۰ نفر

صندوق بین‌المللی پول هشدار داد

۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۴:۰۱
کد خبر: 387636
صندوق بین‌المللی پول هشدار داد

صندوق بین‌المللی پول هشدار داد: علی‌رغم اقدامات معرفی شده برای تقویت سیستم بانکداری جهانی پس از بحران مالی ۲۰۰۷ - ۲۰۰۹، بانک‌های غیر آمریکایی همچنان نسبت به اختلالات بازار دلار آسیب‌پذیرند.

به گزارش رویترز، صندوق بین‌المللی پول هشدار داد: علی‌رغم اقدامات معرفی شده برای تقویت سیستم بانک‌داری جهانی به دنبال بحران مالی ۲۰۰۷ - ۲۰۰۹، بانک‌های غیر آمریکایی همچنان نسبت به اختلالات بازار دلار آسیب‌پذیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، صندوق بین‌المللی پول به این حقیقت اشاره کرد که دارایی‌های دلاری بانک‌های غیر آمریکایی در حال افزایش است، به طوری که می‌توان آن را با مقادیر قبل از بحران مالی جهانی مقایسه کرد، در حالی که فاصله بین دارایی‌های دلاری آنها و بدهی‌های آنها در واقع نسبت به سال ۲۰۰۸، رشد کرده است.

از آنجایی که بانک‌های غیر آمریکایی، برخلاف بانک‌های داخل این کشور، دسترسی محدودی به سپرده‌گذاری پایدار دلار دارند، آنها معمولا برای تامین نقدینگی خود به منابع کوتاه‌مدت و احتمالا پرنوسان‌تری وابسته هستند؛ منابعی مانند اوراق قرضه تجاری و وام از بانک‌های دیگر.

با خشکیدن این بازارهای تامین نقدینگی، در شرایط بحران مالی، بانک‌های غیر آمریکایی با فقدان تامین دلار روبرو خواهند شد. این باعث شده است که فدرال‌رزرو آمریکا بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار نقدینگی اضطراری برای بانک‌های مرکزی جهان فراهم آورد، که آنها هم این پول را به بانک‌های داخلی خود وام دهند. اما از آن پس فدرال‌رزرو با اعمال قوانین مدیریت ریسک تلاش کرد از این که بانک‌های جهان برای دریافت وام‌های اضطراری به بانک‌های مرکزی روی بیاورند جلوگیری کند.

اما صندوق بین‌المللی پول در گزارش پایداری مالی خود اعلام کرد که هنوز بانک‌های غیرآمریکایی نقش مهمی در ارائه وام‌های دلاری در جهان دارند. طبق این گزارش دارایی‌های دلاری بانک‌های غیر آمریکایی، از ۹.۷ تریلیون دلار در ۲۰۱۲، تا اواسط ۲۰۱۸ به ۱۲.۴ تریلیون دلار رسیده است. همچنین فاصله بین بدهی و دارایی این بانک‌ها به ۱.۴ تریلیون دلار افزایش یافته است، که این معادل ۱۳ درصد دارایی‌های آنهاست.