۰ نفر

بازار داغ فروش اس - 400

۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۵:۴۰
کد خبر: 358783
بازار داغ فروش اس - 400

درحالی که همچنان درگیری‎ها میان ترکیه و امریکا، دو متحد ناتو بر سر خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه در جریان است، دولت دونالد ترامپ خیز برداشته تا یکی دیگر از مشتریان این سامانه را مجاب کند از خیر خرید آن بگذرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، دولت امریکا تأیید کرده که در نظر دارد به هند پیشنهاد بدهد که برای ارتقای سطح تسلیحات نظامی‎اش از این کشور جنگنده‎ها و سیستم‎های دفاع موشکی هماهنگ با آنها را بخرد. امریکا اعلام کرد که این پیشنهاد را پس از حمله تروریستی اخیری که منجر به کشته شدن 40 سرباز هندی شده، مطرح کرده است. پیش از هند، امریکا بارها تلاش کرد با درخواست و سپس با تهدید ترکیه را از تحویل گرفتن سامانه موشکی روسی منصرف کند. ترامپ صراحتاً خطاب به همتای ترکی خود گفت باید میان سامانه اس-400 و جنگنده‎های اف 35 یکی را انتخاب کند.

سامانه دفاع موشکی اس-400 روسیه در سراسر جهان طرفداران متعددی دارد. به‌رغم مخالفت‎‎های سرسختانه امریکا و تهدیدهای تحریم تاکنون دست‎کم 13 کشور ابراز تمایل کرده‎اند که این سامانه را در اختیار بگیرند. براساس گزارش منابع آگاه، عربستان، مصر، ویتنام، قطر، مراکش، کره جنوبی و عراق با مقام‎های روسی رایزنی کرده‎اند تا شاید بتوانند قراردادی به امضا برسانند که این سامانه را تحویل بگیرند. ترکیه، هند و بلاروس پیش از این، این قرارداد را نوشته‎اند و در انتظار تحویل آن هستند. چین، الجزایر و بلاروس سه کشوری هستند که روسیه این سامانه را به آنها تحویل داده است. این سامانه هم اکنون در پایگاه های روسیه در سوریه نیز مستقر است.

به گزارش ایران آنلاین، سایمون ویزمن، محقق ارشد مؤسسه تحقیقاتی صلح بین‌المللی استکهلم اعتقاد دارد، سامانه موشکی اس-400 یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاعی‌ای است که با تسلیحات جنگی غرب برابری می‌کند. او در این باره می‌گوید: «رادارها و سنسورهای این سامانه، مانند موشک‌هایش نواحی گسترده‌ای را پوشش می‌دهند، رادار آن دست‌کم 600 کیلومتر را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و موشک‌هایش قابلیت این را دارند که تا 400 کیلومتر دورتر پرتاب شوند. به همین دلیل این سامانه قابلیت این را دارد که 100 هدف را به‌طور مشخص و دقیق مورد حمله قرار دهد.» از دیگر مزایای این سامانه موشکی این است که نصب و راه‌اندازی آن ساده و متحرک است و در چند دقیقه می‌توان آن را نصب و فعال کرد و حرکت داد. چارلز فارستر، تحلیلگر ارشد صنعت دفاعی به شبکه خبری الجزیره گفت که حتی اگر خط و نشان‎های امریکا علیه کشورهای خریدار اس-400 واقعی هم نباشد، بدون شک در اختیار گرفتن این سامانه می‎تواند در روابط دیپلماتیک میان آنها مسائلی را ایجاد کند. او در این باره افزود: «خرید چنین اسلحه تکنولوژیک حساسی می‎تواند در عرصه سیاست و روابط ‎ با امریکا مشکلاتی را ایجاد کند. امریکا در تلاش است روسیه را منزوی کند؛ این طرح پس از ماجراهای اوکراین مطرح شد.»

برای امریکا چنین خریدی بیشتر از یک تهدید نظامی محسوب می‎شود. این به معنای افزایش مداخله روسیه در درگیری‎های جهان در جهت منافع خود و برخلاف منافع امریکا است. از سوی دیگر امریکا خوب می‎داند که روسیه با فروش این سامانه چه نقدینگی زیادی را وارد کشورش می‎کند. فارستر افزود: «امریکا می‎خواهد در سطح جهانی واکنش‎های دیپلماتیک خود را نسبت به کشورهایی که نظم جهانی را به چالش می‎کشند، تقویت کند اما افزایش نفوذ روسیه مانع از تحقق این رؤیا می‎شود.»

به گزارش سی‎ان‎بی‎سی، با وجود روابط استراتژیکی که میان امریکا، هند و ترکیه وجود دارد و به‌رغم تهدیدات و هشدارهای ترامپ، چرا باز هم این دو کشور خواستار خرید اس-400 هستند؟ اگر از جذابیت‎های سامانه اس-400 و قابلیت‎های مهمی که دارد چشم‎پوشی کنیم، دلایل سیاسی انگیزه‎ خرید آنها هستند. هند تمایل ندارد با خرید تسلیحات نظامی از یک کشور به آن وابسته شود. بنابراین برای این کشور مهم است که هم مشتری تسلیحات روسیه باشد و هم مشتری بازار امریکا. فناوری تسلیحاتی مشترک یکی دیگر از انگیزه‎های هند برای خرید این سامانه از روسیه است. برخلاف امریکا که هیچ علاقه‎ای به آن ندارد روسیه از فروختن تسلیحاتی که خود از آن استفاده می‎کند ابایی ندارد. البته هنوز مشخص نیست روسیه چرا و تا کجا به این روند ادامه می‎دهد. آنچه مشخص است، مسکو فعلاً هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ سیاسی از فروش اس-400 بهره می‎گیرد. در حالی که هنوز حواشی‎ها بر سر خرید و فروش سامانه اس-400 داغ است، وزیر دفاع روسیه با ابراز خوشحالی و رضایت از همکاری میان ترکیه و روسیه گفت که این کشور مایل است بزودی مذاکرات بر سر فروش جنگنده‎های سو- 57 آغاز شود.