم سعودی در بیش از چهارسال تجاوز به یمن چه دستاوردی داشته است.

همچنین نماینده آمریکا اشاره نکرد حدود ۷ تریلیون دلاری که آمریکا در منطقه هزینه کرده است و بیش از ۱۸ سال حضور در افغانستان و عراق، چه تاثیری در مبارزه با تروریسم داشته است؛ در حالی که داعش، القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی که زاییده تفکرات افراط‌گرایانه برخی متحدان منطقه‌ای آمریکا است، در همان مناطقی رشد و نمو یافت و مرتکب جنایات شد که سربازان آمریکایی به بهانه برقراری ثبات و امنیت، آنجا را تحت اشغال خود قرار داده‌اند.

نماینده آمریکا که به خوبی نشان داد از رفتارهای دیپلماتیک و اشراف به مسایل سازمان ملل متحد به دلیل حضور سه ماهه خود در این پست و سابقه اندک فعالیت دیپلماتیک، فاصله دارد، فعالیت ائتلاف سعودی را در یمن مهم دانست و آن را عاملی برای دسترسی مردم به نیازهایشان خواند.

این در حالی است که گزارش‌های متعدد سازمان ملل متحد گواه آن است به دلیل محاصره یمن از سوی سعودی‌ها و همچنین اجازه ندادن به ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، بدترین قحطی جهان در یمن رخ داد و جان هزاران نفر به دلیل دسترسی نداشتن به نیازهای اولیه زندگی از دست رفت.

کرافت همچنین در پاسخ به سوالی درباره اعتراضات در لبنان و عراق و ایران، ضمن حمایت از این اعتراضات خیابانی، گفت صدای جوانان باید شنیده شود و ما می خواهیم آنها دسترسی لازم را برای رساندن صدای خود داشته باشند.

وی افزود: به طور کلی ما از هرگونه استفاده از نیروی قهریه علیه معترضان مخالفیم بلکه می خواهیم که مسایل با راه‌های مسالمت آمیز حل شوند.

کرافت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نقض حقوق بشر در کره شمالی در دستور کار شورای امنیت قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: شلیک موشک کره شمالی نگران کننده است و در این رابطه نشست غیر علنی داشتیم. این چالش خطرناکی است که جهان با آن روبرو است و شاید این مساله هم در نشست شورا مطرح شود.

وی ادامه داد: مساله حقوق بشر موضوعی است که در هر نقطه از جهان باید به آن توجه کنند. ما به عنوان نماینده آمریکا هم نسبت به این مساله بسیار نگران هستیم.