۰ نفر

طرح 50 میلیارد دلاری آقای «داماد»

۳ تیر ۱۳۹۸، ۶:۴۰
کد خبر: 361977
طرح 50 میلیارد دلاری آقای «داماد»

پس از دو سال کشمکش و وعده و وعید، سرانجام ایالات متحده امریکا پرده از طرح 50 میلیارد دلاری خود موسوم به «معامله قرن» برداشت تا به زعم خود مهر پایانی بر دهه‎ها منازعه فلسطین و رژیم اشغالی بزند؛ اما در نخستین ساعات انتشار این طرح با مخالفت فلسطین روبه‎رو شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این طرح برای تطمیع مردم و مقام‎های فلسطین شامل 179 پروژه زیربنایی و تجاری می‎شود و به موجب آن قرار است مبلغ 28 میلیارد دلار در کرانه باختری و نوار غزه و مبالغ 9.1 میلیارد، 7.4 میلیارد و 6.3 میلیارد دلار به ترتیب برای فلسطینیان ساکن مصر، اردن و لبنان سرمایه‌گذاری شود. امریکا در این پروژه که اجرایی کردنش میلیاردها دلار هزینه به همراه دارد سهم بسیار اندکی برای خود در نظر گرفته و قرار است بیشتر آن را کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بپردازند. 15 میلیارد دلار از کل این پول در قالب کمک، 25 میلیارد دلار در قالب وام‎های یارانه‌ای و 11 میلیارد دلار هم از سرمایه‎گذاری خصوصی تأمین خواهد شد تا بدین ترتیب نوار غزه به کرانه باختری اشغالی وصل شود. کاخ سفید در این گزارش 40 صفحه‎ای با طرح این ادعا که با سرمایه‎گذاری‎های دولتی و خصوصی در فلسطین حداقل یک میلیون شغل برای مردم ایجاد خواهد شد، نوشته است: «با اجرایی شدن این طرح می‎توان چشم‎انداز روشنی برای فلسطینی‎ها ترسیم کرد».

آغاز پروژه‌هایی در شبه جزیره سینای مصر با مشارکت و سرمایه‎گذاری فلسطینی‌های ساکن غزه، تخصیص بودجه یک میلیارد دلاری برای توسعه بخش گردشگری نوار غزه و کرانه باختری، ایجاد صندوق جدید سرمایه‎گذاری با مشارکت بانک جهانی و صندوق بین‎المللی پول و ایجاد گذرگاهی برای رفت و آمد فلسطینی‌ها میان کرانه باختری و غزه و تأسیس یک خط راه‎آهن میان آنها از دیگر بندهای این طرح است.

واکنش فلسطینی‌ها به معامله قرن

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، در واکنش به انتشار این طرح گفت که به هیچ عنوان نمی‎تواند آن را بپذیرد. او تأکید کرد: «اول باید درباره مباحث و مشکلات سیاسی صحبت شود و سپس به مسائل اقتصادی بپردازیم. تا زمانی که هیچ راه‎حل سیاسی‎ای برای حل مشکل وجود ندارد با هیچ راه‎حل اقتصادی‎ای موافقت نخواهیم کرد». حماس نیز با حماقت‌بار نامیدن این طرح صراحتاً اعلام کرد که تلاش‎های اسرائیل و امریکا برای راضی کردن فلسطینی‎ها به فروختن وطن‌شان بی‎نتیجه می‎ماند.

حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در واکنش به این طرح اعلام کرد: «دولت امریکا باز هم در توهم است و گمان می‌کند، مردم فلسطین، حقوق خود را در مقابل پول معامله می‌کنند». ح

نان عشراوی، از مقامات ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین، این طرح را یکسری وعده غیرعملی و خیالی دانست.

او در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز، موضع دولت ترامپ در قبال منازعه اسرائیل و فلسطینیان را «کاملاً غلط» دانست و گفت: «آنها می‌توانند به اشغالگری پایان ببخشند که این خود اولین پیش شرط رونق و آبادانی است. تحت شرایط اشغال رونق و آبادانی در کار نخواهد بود».

اما جارد کوشنر، مبدع و نویسنده این طرح، در گفت‌و‌گو با رویترز در نظری متفاوت با فلسطینیان تأکید کرد، اتخاذ رویکردی اقتصادی بر راه‎حل سیاسی ارجحیت دارد زیرا کم‌تر مناقشه‎آمیز است. او در این باره مدعی شد: «برخی مسئولان اجرایی در بخش تجارت فلسطین مشارکت خود را در این نشست اعلام کرده‌اند اما از افشای نامشان امتناع می‌ورزند». او برای راضی کردن فلسطینی‎ها برای پذیرش این طرح، گفت: «معامله قرن امتیازات کلان اقتصادی برای ارتقای زندگی فلسطینیان دارد».

چه کسانی در نشست حاضر می‌شوند

این طرح روز شنبه، یعنی تنها سه روز مانده به برگزاری نشست منامه که قرار است به منظور بحث و گفت‌و‌گو پیرامون «معامله قرن» برگزار شود، روی وب‎سایت کاخ سفید قرار گرفت. این نشست با وجود مخالفت‎های فراوان فلسطین برگزار خواهد شد اما فلسطینی‎ها اعلام کردند که در این نشست شرکت نخواهند کرد.

نشست منامه با نام «صلح تا آبادانی و توسعه» در حالی قرار است سه‎شنبه و چهارشنبه برگزار شود که از مدت‎ها پیش بر سر حضور کشورهای منطقه در آن مناقشه‎های فراوانی وجود داشت. عربستان، مصر، امارات متحده عربی از همان ابتدا اعلام کردند در این نشست حضور خواهند داشت.

اما مراکش و اردن پاسخ رد به دعوتنامه امریکا دادند با این حال این دو کشور تنها دو روز مانده به برگزاری آن نظر خود را تغییر دادند. با این حال تمامی مقام‎های ارشد فلسطین و عراق اعلام کردند در نشست بحرین حضور نخواهند داشت. بغداد در بیانیه‎ای گفت که موضعش در برابر فلسطین ثابت است و به هیچ عنوان مردم این کشور را تنها نخواهد گذاشت. تلاش‌های امریکا برای تطمیع فلسطینی‎ها و کشورهای منطقه برای تن دادن به طرحی که کارشناسان اعتقاد دارند در شرایط فعلی چشم‎انداز روشنی ندارد، در شرایطی صورت می‎گیرد که مسائل سیاسی مانند مناطق فلسطین اشغالی، حق بازگشت آوارگان و فرزندانشان و کنترل مرزها همچنان به قوت خود باقی هستند و این طرح کوچک‎ترین اشاره‎ای به آنها نکرده است. همچنین با روی کار آمدن ترامپ، فشارها علیه مردم فلسطین به بیشترین اندازه خود رسید و همین پذیرش این طرح امریکایی را برای مردم فلسطین بسیار مشکل می‎کند.

در همین راستا، رژیم صهیونیستی با کسر مبالغ پرداختی به خانواده‌های شهدا و اسیران فلسطینی از درآمدهای تشکیلات خودگردان که نقض توافق پاریس سال 1994 محسوب می‎شود، تشکیلات خودگردان را با وضعیت بسیار سختی مواجه کرده است. اما روز گذشته وزرای دارایی کشورهای عربی نشستی اضطراری در ستاد دبیرخانه کل اتحادیه عرب برای بررسی نحوه ایجاد شبکه امن مالی و حمایت از بودجه تشکیلات خودگردان فلسطین در سایه بحران مالی آن، برگزار کردند.