۰ نفر

اقتصاددان چپ‌گرا در صدر صندوق بین‌المللی پول

۶ مهر ۱۳۹۸، ۶:۲۰
کد خبر: 383793
اقتصاددان چپ‌گرا در صدر صندوق بین‌المللی پول

کریستالینا جورجیوا، معاون بلغارستانی بانک جهانی، از سوی هیات اجرایی صندوق بین‌المللی پول به عنوان رییس این صندوق انتخاب شد.

 به این ترتیب، خانم جورجیوا نخستین کسی است که از یکی از اقتصادهای در حال ظهور به ریاست این صندوق برگزیده و جایگزین کریستین لاگارد شده که پس از کناره‌گیری از این سمت ریاست بانک مرکزی اروپا را برعهده گرفت. جورجیوا همچنین به عنوان اولین فردی مطرح است که از کشوری خارج از اروپای غربی به این سمت انتخاب شده، از اول ماه آینده میلادی (9 مهرماه) به مدت 5 سال بر کرسی ریاست صندوق بین‌المللی پول تکیه خواهد زد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، او که به کناره‌گیری «یرون دایسلبلوم» رییس پیشین آلمانی وزیران منطقه یورو از نامزدی برای این سمت، تنها کاندیدای ریاست صندوق بود، با مشکل محدودیت سنی تعیین شده برای این سمت روبه‌رو بود. اما هیات اجرایی صندوق بین‌المللی پول با تغییر مقررات مربوط به این موضوع، محدودیت حداکثر 65 سال را حذف کرده و با ریاست جورجیوا 66 ساله موافقت کرد.

براساس توافقی که میان امریکا و اتحادیه اروپا صورت گرفته، ریاست صندوق بین‌المللی پول همواره به یک اروپایی واگذار می‌شود و یک امریکایی نیز ریاست بانک جهانی را بر عهده می‌گیرد. ریاست صندوق بین‌المللی پول همواره برعهده یک اروپایی بوده و یک امریکایی در راس بانک جهانی قرار می‌گرفت. این یک قرارداد نانوشته یا توافقی غیرالزام‌آور است که از زمان تاسیس این دو نهاد مالی جهانی و به دنبال جنگ جهانی دوم، رعایت شده است. کریستالینا جورجیوا، اقتصاددان بلغارستانی که دوران جوانی خود را در دوران کمونیسم در کشور خود سپری کرده، دکترای اقتصاد خود را از انستیتو عالی اقتصادی کارل مارکس در صوفیه بلغارستان دریافت کرده است. او همچنین اواخر دهه 1980 در دانشکده اقتصاد لندن و در انستیتوی فناوری ماساچوست، تحقیقات و مطالعات تحصیلات تکمیلی را در زمینه اقتصاد منابع طبیعی و سیاست‌های زیست محیطی انجام داده است. جورجیوا 66 ساله علاوه بر زبان بلغاری به انگلیسی و روسی مسلط است و همچنین می‌تواند به زبان فرانسه صحبت کند.

جورجیوا در سال 1993 فعالیت خود را در بانک جهانی به عنوان یک اقتصاددان محیط زیست برای اروپا و آسیای مرکزی آغاز کرده است. او آنقدر در بانک جهانی فعالیت داشت تا سرانجام به عنوان مدیر گروه محیط زیست، مسوول استراتژی، سیاست‌ها و وام‌های بانک جهانی انتخاب شد. پست مهمی که ناظر بر 60 درصد از وام‌های پرداختی بانک جهانی است. او در دوره کوتاهی نیز در روسیه فعالیت کرده است. هرچند فعالیت‌های عمده او در بانک جهانی متمرکز بوده و بسیاری این اقتصاددان چپ‌گرا را «معمار بسیاری از اصلاحات در بانک جهانی» می‌نامند. روی هم رفته در دوران حضور وی از سال 1993 تا 2010، وی در چندین پست در بانک جهانی خدمت کرد و سرانجام در مارس 2008 به سمت معاون این بانک فعالیت کرده است.

چالش‌ها

جورجیوا در حالی ریاست این صندوق را برعهده می‌گیرد که اقتصاد جهانی به کندی در حرکت است و امریکا و چین سرگرم جنگ تجاری با یکدیگر هستند. پس از اینکه ۲۴ عضو هیات مدیره صندوق بین‌المللی پول با نامزدی کریستالینا جورجیوا موافقت کردند، وی خطاب به خبرنگاران درباره برخی از چالش‌های اقتصادی و مالی جهان به رشد ناامیدکننده اقتصاد جهانی تا تنش‌های تجاری و موانع زیاد بدهی در بسیاری از کشورها اشاره کرد.

او معتقد است، مهم‌ترین اولویت این صندوق کمک به اعضا برای کاهش خطرات بحران‌ها و همچنین تقویت آمادگی برای مقابله با رکود است. وی قرار است از اول اکتبر ریاست صندوق بین‌المللی پول را رسما برعهده گیرد، اولین رییس این صندوق است که به جای قدرت‌های اقتصادی سنتی اروپا همچون آلمان یا فرانسه از کشوری با بازار اقتصاد نوظهور می‌آید.

کریستالینا جورجیوا ۶۵ ساله از اوایل ۲۰۱۷ میلادی، دارنده دومین سمت در بانک جهانی بوده و به دلیل تلاش‌های وی جهت تصویب افزایش سرمایه ۱۳ میلیارد دلاری به همراه اصلاح بسته کاهش بدهی بانک جهانی برای کشورهای در حال توسعه ثروتمند همچون چین که از اهداف مهم دولت ترامپ به شمار می‌رود موجب تحسین و تمجید دیگران قرار گرفته است.

بیانیه رییس جدید

کریستالینا جورجیوا پس از انتخابش به عنوان رییس صندوق بین‌المللی پول توسط هیات اجرایی این صندوق برای یک دوره پنج ساله که از اول اکتبر آغاز می‌شود، بیانیه‌ای صادر کرد:« من بسیار مفتخرم که به عنوان رییس صندوق بین‌المللی پول انتخاب شده‌ام و از اعتمادی که اعضای این صندوق و هیات اجرایی آن به من کردند سپاسگزارم. من می‌خواهم از کریستین لاگارد، رییس سابق صندوق قدردانی کنم. او یک رهبر بزرگ و یک دوست عزیز برای من است. دیدگاه و کار خستگی‌ناپذیر او باعث موفقیت مداوم این صندوق بوده است. صندوق بین‌المللی پول یک نهاد منحصر به فرد با یک تاریخ بزرگ و کارکنانی در سطح جهانی است. من به حکم این صندوق آمده‌ام تا به ثبات اقتصاد و سیستم مالی جهان از طریق همکاری بین‌المللی کمک کنم. به نظر من نقش این صندوق هیچگاه تا این حد با اهمیت نبوده است.

هدایت صندوق بین‌المللی پول زمانی به من داده شده که رشد اقتصاد جهانی همچنان ناامید‌کننده است، درگیری‌های تجاری ادامه دارد و بدهی به بالاترین حد خود در تاریخ رسیده است و این مسوولیت بزرگی است. همان‌گونه که در بیانیه‌ام به هیات اجرایی اشاره کردم اولویت اول ما کمک به کشورها برای به حداقل رساندن خطر بحران و آمادگی برای مقابله با رکود است. ولی نباید از اهداف بلندمدت‌مان هم غافل شویم یعنی حمایت از سیاست‌های درست پولی، مالی و ساختاری برای ایجاد اقتصاد‌های قوی‌تر و بهبود زندگی مردم و اینها همه مستلزم مقابله با مسائلی مانند نابرابری، خطرات جوی و تغییرات سریع تکنولوژیکی است. برای حفظ آمادگی، حفاظت از قدرت مالی صندوق بسیار حیاتی است و همچنین توسعه نظارت و تلاش برای افزایش ظرفیت آن. هدف من این است که با همکاری تیمم صندوق بین‌المللی پول را از طریق آینده‌نگری بیشتر و توجه بیشتر به نیازهای اعضایش قدرتمند‌تر کنم. من با اشتیاق منتظرم با تمام 189 کشور عضو، هیات اجرایی و کارکنان و با تمام شرکای‌مان در سال‌های آتی کار کنم».