۰ نفر

رئیس جمهور نژادپرست عامل تیراندازی‌ها در آمریکا

۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱:۳۱
کد خبر: 371330
رئیس جمهور نژادپرست عامل تیراندازی‌ها در آمریکا

برخی از نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رویکرد نژادپرستانه ترامپ و حمایت‌های وی از ملی گرایی سفیدپوست را عامل تیراندازی‌های اخیر در سه ایالت این کشور می‌دانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، به دنبال تیراندازیهای مکرر در نقاط مختلف آمریکا که طی آن دهها نفر کشته و مجروح شده‌اند چندین نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم از سیاستهای ملی گرایانه و نژادپرستانه ترامپ انتقاد کردند. 

سناتور «باب کورکر» در مصاحبه با شبکه سی ان ان در این زمینه گفت: «دونالد ترامپ مسئول این اتفاقات است. او مسئول است چرا که او در حال پراکندن ترس، نفرت و تعصب است.»

براساس گزارش رویترز، رئیس جمهور آمریکا حادثه تیراندازی ال پاسو در تگزاس را اقدام نفرت انگیز خوانده اما بیانیه‌ای رسمی در این زمینه صادر نکرده است و فقط به ابراز همدردی از طریق حساب توئیتری خود بسنده کرده است.

«میک مولوانی» ریس ستاد کارکنان کاخ سفید اظهارات دموکراتها را رد کرده است و این رفتارهای خشونت آمیز را به افراد بیمار ربط داده است. 

وی گفته: «هیج نفعی در این وجود ندارد که این را یک مساله سیاسی کنیم این یک مساله محلی است و ما باید آن را به رسمیت بشناسیم.» 

«بتو اورورکه» نامزد انتخابات در حزب دموکرات و نماینده سابق آمریکایی نیز در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ترامپ را یک ملی گرای سفیدپوست می‌داند نیز گفته «بله. او یک ملی گرای حامی سفیدها است.»

اورورکه افزود: «اجازه بدهید کاملا شفاف باشیم که دلیل و باعث این رئیس جمهور است. او آشکارا یک نژادپرست است و تبعیض نژادی را ترغیب میکند.»

«برنی سندر» سناتور ارشد دموکرات و از نامزدهای پیشروی انتخابات ریاست جمهور نیز گفته است که با اینکه ترامپ یک ملی گرای سفیدبرتر پندار است موافق است. 

سندرز ر مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت: «برای من خوشایند نیست که این را بگویم اما من فکر می‌کنم همه شواهد نشان می‌دهد که ما رئیس جمهوری داریم که نژاد پرست است و به دنبال احیای ملی گرایی سفیدها است.»

سندر در ادامه افزود: «اگر چه ترامپ دوست ندارد کسی به سمت مردم بیگناه تیراندازی کند اما صحبتهای او درباره تهاجم و خطرات مکزیکی‌ها منجر به بی ثباتی افرادی شده است که با خود سلاح حمل می‌کنند.»

«تیم رایان» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان نیز می‌گوید که ملی گراهای سفیدبرتر پندار فکر می‌کنند که او یک ملی گرای نژادی است. 

خبرگزاری رویترز در این زمینه نوشت: مشخصه بارز سه سال ریاست جمهور ترامپ مخالفت او با مهاجرتهای غیرقانونی به ویژه از مرز مکزیک بوده است. ترامپ بارها از سیل مهاجران از مرز مکزیک به عنوان حمله به مرزهای آمریکا یاد کرده است.

علاوه بر این، حملات اخیر ترامپ به چند نماینده کنگره آمریکا که از مهاجران این کشور هستند نیز باعث اتهاماتی علیه ترامپ درباره رویکرد نژادپرستانه وی شده است. محافل سیاسی در آمریکا اظهارات اخیرش درباره نمایندکان کنگره را به رویکرد او در قبال اقلیت نژادی و قومی نسبت داده‌اند. 

«پت بوته جج» دیگر نامزد دموکرات انتخابات درون حزبی 2020 نیز در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفته، کاخ سفید نمی‌تواند مسئولیت خود را در زمینه این گفتمان در سطح جامعه انکار کند. هیچ شکی وجود ندارد که ملی گرایی سفیدپوست در بالاترین سطح در دولت مورد تایید قرار گرفته است. 

«جولیان کاسترو» شهردار سابق سن آنتونیو هم در مصاحبه با شبکه «ای بی سی نیوز» در این باره گفت: ترامپ از مهاجران به عنوان مهاجم یاد می‌کند او به این حس سمیِ برتری سفید مجوز داده است و ما اکنون شاهد نتایج آن هستیم.

طی 48 ساعت گذشته سه تیراندازی مرگبار در ایالتهای تگزاس، اوهایو و شیکاگو رخ داده است.

بامداد یک شنبه تیراندازی در پارکی در شیکاگو 7 مجروح برجا گذاشت.

این حادثه در حالی رخ داد که تیراندازی‌های دیگری نیز در برخی شهرهای دیگر آمریکا انجام شد به طوری‌که تیراندازی شنبه در «ال پاسو» در ایالت «تگزاس» که از سوی یک  فرد راستگرای افراطی انجام شد 20 کشته و 24 زخمی برجا گذاشت.

 تنها چند ساعت پس از کشتار در تگزاس آمریکا، این بار تیراندازی در شهر «دیتون» اوهایو تعداد زیادی کشته و زخمی برجا گذاشت. در این حادثه نیز 10 نفر از جمله فرد مهاجم کشته  و 16 نفر دیگر هم زخمی شدند. 

ترامپ ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان، «بیماران خیلی روانی» را علت این حوادث خوانده است. 

برخی تحلیلگران اما قوانین مربوط به حمل  اسلحه در آمریکا که تحت سلطه کارتلهای تجارت اسلحه است را از عوامل زمینه ساز بروز چنین حواث مرگباری میدانند. ترامپ از مخالفان سرسخت تغییر قوانین مربوط به حمل اسلحه در ایالات متحده است.