۰ نفر

نخست‌وزیر پاکستان: ترامپ از من خواست گفت‌وگو با تهران را تسهیل کنم

۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۲۱:۲۸
کد خبر: 387985
نخست‌وزیر پاکستان: ترامپ از من خواست گفت‌وگو با تهران را تسهیل کنم

نخست‌وزیر پاکستان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی گفت که رئیس‌جمهور آمریکا از او خواسته گفت‌وگو با ایران را تسهیل کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «عمران خان»، نخست‌وزیر پاکستان در گفت‌وگویی با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفته که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از او خواسته گفت‌وگو میان آمریکا و ایران را تسهیل کند. 

عمران خان در این مصاحبه که قبل از سفر به عربستان سعودی انجام شد گفته که در سفر به تهران با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران در این خصوص گفت‌وگو کرده است. 

او در پاسخ به سوال مجری سی‌ان‌ان گفت: «وقتی من در نیویورک بودم رئیس‌جمهور ترامپ به من گفت که باید تلاش کرده و بین ایران و ایالات متحده، میانجی‌گری کنم؛ من وقتی در ایران بودم با رئیس‌جمهور روحانی درباره پیشنهاد آمریکا گفت‌وگو کردم؛ در وضعیتی قرار داریم که تحولات جدید به آن اضافه می‌شوند، بنابراین باید منتظر باشیم ببینیم که [میانجی‌گری‌ها] به جایی می‌رسند یا خیر.»

نخست‌وزیر پاکستان به سوالی درباره اینکه آیا می‌تواند به روحانی بگوید که در برهه‌ای شاهد ژست‌های مثبت از سوی آمریکا خواهیم بود اینطور پاسخ داد: «آمریکا، قدری پیچیده‌تر است، بنابراین من تا وقتی که پاسخی از هر دو طرف وجود نداشته باشد، وارد جزئیات بیشتر نمی‌شوم.»

عمران خان درباره اینکه آیا چشم‌انداز مثبتی از تحولات آتی دارد گفت: «فکر می‌کنم همین‌طور است. فکر می‌کنم، درباره رئیس‌جمهور ترامپ- علی‌رغم همه حرف‌هایی که علیه او می‌زنند و انتقاداتی که از او مطرح می‌کنند- یک چیزی که من خوشم می‌آید این است که او اعتقادی به جنگ ندارد.»

 «عمران خان» روز دوم مهرماه، هنگام حضورش در نیویورک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم گفته بود ترامپ از او خواسته برای تنش‌زدایی با ایران میانجی‌گری کند. 

نخست‌وزیر پاکستان روز دوم مهرماه گفت: «ترامپ از من پرسید که آیا ما می‌توانیم تنش‌ها را کاهش دهیم و به یک توافق هسته‌ای جدید برسیم.»

عمران خان روز اول مهرماه در نیویورک با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرد.

منابع خبری در آن زمان گزارش دادند نخست‌وزیر پاکستان گفته که عربستان سعودی هم از او خواسته برای کاستن از تنش‌ها با ایران میانجی‌گری کند. 

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است. 

ترامپ همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا به دنبال راهی برای رقم زدن یک پیروزی دیپلماتیک است، اما تهران بازگشت آمریکا به برجام را شرط گفت‌وگو با واشنگتن دانسته است.