۰ نفر

مرکل: به ترکیه سلاح نمی‌فروشیم

۲۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۳
کد خبر: 388389
مرکل: به ترکیه سلاح نمی‌فروشیم

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز پنجشنبه ضمن درخواست از ترکیه برای پایان دادن به عملیات نظامی خود در شمال شرق سوریه، اعلام کرد که برلین تحت شرایط کنونی به آنکارا سلاح نمی‌فروشد.

به گزارش راشاتودی، مرکل در پارلمان آلمان گفت: در روزهای اخیر، قویا از ترکیه درخواست کرده ام به عملیات نظامی علیه کردها پایان دهد و اکنون بار دیگر بر این مساله تاکید می کنم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود: این عملیات، یک مساله انسانی است که تاثیرات ژئوپلیتیک بزرگی در بردارد، از اینرو آلمان تحت شرایط کنونی هیچ سلاحی به ترکیه تحویل نمی دهد.  

صدراعظم آلمان پیشتر در تماسی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه بر لزوم توقف هر چه سریعتر حمله نظامی این کشور به سوریه موسوم به «چشمه صلح» تاکید کرد.

عملیات نظامی ترکیه در سوریه انتقاد شدید مقام های اروپایی را علیه آنکارا به دنبال داشته است و شماری از اعضای اتحادیه اروپا نیز این کشور را تحریم تسلیحاتی کرده اند.۹۱۰۹
در پاسخ به این اقدامات، اردوغان تهدید کرده است که اگر اتحادیه اروپا حمله ترکیه به شمال شرق سوریه را اشغالگری توصیف کند، آنکارا «دروازه‌ها را باز کرده و سه میلیون و ۶۰۰ آواره را به اروپا می‌فرستد.»

 اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ میلادی طی توافقی با آنکارا پذیرفت که برای جلوگیری از ورود موج مهاجران به اروپا، کمک‌هایی در اختیار ترکیه قرار دهد. اما ترکیه می‌گوید که ارائه این کمک‌های مالی کُند بوده و بخش ناچیزی از ۴۰ میلیاردی را که صرف کرده، از اروپا دریافت کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی جدید ارتش این کشور در شمال شرق سوریه خبر داد؛ اقدامی که با واکنش تند بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای عربی و غربی رو به رو شده است.