۰ نفر

ظریف: راه مذاکره و تعامل از طریق احترام و نه تهدید است

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۵۷
کد خبر: 354751
ظریف: راه مذاکره و تعامل از طریق احترام و نه تهدید است

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد، تا زمانیکه آمریکا با پایبندی به تعهداتش ذیل برجام، به ایران احترام نگذارد، با آنها وارد مذاکره نخواهیم شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،‌ «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی ان ان» تأکید کرد تا زمانیکه آمریکا با پایبندی به تعهداتش ذیل برجام به تهران «احترام» نگذارد، ایران با دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا وارد مذاکره نخواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات تحریک آمیز واشنگتن در غرب آسیا هشدار داد که آمریکا با افزایش حضور نظامی در منطقه «بازی بسیار، بسیار خطرناکی را به راه انداخته است».

رئیس شدستگاه دیپلماسی ایران ضمن انتقاد از اعزام ناوگروه ضربتی «یو اس اس آبراهام لینکلن» و یگان بمب‌افکنی آمریکا به منطقه گفت: «قرار دادن تمامی این دارایی‌های نظامی در یک منطقه کوچک، به خودی خود مستعد حوادث است. ضرورت احتیاط بسیار زیاد وجود دارد و آمریکا بازی بسیار بسیار خطرناکی را راه انداخته است».

وزیر خارجه ایران ضمن انتقاد از خروج واشنگتن از برجام گفت: «ما با حسن نیت رفتار کردیم. ما قصد گفت‌وگو با افرادی که وعده‌های خود را زیر پا گذاشتند، نداریم».

ظریف در واکنش به تهدیدات اخیر ترامپ در توییتر گفت که ایران در مقابل تهدیدات سرتعظیم فرود نمی‌آورد و اینگونه ادامه داد: «ایران هرگز با تهدید و اجبار مذاکره نمی‌کند. شما نمی‌توانید هیچ ایرانی را تهدید کنید و از آنها انتظار تعامل داشته باشید. راه (مذاکره و تعامل) از طریق احترام و نه تهدید است».

ترامپ روز یکشنبه در یک پیام توییتری تهدیدآمیز نوشت: «اگر ایران خواهان جنگ باشد، پایان رسمی ایران خواهد بود. هرگز دیگر آمریکا را تهدید نکنید».

اظهارات وزیر خارجه ایران در حالی مطرح شده است که «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که ایران در چارچوب تصمیم اخیر خود برای توقف برخی از تعهدات خود ذیل برجام، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را چهار برابر کرده است.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دو هفته پیش در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، اعلام کرد با توجه به ناتوانی طرف‌های باقی‌مانده این توافق در تحقق عواید اقتصادی برجام، تهران دیگر به سقف میزان ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین متعهد نخواهد بود. ایران ۶۰ روز به طرف‌های برجام فرصت داد تا به وعده‌های خود عمل کنند، در غیر اینصورت ایران دیگر محدودیت‌های این توافق را هم کنار می‌گذارد.