۰ نفر

ادعاهای تازه آمریکا علیه ایران

۳۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۲۹
کد خبر: 347924
ادعاهای تازه آمریکا علیه ایران

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه جدیدی که به کنگره این کشور ارائه کرده ادعاهای تازه‌ای علیه ایران مطرح کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه‌ای که برای بررسی پایبندی کشورها به توافقنامه‌های بین‌المللی در امور کنترل تسلیحاتی و منع اشاعه هسته‌ای منتشر کرده به تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران پرداخته است.

وزارت خارجه آمریکا هر ساله گزارش موسوم به «پایبندی و تبعیت کشورها از توافقنامه‌ها و تعهدات کنترل تسلیحاتی، منع اشاعه و خلع سلاح» را تهیه و آن را تقدیم کنگره می‌کند.

دولت آمریکا در این گزارش تلاش کرده ایران را به نقض «معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی» (ان‌پی‌تی) متهم کند. واشنگتن، علاوه بر این، بر خلاف گزارش‌های پی در پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام، سعی کرده بر اساس ادعاهای اخیر رژیم صهیونیستی ایران را ناقض توافق هسته‌ای معرفی کند.

در بخشی از این گزارش، از ایران به عنوان یکی از کشورهایی نام برده شده که اجرای تعهداتشان ذیل ان‌پی‌تی با نگرانی‌هایی روبرو است.

وزارت خارجه آمریکا مدعی شده ایران به دنبال آن بوده از مفاد برجام بهره‌گیری کرده و بعد از انقضای این توافق در سال ۲۰۲۵ اقدام به توسعه مواد هسته‌ای خود کند.

وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگر این گزارش، ایران را به اشاعه موشکی متهم کرده و ادعا کرده ایران صاحب بزرگترین برنامه موشکی در خاورمیانه است و به تلاش برای افزایش اندازه، دقت، برد، پیشرفتگی و میزان کشنده بودن زرادخانه موشکی‌اش ادامه می‌دهد.

واشنگتن به علاوه برخی طرف‌‌های چینی را به عرضه فناوری‌های موشکی برای ایران متهم کرده است. وزارت خارجه آمریکا یکی از وزیران دادگستری سابق چین را به ایفای نقش در توسعه برنامه هسته‌ای ایران متهم کرده است.

خبرگزاری رویترز شب گذشته خبر داده بود این سند بروز نگرانی در میان شماری از مقام‌های آمریکایی را به همراه داشته که معتقدند سند مذکور به دنبال سیاسی‌سازی و تحریف ارزیابی‌ها درباره ایران است.

برخی از کارشناسان ادعا می‌کنند دولت ترامپ به دنبال براندازی نظام حاکم ایران یا زمینه‌چینی برای توجیه اقدام نظامی علیه این کشور است. دولت آمریکا تا کنون این ادعاها را رد کرده و گفته در تلاش است آنچه «رفتارهای مخرب» ایران در منطقه خوانده می‌شود را متوقف کند.

طبق گزارش رویترز، مشاجره میان مقام‌های آمریکا روز سه‌شنبه، هنگامی اتفاق افتاد که وزارت خارجه آمریکا نسخه‌ای غیرمحرمانه از گزارش سالانه دولت به کنگره در خصوص پایبندی کشورها به توافق‌های کنترل تسلیحاتی را روی وب‌سایت خود قرار داد. این سند اندکی بعد از روی خروجی وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا برداشته شد. منبع مورد استناد رویترز گفته سند مورد نظر حاوی ارزیابی‌هایی انحرافی درباره ایران بود.

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه بدون ارائه توضیحات، بار دیگر این گزارش را روی وب‌سایت خودش قرار داد. رویترز به نقل از منابع ادعایی خودش نوشته این اقدام برخی از مقام‌های دولت ترامپ را به فکر فرو برده که دولت، ظاهراً در اقدامی که یادآور اطلاعات افراطی دولت جورج دبلیو بوش درباره عراق قبل از حمله به این کشور است، در تلاش برای ارائه سیاه‌‌ترین تصویر ممکن از ایران است.

گزارش مذکور، همچنین بر خلاف گزارش سال‌های گذشته ارزیابی‌های مفصلی از پایبندی ایران، کره شمالی، سوریه و سایر کشورها به «معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای» (ان‌پی‌تی) ارائه نمی‌کند. در این گزارش، به جای این بخش، ۵ پاراگراف ذیل عنوان «کشورهای محل نگرانی» نوشته شده است.

در این بخش هیچ اشاره‌ای به ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام نشده است. این بخش در عوض به ادعاهای اخیر رژیم صهیونیستی علیه ایران پرداخته و بر اساس آن مدعی شدهع تهران ممکن است قصد ساخت «سلاح هسته‌ای» داشته باشد.