۰ نفر

رئیس جمهوری ترکیه:

عملیات شرق فرات هر لحظه ممکن است آغاز شود

۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۶
کد خبر: 322579
عملیات شرق فرات هر لحظه ممکن است آغاز شود

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه پاسخ دولت آمریکا درباره آغاز عملیات آنکارا در شرق فرات سوریه مثبت بوده است، اعلام کرد: می توانیم هر لحظه عملیات خود را طبق نقشه آغاز کنیم.

به گزارش آناتولی ترکیه، اردوغان طی سخنرانی در جمع مردم قونیه درباره آغاز عملیات شرق فرات گفت: می توانیم عملیات را هر لحظه طبق نقشه خود آغاز کنیم و از مناطقی که مناسب می دانیم در 500 کیلومتری مرز با سوریه وارد شویم به طوری که آسیبی به نظامیان آمریکایی وارد نشود.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) طی چند روز گذشته به دنبال اعلام آغاز عملیات جدید نظامی ترکیه علیه شبه نظامیان کُرد، هشدار داده بود که هرگونه اقدام یک جانبه ترکیه علیه شمال شرق سوریه بسیار نگران کننده است و «پذیرفتنی» نیست.
اردوغان افزود: در تماس تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفتم که 'یگان‌های مدافع خلق سوریه' (ی.پ.گ) که آنکارا آن را گروه تروریستی می داند باید منطقه شرق فرات را ترک کنند. 
اردوغان با بیان اینکه ترامپ درباره آغاز عملیات نظامی در شرق فرات پاسخ مثبت داده است، تاکید کرد: نیروهای ترکیه هر لحظه ممکن است حملات خود را علیه عناصر ی.پ.گ آغاز کنند؛ زیرا آنها برای ما مزاحمت ایجاد می‌ کنند.
رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد: اگر این عناصر کُرد با پای خود از منطقه شرق فرات نروند، ما بیرونشان می ‌کنیم و چون ما شریک راهبردی آمریکا هستیم، باید این کار را (عملیات) انجام دهیم.
ارتش ترکیه در اوایل بهمن 1396 با هدف مبارزه با نیروهای (پ.ک.ک)، (پ.ی.د) و(ی.پ.گ) عملیاتی را تحت عنوان شاخه زیتون در شمال سوریه آغاز کرد و با تصرف 2 هزار کیلومتر مربع دیگر از مناطق شمالی سوریه، شهر «عفرین» را اشغال کرد.