۰ نفر

افزایش حمایت از استیضاح رییس‌ جمهور امریکا

واقعیتی که ترامپ نمی‌بیند!

۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۷:۱۵
کد خبر: 384782
واقعیتی که ترامپ نمی‌بیند!

هنگامی که عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور مصر تبدیل به دیکتاتور مورد علاقه دونالد ترامپ می‌شود بعید نیست شخص ترامپ نیز بی‌علاقه به رفتار‌های دیکتاتورگونه باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، بسیاری از دیکتاتورها علاقه دارند، انتخاباتی برگزار کنند که در آن با بیش از 90 درصد آرا پیروز انتخابات شوند و هیچ رقیبی برای خود نداشته باشند. شاهد برگزاری چنین انتخاباتی گاه و بی‌گاه در عراق صدام، لیبی معمر قذافی و دیکتاتوری‌های متعدد جهان بودیم و اکنون نمود این اتفاق را می‌توان در مصر عبدالفتاح السیسی نیز مشاهده کرد. دونالد ترامپ نیز علاقه‌مند است چنین اتفاقی برایش رخ دهد و علاقه به چنین موضوعی را نیز روز گذشته در توییتر خود به نمایش گذاشت. او نظرسنجی‌ای را منتشر کرد که در آن نشان می‌داد بیش از 97 درصد رای‌دهندگان در کنار او ایستاده‌اند و تمایلی به استیضاح رییس‌جمهور ندارند. او در میان همه نظرسنجی‌های منتشر شده تنها نظرسنجی سایت بریتبارت که طرفدار رییس‌جمهور امریکا بود را دید و از مردم و حاضران در این نظرسنجی تشکر کرد. مشخص نیست منبع و واقعیت این نظرسنجی در امریکا چیست. شاید دونالد ترامپ روی حمایت جمهوری‌خواهان در سراسر امریکا حساب کرده اما در امریکا تنها جمهوری‌خواهان نیستند و علاوه بر دموکرات‌ها افراد مستقل نیز حضور دارند. این سبک از ارایه نظرسنجی بیشتر شبیه انتخاباتی است که دیکتاتورها برگزار می‌کنند و رقم مورد علاقه آنها در انتخابات بالای 90 درصد رای است. حالا مهم نیست دو نفر در آن شرکت می‌کنند یا اینکه میلیون‌ها نفر در یک انتخابات شرکت کنند. به نحوی دونالد ترامپ علاقه‌مند است افرادی که در مجلس نمایندگان به دنبال استیضاح او هستند را در مقابل مردم قرار دهد و بگوید، استیضاح او به معنی استیضاح مردم است. او با این شیوه قصد دارد، فضا را برای خود تغییر دهد. اما نظرسنجی‌های واقعی که طی روزهای اخیر در امریکا منتشر شده، نشان نمی‌دهد نگاه دونالد ترامپ چندان به واقعیت نزدیک باشد.

در نظرسنجی جدیدی که سی‌ان‌ان به همراه موسسه افکارسنجی SSRS پس از اعلام رسمی فرآیند استیضاح دونالد ترامپ صورت گرفته است به نظر می‌رسد از یک طرف شکاف در امریکا بر سر استیضاح ترامپ و از طرف دیگر حمایت از استیضاح نیز رو به افزایش است. در این نظرسنجی حدود 47 درصد از شرکت‌کنندگان موافق عزل دونالد ترامپ از ریاست‌جمهوری امریکا هستند و این درحالی است که رقم آن در ماه مه ‌41 درصد بود و نکته اینجاست که در این نظرسنجی میزان حمایت دموکرات‌ها از آن تغییری نکرده بلکه حمایت از سوی مستقل‌ها و جمهوری‌خواهان رو به افزایش است. حدود سه چهارم دموکرات‌ها با عزل رییس‌جمهور موافق هستند که تقریبا این رقم مشابه نظرسنجی ماه مه ‌است. اما میزان حمایت از این اقدام در میان رای‌دهندگان مستقل 11 درصد رشد داشته و به رقم 46درصد رسیده است. در این میان جمهوری‌خواهان نیز شاهد رشد 8درصدی هستند که نشان می‌دهد 14 درصد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه نیز از استیضاح حمایت می‌کنند.

تغییر دیدگاه نسبت به این موضوع در بین جوان‌های امریکایی قابل توجه است. 60 درصد از افراد زیر 35 سال از عزل و استیضاح دونالد ترامپ حمایت می‌کنند و این درحالی است که در ماه مه ‌تنها 43 درصد آنها از این موضوع حمایت می‌کردند. حتی در بین جمهوری‌خواهان نیز افراد زیر 50 سال تمایل‌شان برای استیضاح افزایش یافته به نحوی که میزان حمایت آنها از استیضاح ترامپ از 9 درصد به 22 درصد رسیده است. در این نظرسنجی همچنین 48 درصد شرکت‌کنندگان بر این عقیده هستند که دونالد ترامپ از موقعیت خود در پست ریاست‌جمهوری در تعامل با رییس‌جمهور اوکراین برای ضربه زدن به حریف بالقوه خود در انتخابات 2020 سوءاستفاده کرده است. در این بین 39 درصد عقیده دارند که رییس‌جمهور به طور نادرست از سمت خود استفاده نکرده و 10 درصد می‌گویند که آنها به اندازه کافی در خصوص موضوع استیضاح نمی‌دانند. در نظرسنجی دیگری که رویترز با همکاری ایپسوس نیز منتشر کرده، نشان می‌دهد که حدود 45 درصد از مردم امریکا معتقدند که دونالد ترامپ باید استیضاح شود و در مقابل 41 درصد مخالف استیضاح دونالد ترامپ هستند و حدود 15 درصد نیز عنوان کردند که در خصوص استیضاح اطلاعات زیادی ندارند. این در حالی است که در نظرسنجی پیشین که حدود یک هفته پیش انجام شده بود تنها 37 درصد مردم موافق استیضاح بودند و این روند یک رشد 12 درصدی را نشان می‌دهد. این نظرسنجی که بین روزهای 26 تا30 سپتامبر انجام شده در مقایسه با نظرسنجی‌های تخصصی دیگر تفاوت چندانی را نشان نمی‌دهد و مشخص است که حمایت از استیضاح دونالد ترامپ روز به روز رو به افزایش است.

در حال حاضر یک واقعیت وجود دارد و آن این است که حساسیت مردم امریکا نیز روز به روز نسبت به پرونده درخواست ترامپ از رییس‌جمهور اوکراین مبنی بر پرونده‌سازی علیه یک نامزد ریاست‌جمهوری دیگر بیشتر و بیشتر می‌شود، چراکه بحث سوءاستفاده از موقعیت نیز اکنون با جدیت مطرح شده است. حالا نیز کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا دادخواستی را علیه رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ ارایه داده که باید تا 15 اکتبر تمام مدارک مربوط به بحث اوکراین را به این کمیته ارایه دهد. از وزارت خارجه نیز علاوه بر مایک پمپئو به عنوان وزیرخارجه از 5 مقام دیگر نیز خواسته شده تا در جلسه استماع شرکت کنند. گفته می‌شود که شخص مایک پمپئو رسما در مکالمه تلفنی میان ترامپ و زیلنسکی شرکت داشته و احتمالا جلسه شخص مایک پمپئو نیز قابل توجه خواهد بود. دایره تحقیقات برای دونالد ترامپ بسیار تنگ‌تر از تحقیقات موضوع دخالت روسیه در انتخابات امریکاست چراکه این ‌بار شخص دونالد ترامپ مورد هدف قرار گرفته و مقام‌های دولتی بیشتری نیز درگیر این پرونده شده‌اند که به آسانی نمی‌توان آن را نادیده گرفت و این فرآیند بستگی به دموکرات‌ها دارد که چگونه قصد دارند آن را پیش ببرند.