۰ نفر

خودزنی ترامپ

۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۸:۱۸
کد خبر: 395130
خودزنی ترامپ

دومین جلسه استیضاح دونالد ترامپ شاید می‌توانست به مراتب کم‌اثر‌تر از جلسه اول استیضاح باشد چرا که ماریه یووانوویچ مدرک زیادی برای ارایه در خصوص مکالمه میان ترامپ و زیلنسکی نداشت، بلکه بیشتر جلسه در این محور قرار گرفت که آیا دونالد ترامپ بی‌بهانه دست به برکناری یووانوویچ زده است یا خیر.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، اما به نظر می‌رسید شخص دونالد ترامپ کاری کرد که روند استیضاح به ناگاه تغییر کند چرا که او همزمان با برگزاری جلسه استماع توییت‌های متعددی را علیه خانم یووانوویچ منتشر کرد. ترامپ معمولا سعی می‌کند از طریق توییتر علیه منتقدان خود دست به اقدام بزند؛ به خصوص اگر برنامه‌های زنده در جریان باشد او این کار را به راحتی انجام می‌دهد و سعی می‌کند به نحوی فرد مخالف خود را نابود کند. اما اتفاق روز جمعه کاملا متفاوت بود زیرا می‌تواند شرایط در نهایت به طور کامل علیه ترامپ تمام شود.

روز جمعه با گذشت حدود یک ساعت از جلسه استماع خانم یووانوویچ و اینکه او تاکید کرد که بر اساس یک فتنه در ماه ژوییه از سمت خود برکنار شده به ناگاه دونالد ترامپ شروع به توییت علیه او کرد. ترامپ در توییتر خود نوشت: هرجایی که ماریه یووانوویچ رفت وضعیت بد شد. اما آدام شیف رییس کمیته اطلاعاتی مجلس ورق را در این مسیر برگرداند. او به ناگاه متن توییت دونالد ترامپ را علیه یووانوویچ خواند تا یک اقدام هوشمندانه را علیه ترامپ رقم بزند. ترامپ و مشاورانش سعی کردند فضای جلسه استماع یووانوویچ را تا حد زیادی منحرف کنند. به نوشته پولیتیکو ترامپ که استاد حواس پرت کردن است سعی کرد با انتشار متن کامل تماس خود با رییس‌جمهور اوکراین فضا را تغییر دهد. دیوین نونس نماینده عالیرتبه جمهوری‌خواه در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان این متن را در شروع سخنرانی خود قرائت کرد و سعی بر آن بود از این طریق فضا را به سمت جدیدی سوق دهد. اما متن تماس تلفنی و قرائت کامل آن در جلسه استماع به نوعی بی‌ربط با جلسه استماع خانم یووانوویچ بود چرا که عملا با شروع رسمی جلسه و صحبت‌های سفیر سابق امریکا در اوکراین متن صحبت‌های ترامپ در حاشیه قرار گرفت. تلاش دوم ترامپ برای منحرف کردن فضای توییت بود، که نه تنها فضا را تغییر نداد بلکه شرایط به‌طور کامل علیه دونالد ترامپ شد.

یووانوویچ اما از پاس گلی که آدام شیف به او داده بود به خوبی استفاده کرد و گفت که رییس‌جمهور با توییت خود قصد داشته با ایجاد فضای ارعاب بر موضوع شهادت و استماع اثر بگذارد. یووانوویچ رسما گفت که از این توییت ترسیده است.

البته هرچند یووانوویچ با اعتماد به نفس و با شجاعت در هنگام شهادت حاضر شد اما نکته ماجرا استفاده آدام شیف از فضا بود چرا که کلمه ترسیدن خانم یووانوویچ این امتیاز را به شیف داد و گفت که توییت‌های اینچنینی ترامپ تا چه حد می‌تواند شاهدان آینده مانند سفیر گوردون سوندلند که قرار است هفته آینده در جلسه حضور داشته باشد را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع آدام شیف از این فضا استفاده کرد که نشان دهد توییت‌های متعدد و گاه و بیگاه دونالد ترامپ چه تاثیرهای مخربی را می‌تواند به همراه داشته باشد.

البته این بدان معنان نیست که اکنون ترامپ توسط یک دادستان فدرال متهم به ارعاب شاهدان است. اما همین شرایط ترامپ را در وضعیت سختی قرار می‌دهد چرا که ناچار به توضیح در خصوص توییت‌های خود می‌شود و حتی ممکن است برای توییت در این شرایط محافظه‌کار یا اشتباهات بیشتری را مرتکب شود. هرچند که دونالد ترامپ بعدا منکر ارعاب شاهدان شد و تنها گفت که از حق آزادی بیان خود استفاده می‌کند.

ولی واقعا مهم نیست که در استیضاح حرکت ترامپ ارعاب بوده است یا نه. مهم بهره‌برداری است که از فضای موجود می‌توان انجام داد چرا که استیضاح یک روند کاملا سیاسی است که حزب دموکرات برای ادامه روند از هر ابزاری استفاده کند و هرروز به شاهدان و اتهامات ترامپ نیز اضافه کند.

مهم‌تر از همه ترامپ با توییت‌های خود کاری کرد که حتی هواداران خود را نیز با تردید مواجه کرد چرا که یووانوویچ اظهاراتی انجام نداد که بتواند دلیل واقعی و جدی استیضاح ترامپ باشد. اما روایت او یک زمینه‌چینی برای شهادت‌های آینده بود چرا که شهادت او زمینه را برای سناریویی که دموکرات‌ها قصد پیشبرد آن را دارند بسیار مفید داست که بر مبنای آن ادامه شهادت‌ها را پیش ببرند و علاوه بر آن احساس ترس جدی از ترامپ را ایجاد کرد که به راحتی این موضوع به دست نمی‌آمد.

به نوشته پولیتیکو، یووانوویچ به نحوی وارد جلسه استماع شد که شبیه به قربانی یک باند خلافکار شده است و به نحوی نیز این نمایش را عرضه کرد که یک فرد قدرتمند چگونه توانسته بر زندگی یک فرد تاثیر بگذارد.

از طرفی دیگر یکی از نقاط ضعف پرونده دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ این است که این پرونده تنها یک قربانی امریکایی دارد و آن جوبایدن معاون رییس‌جمهور و شخص پسر است. که بسیاری دموکرات‌ها بر سر این ماجرا متهم به سیاسی‌کاری و اقدام حزبی می‌کنند. از همین رو دموکرات‌ها برای تقویت پرونده خود نیاز به یک قربانی دیگر نیز داشتند. هرچند یووانوویچ در ابتدا یک قربانی در این پرونده محسوب نمی‌شد، اما به خاطر رویکرد بد دونالد ترامپ در این پرونده یووانوویچ در حال تبدیل شدن به یک قربانی است. از همین رو او می‌تواند جنبه‌ای عاطفی و احساسی را به پرونده دموکرات‌ها اضافه و دست آنها را برای ادامه جلسات استماع پرتر کند.

هرچند به نظر نمی‌رسد که جمهوری‌خواهان سنا بر مبنای مدارکی که ممکن است از جلسات استماع خارج شود تصمیمی مبنی بر کنار گذاشتن ترامپ اتخاذ کنند اما به نظر می‌رسد دونالد ترامپ بدترین دشمن خود است. بدرفتاری او با یووانوویچ اقدامی بود که حتی جمهوری‌خواهان نیز نمی‌توانستند آن را تایید کنند. ترامپ سعی کرده بود در طول جلسه استماع سفیر سابق را تحقیر کند و کمتر بیننده‌ای در این جریان طرف ترامپ را می‌گرفت. اگر ترامپ بخواهد به همین شیوه ادامه دهد شاید او خودش نویسنده بخش پایانی زندگی سیاسی خودش باشد.

اما جلسه استماع روز جمعه با خانم یووانوویچ به پایان نرسید بلکه بعدازظهر جمعه یکی از مقام‌های وزارت خارجه در جلسه استماع پشت درهای بسته حاضر شد. دیوید هولمز از جمله معاونان بیل تیلور دیپلمات ارشد امریکا در اوکراین به حساب می‌آمد که در جریان کامل اتفاقات کمک‌های نظامی اوکراین بود. گفته می‌شود ایالات متحده اصرار داشته که زیلنسکی در یک مصاحبه رسما روند آغاز تحقیقات را اعلام کند اما دیپلمات‌های امریکایی برخلاف آن توصیه کردند که اوکراینی‌ها این کار را انجام ندهند. هولمز شهادت داد که آنها اصرار داشتند زیلنسکی در مصاحبه خود با سی‌ان‌ان تعهد خود بر اجرای تحقیقات را اعلام کند. هولمز در بیانیه خود عنوان کرد که من از این شرایط خاص متعجب شدم چرا که این خواسته‌ای بود که شخصا رییس‌جمهور از زیلنسکی خواسته بود تحقیقات ویژه‌ای درباره رقیب سیاسی خود انجام دهد. به گفته هلمز، سفیر تیلور به عنوان دیپلمات ارشد امریکا در اوکراین درگیر این ماجرا شد و به طرف‌های اوکراینی تاکید کرده بود که از سیاست داخلی ایالات متحده دوری کنند. گفته می‌شود که هولمز هنگام تماس تلفنی گوردون سوندلند سفیرامریکا در رستوران حضور داشته و گفته است که صدای رییس‌جمهور به حدی پشت تلفن زیاد بوده که توانسته آن را گوش دهد؛ تماس تلفنی که بعد‌ها می‌تواند ابعاد پراهمیت‌تری پیدا کند.