۰ نفر

تکمیل پازل استیضاح ترامپ

۴ آبان ۱۳۹۸، ۷:۳۷
کد خبر: 390237
تکمیل پازل استیضاح ترامپ

با مصمم‌ترشدن نمایندگان کنگره برای استیضاح رئیس‌جمهور ایالات متحده بر سر پرونده «اوکراین‌گیت»، وزارت دادگستری آمریکا هم ضربه‌ای دیگر به ترامپ وارد کرد و از این پس تحقیقات درباره گزارش بازرس رابرت مولر درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا را به‌عنوان تحقیقات کیفری در نظر می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا در شرایطی از این پس گزارش بازرس مولر را به تحقیقات کیفری تغییر دادند که این اقدام پای «ویلیام بار»، دادستان کل را هم به اتهاماتی که تاکنون علیه او مطرح می‌شد، باز می‌کند. یکی از مهم‌ترین اتهامات علیه ویلیام بار، مشارکت و همراهی با ترامپ برای کسب پیروزی سیاسی و ایجاد مانع در روند تحقیقات است؛ اما با کیفری‌شدن این تحقیقات، بازرسان وزارت دادگستری می‌توانند تمام شاهدان و مطلعان پرونده را احضار کرده و هرگونه مدرک مرتبط با آن را ضبط کنند. یکی از موضوعاتی که در این میان می‌تواند باعث نگرانی کاخ سفید شود این است که با احضار شاهدان و ضبط مدارک آنها، فشارهای متعدد ترامپ برای ایجاد مانع در مسیر تحقیقات نیز افشا شود. رئیس‌جمهور ایالات متحده در دو سال اخیر بارها تحقیقات رابرت مولر درباره تبانی روسیه و ترامپ در انتخابات 2016 را زیر سؤال برده و آن را «توطئه و فریب از سوی مخالفان و اقداماتی غیرقانونی» دانسته است.

رابرت مولر پس از حدود دو سال تحقیق، در گزارشی که تقریبا 450 صفحه شد، نتیجه‌گیری کرد که ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه تبانی‌ نداشته است؛ اما رئیس‌جمهور را تبرئه نکرد و اعلام کرد برای تحقیقات بیشتر باید کنگره با اختیارات بیشتر وارد عمل شود. مولر در گزارش خود به 10 مورد «کارشکنی و ایجاد مانع در روند اجرای عدالت» از سوی ترامپ اشاره کرده، اما در اعلام نظر نهایی از مجرم‌بودن ترامپ سخن گفته است. پس از آن هم، ویلیام بار، رئیس‌جمهوری آمریکا را از این اتهام تبرئه کرد که حدس و گمان‌ها درباره همراهی دادستان کل آمریکا با ترامپ را افزایش داد. در بخشی از گزارش بازرس مولر آمده است که دونالد ترامپ تلاش‌هایی برای جلوگیری از پیشرفت تحقیقات با هدف ایجاد مانع در اجرای عدالت داشته، اما این تلاش‌ها با پیروی‌نکردن اطرافیان ترامپ از دستورهای او به جایی نرسیده است. گزارش مولر همچنین حاکی از آن است که ترامپ بارها به‌دنبال برکناری او بوده است. نمایندگان دموکرات کنگره بر این عقیده هستند که صرف تلاش ترامپ برای ایجاد مانع در مسیر اجرای عدالت، باید روند استیضاح او را کلید بزند. در بخش دیگری از گزارش مولر هم آمده است که ترامپ درباره دیداری که اعضای ستاد انتخاباتی او با چند شهروند روس داشتند، پاسخی گمراه‌‌کننده‌ و خلاف واقع داده است.

رابرت مولر همچنین در نامه‌ای از وزیر دادگستری ایالات متحده خواسته بود صفحات مربوط به خلاصه گزارش را از حالت سانسور خارج کند و نمایندگان دموکرات کنگره هم خواستار آن شده بودند که گزارش مولر به‌طور‌کامل و بدون سانسور منتشر شود. از جمله جری نادلر، رئیس کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا، از وزارت دادگستری خواسته است گزارش کامل رابرت مولر به کنگره تحویل داده شود؛ اما دادگستری آمریکا با ریاست ویلیام بار، در برابر این خواست کنگره مقاومت کرده است.

از ماه می 2019 بررسی‌‌های مربوط به گزارش بازرس مولر با نظارت ویلیام بار، دادستان کل و جان دورهام، دادستان ایالات متحده، آغاز شده بود. دورهام مأمور شده بود تا درباره قانونی‌بودن انجام تحقیقات از ستاد ترامپ تحقیقاتی انجام دهد. در آوریل 2019، ویلیام بار در کنگره به نمایندگان گفت برخلاف ترامپ اعتقاد دارد هیچ‌گونه جاسوسی و استراق سمعی از ستاد انتخاباتی ترامپ نشده است. براساس گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، هنوز مشخص نیست این تحقیقات کیفری چه جرم‌هایی را شامل می‌شود.

از سوی دیگر با شهادت ویلیام تایلر، سفیر موقت ایالات متحده در اوکراین، نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح رئیس‌جمهور این کشور مصمم‌تر شده‌اند و بحث اکنون درباره زمان و نحوه واکنش سنا به استیضاح ترامپ است. پس از جلسه استماع شهادت تایلر، نمایندگان جمهوری‌خواه وارد جلسه استماع اظهارات یک مقام پنتاگون شدند و این جلسه را نیمه‌تمام گذاشتند. 

تایلر در اظهارات خود تأیید کرد که دونالد ترامپ با سوءاستفاده از جایگاه و قدرت خود، کمک نظامی 391 میلیون دلاری تصویب‌شده از سوی کنگره برای اوکراین را مشروط به همکاری این کشور برای تحقیقات درباره جو بایدن رقیب انتخاباتی خود کرده است. براساس اظهارات ویلیام تایلر، کمک نظامی 391 میلیون دلاری واشنگتن به اوکراین و نیز درخواست دیدار ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور، با دونالد ترامپ در کاخ ‌سفید به اعلام رسمی و علنی تحقیقات علیه پسر جو بایدن و ادعای کمک اوکراین به دموکرات‌ها در جریان انتخابات سال 2016 مشروط شده بود. این شهادت کاملا برخلاف ادعای ترامپ و اطرافیانش است.