۰ نفر

سخنگوی وزارت خارجه روسیه:

رویکرد آمریکا ملت ایران را هدف گرفته است

۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۳۷
کد خبر: 348681
رویکرد آمریکا ملت ایران را هدف گرفته است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که شواهد نشان می دهد رویارویی و فشار بر ایران از سوی آمریکا سیاستی است که از دیرباز واشنگتن آن را دنبال کرده و ملت ایران را هدف گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ماریا زاخارووا افزود: ما مدتی پیش ارزیابی خود را درباره تروریستی خواندن سپاه از سوی آمریکا اعلام کردیم و گفتیم که اقدام آمریکا علیه تهران در واقع رویکردی ضدایرانی است که علیه تهران و ملت ایران هدف گیری شده است. 
وی با بیان اینکه تصمیمات آمریکا علیه ایران را نباید به شکل مجزا دید، اظهار داشت: این اقدام بخشی از برنامه جامع و جهانی آمریکا برای فشار بر ایران است. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه با بیان اینکه حدود دو هفته پیش روزنامه ای قدیمی مربوط به سال 1980 میلادی (زمان اتحاد جماهیر شوروی) را به عنوان هدیه به دوستش داده است، اظهار داشت: در یکی از این روزنامه ها مقاله ای دیدم که در آن به سیاست فشار واشنگتن بر تهران اشاره می کرد. 
وی گفت: به سادگی می توان متوجه شد که فشار بر ایران رویکردی بوده که واشنگتن از دیرباز علیه تهران در دستور کار خود قرار داده است و متاسفانه شاهد هستیم که این رویکرد هر ازچندگاهی تشدید می شود و اشکال عجیب و خارج از تصوری به خود می گیرد. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه این را هم گفت که در تاریخ آمریکا نمونه های دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد می توان اختلاف ها را بر اساس قوانین بین المللی و با احترام به حق حاکمیت و استقلال کشورهای مقابل حل و فصل کرد. 
زاخارووا با بیان اینکه ایران کشوری بزرگ با تمدن دیرینه و منابع سرشار است که با تاریخ خود به جهان و بشریت خدمات فراوانی کرده است، اظهار داشت: ایران کشوری دمکراتیک است که فرآیند های سیاسی در آن فعالانه جریان دارد و همه نشانه های دمکراسی در آن دیده می شود. 
به گفته وی، هیچکس نمی تواند ادعا کند که ایران کشوری غیردمکراتیک است بنابراین عجیب بنظر می رسد که آمریکا با وجود داشتن تجربه خوب همکاری با ایران در برجام، این نمونه موثر و مفید را مبنای سیاست خود قرار نمی دهد. 
زاخارووا اظهار داشت: اگر برنامه جامع اقدامات مشترک موسوم به برجام تحقق نمی یافت یا ایران از اجرای آن صرف نظر می کرد یا رفتار غیرسازنده داشت، آنگاه دولت آمریکا حق داشت که گام هایی علیه ایران بردارد حال آنکه چنین چیزی پیش نیامده است. 
وی بار دیگر تاکید کرد: ایران به توافق هسته ای پایبند بوده است و همواره در این زمینه همکاری کرده است بنابراین این سوال پیش می آید که چرا آمریکا همچنان به دنبال مجازات این کشور است؟. 
زاخارووا در پاسخ به پرسش خود اظهار داشت: این طور بنظر می رسد که ایران هر رویکردی داشته باشد در نهایت با مجازات آمریکا روبرو خواهد شد. 
وی با بیان اینکه هر کشوری خواه بزرگ یا کوچک سهمی در حل و فصل مسائل منطقه ای خود ایفا می کند، تصریح کرد: در گذشته کشورهایی بودند که تلاش می کردند پای خود را از رویدادها و تحولات منطقه ای بیرون بکشند و به صورت جزیره ای عمل کنند اما آنها نیز با گذشت زمان ناچار به ایفای نقش در مناطق پیرامونی خود شدند. 
وی به قوانین موجود بر مالکیت آبراه ها اشاره کرد و گفت: کشورهایی که به دنبال عملکرد جزیره ای بودند با غصب کشتی ها و گروگانگیری و باج خواهی دزدان دریایی روبرو شدند مساله ای که توجه جهانی را به خود جلب کرد و باعث مشارکت کشورها با هم برای مقابله با آن شد. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه به ثروت کشورها اشاره کرد و گفت: کشف منابع زیرزمینی در برخی کشورها که در گذشته چندان بزرگ محسوب نمی شدند باعث شد که برخی کشورها به همین دلیل به بازیگرانی تاثیر گذار در منطقه خود تبدیل شوند. 
زاخارووا در مثالی معکوس به وضعیت اوکراین اشاره کرد وگفت: کشورهایی هم هستند که به واسطه اقدامات عجیب و نادرست به مرکز توجه جهانی و تحولات بین المللی تبدیل می شوند.
وی افزود: اوکراین تا چندی پیش کشور مهمی در بحث های جهانی به حساب نمی آمد اما با سیر منفی اوضاع در کی یف، این کشور به مرکز توجه جهانیان تبدیل شد هر چند که به عقیده ما دیدگاهها درباره این کشور منفی است چرا که آنها برای ارایه دستاوردهای علمی به جهانیان بر سر زبان ها نیفتاده اند بلکه به دلیل بدنامی نامشان برسر زبان ها افتاد چرا که حاکمان و سران این کشور با اقدامات خود ارزش های اروپا را بی اعتبار کرده اند. 
وی ادامه داد: امروز دیگر نمی توانیم بگوییم که در نتیجه اقدامات مشخص از سوی یک کشور نتایج مشخصی بدست خواهد آمد اما آنچه مسلم است اینکه کشورها می توانند در تصمیمات جمعی مجمع عمومی سازمان ملل یا کمیته ای بین المللی تاثیر خود را بگذارند بنابراین باید مسئولیت پذیر باشند.
گفتنی است 'دونالد ترامپ' رئیس ‌جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت‌ ماه سال گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و آبان ماه پارسال نیز تحریم های آمریکا علیه ایران را بازگرداند.
واشنگتن چندی پیش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه های تروریستی خود قرار داد و دیروز نیز کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که معافیت خریداران نفت ایران را دیگر تمدید نمی کند به عبارتی هیچ کشوری حق ندارد از ایران نفت بخرد.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه اخیر و ضد ایرانی ترامپ مبنی بر عدم تمدید معافیت برای خریداران نفت ایران اظهار داشت: با توجه به غیرقانونی بودن اصل تحریم‌های موردنظر، جمهوری اسلامی ایران اصولاً ارزش و اعتباری برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم‌ها قائل نبوده و نیست.
بااین‌حال، با توجه به تأثیرات منفی عملی این تحریم‌ها و احتمال افزایش این اثرات منفی با عدم تمدید معافیت‌ها، وزارت امور خارجه امروز به‌صورت مستمر با تمامی نهادهای ذی‌ربط داخلی در تماس بوده و نیز رایزنی‌های فشرده‌ای با بسیاری از شرکای خارجی اعم از اروپایی، بین‌المللی و همسایگان صورت داده است.
وی افزود که نتیجه این تماس‌ها و رایزنی‌های داخلی و خارجی به مراجع عالی تصمیم‌گیری منعکس‌ شده و به‌زودی تصمیم مقتضی در این خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد.